Autor: Petr Macek
Kresba: Petr Kopl
Počet stran: 28
Cena: 49 Kč
Vydavatel: 14.4.2016 Czech New Center

Vy to ještě nevíte? Nad Prahou se sem tam prolétne Zázrak. Dechberoucí zázrak. Český superhrdina inspirovaný americkým mainstreamem.

Ty tam jsou dny nesmělého tápání z prvního čísla (recenzi najdete TADY). První český superhrdina za jehož schopnostmi stojí magie už má svou mocnou opozici. Bez opozice to totiž není ono. Ne nadarmo se říká, že hrdina je natolik dobrý, nakolik jsou kvalitní jeho protivníci. Ti „zázrakovští“ si říkají Temný magistrát, jehož historie sahá mnoho a mnoho let zpátky. Do dob protektorátu, kdy se v okupovaném Česku objevil jistý Pérák (tento popkulturní vtípek je vážně fajn) a zastupující říšský protektor Heydrych se s arogancí německého uchvatitele rozhodl, že vyzkouší, jak by mu slušela koruna českých králů.

Historický exkurs, který tento pátý sešit ryze českého superhrdinského komiksu otevírá, je prima nápad. Náckové v komiksu prostě táhnou. Podívejte se třeba na Captaina Americu. A Zázrak si nejednou půjčí nějakou tu českou archiválii, nebo postavu (třeba ve třetím sešitu Bílou paní, nebo v druhém Golema – recenze ZDE),  nicméně Heydrych pobavil. A to i přes fakt, že v komiksu dopadl naprosto jinak, než ve skutečnosti. No první čtyři stránky jsou za námi (mohlo jich být klidně víc) a po historickém výletu se děj nastíněný minulým sešitem, kde se zrodilo zlo, řítí dál rychlostí policejního auta pronásledující ukradené auto tunelem Blanka. Jo i na tuhle scénku dojde a právě tyto scénky spojující komiks s realitou všedního dne, patří, alespoň u mě, mezi hlavní devizy tohoto počinu. Prostě, je to zábavné.

Děj samotný se jinak nese ve vyjetých kolejích komiksového mainstreamu. Superhrdina se svým mentorem přibírají do party další postavy, zlo v podobě tajemné skupiny (lehce reflektující snadnou zkorumpovatelnost dnešní doby) se pomocí černé magie snaží o rozpoutání pekla na zemi a sešit končí klasickým cliffhangerem přímo v tom nejlepším. Není na tom nic objevného, ani revolučního, nicméně to funguje. Jako český mainstream stoprocentně. I přes intelektuální plivance erudovaných znalců komiksu, často postrádající nadhled označující tento počin za povrchní. Proboha vždyť tohle má být zábava, ne Alan Moore detailně pitvající v tlusté knize činy Jacka Rozparovače.

Pátý Zázrak s názvem Smrt z rukou králů prostě nijak nevybočuje z řady, která se za ten necelý půlrok co je mezi nám celkem slušně zaběhla. Dechberoucí, alespoň v mém případě není, na to už mám hodně načteno, ovšem Zázrak to svým způsobem je. Byly totiž doby, kdy se slovo comics rovnalo bezmála označení infantilní zábavy pro děti a fakt, že se nad Prahou bude pravidelně prohánět vážně míněný, český superhrdina, se rovnal skutečně zázraku. A už jenom proto má Dechberoucí Zázrak rozhodně svůj smysl a význam.