Kresba: Reilly Brown, Scott Koblish, Khary Randolph
Překlad: Darek Šmíd
Počet stran: 200
Cena: 439 Kč
Vydavatel: 4.2.2016 Crew

V současnosti by se s velkou porcí nadsázky dalo komikové dění charakterizovat jako před a po Deadpoolovi.

Ne, tím není samozřejmě myšlen Origin, neboli zrod jednoho komiksového hrdiny ze stáje Marvelu, ten pošuk v červeném kostýmu (červeném proto, aby jeho protivníci neviděli jak krvácí) už tady s námi nějakou dobu je. Objevil se totiž už v únoru roku 1991 v komiksu New Mutants, aby jako žoldácký záporák zatopil zmutovaným klaďasům. Jo, to už je tak trochu komiksový dějepis. Nyní žijeme v době, kdy se Deadpool po čtvrt století za značné mediální masírky objevil na velkých plátnech kin a zaznamenal neskutečný ohlas.

Nesmrtelný, drsný, hláškující a neskonale zábavný. To je Deadpool. A nejen na filmovém plátně. Takový je i Deadpool v komiksu. V komiksu, který krátce před filmovou premiérou vydala Crew, aby širokému publiku ukázalo to, co komiksoví fandové rejdící frňáky v originálních počinech, už dávno ví. Totiž to, že Deadpool ne neskutečná zábava. Taková, jako byl před lety třeba Lobo, jen modernější a sofistikovanější. A taky nacpaná popkulturou. A taky plná narážek a odkazů. Neskutečně chytlavá. V nejednom případě až bizarní. Samozřejmě značně akční zábava plná hlášek. Chytře vystavěná zábava, která se ráda blýskne nejednou neotřelou vychytávkou, stejně jako netradičním způsobem vyprávění. Deadpool je prostě Deadpool. Na ošlehnutou béčkovou postavu ze stáje DC ušel pořádný kus cesty.

Jak už bylo napsáno, v Česku bylo doposud, co se Deadpoola týká, ticho po pěšině. Dokonce ani první řada UKK, která celkem slušně mapuje marvelovský komiksový vesmír, ho okázale ignorovala. A tak si Wade Wilsom musel počkat až na rozruch kolem svého filmového debutu. A tak se na pultech objevila kniha Deadpool: Draculova výzva. Ano, už samotný název napovídá, že zde o realisticky pojatou historku určitě nepůjde. A o intelektuálně pojaté melodrama oduševnělého hrdiny, už vůbec ne.

Deadpool zde totiž dostane zdánlivě jednoduchý úkol. Od samotného Draculy, toužího po nevěstě, která by mu pomohla sjednotit svět monster. Tou nevěstou je sukubí královna nemrtvých, který je zakopaná už mnoho stovek let na jednom arabském poloostrově. Pár fanatických sektářských strážců a zabijáků by neměl být problém. Prostě brnkačka. Jenže pak se to celé samozřejmě zvrhne a o skutečně divokou jízdu v níž najdete opravdu všechno, včetně slavného upírobijde Bladea (jo, ten se svého času dočkal taky filmu, dokonce tří, i když ten poslední byl hodně špatnej) je postaráno.

Jako komiksová postava si Deaadpool prošel různými stupni vývoje. Od zmíněného záporáckého žoldáka ve vedlejší roli, který se nejprve dočkal několika minisérií, pak vlastní řady (po šesti letech), kde se tento v podstatě záporný žoldách, který čas od času spáchá nějaký ten dobrý skutek dočkal jak svého Originu, tak i rostoucí popularity. To však neznamená, že tato postava v budoucnosti neprodělala nejeden osudový kotrmelec (včetně jehoho schizofrenního), než vykrystalizovala v chytlavou krystalickou akční zábavu, tak jak ho představuje tento crewácký book.

Jak už bylo naznačeno i řečeno, tohle je vážně neskutečná jízda, která vás, pokud na to nejste připraveni, skutečně smete. Deadpool se sukují nevěstou po boku je ve vrcholné formě a tvůrci Posehn s Dugganem na každé stránce dokazují, že v komiksu není nic nemožného. A současně si to užívají s takovým nadhledem, že místy až parodují vážně pojaté příběhy Marvelu. Je libo kentauřího zabijáka, kterého pokousal vlkodlak a který se poté spojil s mimozemským symbiontem podobným Spider-Manovskému Venomovi? Máte ho mít. Stejně tak máte mít klasická hororová monstra studia Universal v dostatečně ujetém podání. A samozřejmě nebudou ani chybět hostovačky několika postav. Včetně dr. Strange. Jo, i jeho komiksový film se právě teď chystá. A je jisté, že nebude chybět ani velkolepé monstrózní finále. Současný čtenář má prostě možnost zažít ten samý, nebo hodně podobný pocit, jako když kdysi v devadesátých letech Crew představila svému tehdy nepočetnému publiku Loba, který se postupem času stal jejím hodně velkým tahounem. Je to podobný pocit, jako když vám najednou komiks bez varování přímo exploduje do ksichtu. Je to prostě Deadpool, který si konečně našel cestu k českému čtenáři.

K českému vydání se dá říci hlavně jedno. Je do skutečně skvěle nejen načasovaný, ale i připravený debut. Klobouk dolů před Darekem Šmídem, který se zhostil překladu. Jelikož Deadpool je postavený hlavně na hláškách, tohle musela být makačka jak čert. Mnohého určitě potěší že většina popkulturních odkazů le lokalizována českým směrem. Jasně, nevystihuje to sice skutečný stav věci, ale českého čtenáře pobaví daleko více příměr na osobu či situaci jemu dobře známou, než tu originální. A hlavně, tento komiks není z těch, které by se měli brát vážně, nebo proboha snad zkoumat jeho logiku. On vlastně nasraný minotaur pronásledující na růžovém mopedu povoz s rakví tažený zebrou, hovoří za vše. Ano, i toho tam najdete. Nakonec, hrdina tohoto komiksu je hodně ujetý magor, který nezavře hubu a sype z ní jednu hlášku za druhou. Nemůžete tedy čekat nic jiného. A pokud ano, jste zralí na návštěvu psychiatra.

No a tím se pomalu, a nebo rychle (záleží na tom jak rychle čtete) dostáváme k samému závěru tohoto cancu o českém debutu jedné populární komikové postavy. V současnosti by se s velkou porcí nadsázky dalo komikové dění charakterizovat jako před a po Deadpoolovi. V českém měřítku, samozřejmě. Film se stal okamžitě hitem a komiks jakbysmet. Je tudíž zřejmé, že o Deadpoolovi samozřejmě ještě uslyšíme. Brzy třeba v druhé řadě UKK. A stejně tak je i jisté, že své poslední „deadpoolovské slovo“ neřeklo ani vydavatelství Crew.