Autor: Stan Lee
Kresba: Jack Kirby
Překlad: Ludovít Plata
Počet stran: 160
Cena: 249 Kč
Vydavatel: 11.5.2016 Hachette

Další historické UKK s Thorem v hlavní roli láká své čtenáře hlavně svým názvem. Ragnarok. Tedy zkáza všeho bytí. To samozřejmě zavání epickou událostí v rámci Marvelovského vesmíru. Bohužel, pravda je někde jinde. Epického na této vykopávce není zhola nic.

Nic proti starým komiksům. Nic ani proti stříbrné komiksové éře, byť většina příběhů pocházející z té doby šedesátých let minulého století oplývá velkou porcí naivity, která dnes vedle nostalgie vykouzlí i shovívavý úsměv nad tím, jak některé příběhy, z nichž se rodily legendy mohli být tak báječně pitomoučké. Jenže, čeho ně někdy moc, toho je až příliš. A právě tato kniha je toho jasným důkazem.

Thor Ragnarok je kompilace sešitů z řady The Mighty Thor 153–159 ve kterých se Stan Lee a Jack Kirby snažily čtenáře ohromit hrozícím nebezpečím nepředstavitelných rozměrů. Thorova domovina Asgard se totiž najednou ocitla na pokraji zkázy. Proč? No protože velký všemocný Odin (mimochodem Thorův otec) si dal šlofíka právě ve chvíli, kdy se probudil jistý, skoro všemocný Mangog, smyslem jehož života byla pomsta Odinovi v podobě destrukce a zkázy. Což se hlavně projevuje tak, že kolem sebe trousí drsňácké hlášky typu „Jsem nejmocnější!“, „Mám sílu celé rasy!“, nebo „Asgard dnes padne!“ (to aby čtenář nebyl na pochybách o co mu jde) a k tomu mlátí vše co se mu připlete do cesty. Tedy i do Thora., který je naštěstí tak silný, že každou prohranou fackovačku ustojí, aby se mohl vrhnout do další.

Jelikož Odin si dal zmíněného šlofíka, je povinnost zachránit říši hlavně na Thorovi, který se s Mangokem nejednou střetne, pokaždé dostane po tlamě a pokaždé přežije, aby se mu mohl postavit. Prostě takové šponování čtenářské trpělivosti, aby konečné vítězství mělo patřičnou pompu. Pro čtenáře je pak vítězstvím jestli se přes ten prostoduchý slabý děj a lavinu dětinských dialogů vůbec prokouše. Jo, jestli se do toho dáte, čeká vás opravdový boj.

Pak je tady ještě Loki, který si po tom, co Odin ulehl, usurpoval trůn Asgardu. I přes fakt, že všichni o něm ví, že je to lhář a svině. Přesto mu slouží a poslouchají ho na slovo. I přes fakt, že se Loki i v průběhu krize chová jako zbabělec. Tedy naprosto předvídatelně. Inu, rafinovanost, nebo pokus vystavit dramatický příběh s osudovostí (třeba takové jaká je k vidění v druhém Thorově filmu), jaká se v tomto případě nabízela, byla v té době Stanovi Lee naprosto cizí. A tak zůstalo jen obyčejné klišé, které se dnes, kdy jsou komiksové scénáře úplně někde jinde, rovná utrpení. Utrpení o to většímu, když samotné finále sklouzne do pitomé frašky. Frašky ještě pitomější než bylo Mangokovo neustálé omílání jak pomstí svou rasu a zničí Asgard. Což se mu pochopitelně nepovede. Stejně jako se tvůrcům (dnes klasikům žánru) ani trochu nepovedlo toto dílo. Alespoň ta Kirbiho kresba je na svou dobu dostatečně na úrovni.
Což je jen slabá náplast na tuto bolístku.
Mě to bolelo dost.
Ovšem musím uznat, že nejsem až tak objektivní.
Thor mě z celého Marvel universa bere asi nejméně. Jeho skalní fandové budou mít na celou věc jistě zcela odlišnější názor.

Celou knihu nakonec uzavírá Thorův origin, tedy příběh Thorova zrození. Ano, bude se vzpomínat na to jak se na Zemi objevili kamenní mimozemšťani z planety Saturn (dost podobní Thingovi z Fantastic Four), se kterými se jednoho dne v lese potkal neduživý doktor Blake. Ten před emzákama zdrhl do nedaleké jeskyně, kde našel kouzelný klacek, který se po úderu do země proměnil v kladivo a Blakea proměnil v Thora, jež mimozemšťanům vysvětlil že planeta Země není dobrým místem pro jejich rekreaci. To vše v podobě reprintu starého vydání, které v tomto případě předchází moderní prolog a doplňuje moderní dovětek o Asgardu. Je to sice rovněž silně naivní, ovšem oproti předchozímu Ragnaroku se jedná o celkem smysluplnou věc. Thorův Origin totiž v knize UKK Počátky 60.léta nebyl a tak ho máme alespoň tady, za což vydavatel získává alespoň jednoho bludišťáka.

Takže si to shrneme.
Tato Thorova kniha je tak trochu šlápnutí vedle. Určitě by se našlo nespočet lepších
Samozřejmě. Tato tvrdá slova je třeba brát s rezervou. Thor: Ragnarok je odrazem své doby a klást na tehdejší komiks dnešní nároky určitě není košer. Dřív třeba lidská stránka Thora, doktor Blake nabízela tvůrcům možnosti srovnání slabého člověka s téměř nesmrtelným bohem. Postava Lokiho tu zase sloužila v podobě tradičního záporáka, který se pořád a pořád vrací. Psychologie nulová – je tu jen dobro a zlo. Málokdy je zde něco mezi. Tenkrát byla doba, kdy se lidi nad komiksem bavily. Dneska komiks hodně dospěl a proto lze tuto knihu (a jí podobné) brát jako starý rodinný záznam ve kterém se jako malé dítě dementně šklebíte a žvatláte do kamery hovadiny.
Někoho to třeba dojme, jiný nad tím kroutí hlavou a horuje, jak jen mohl být tak infantilní.
Ovšem v obojím případě je to nostalgicky roztomilé.