Dechberoucí zázrak 07: Návrat doktora Fausta

Autor: Petr Macek
Kresba: Petr Kopl
Počet stran: 28
Cena: 49 Kč
Vydavatel: 6.6.2016 Czech New Center

Doktor Faust, který upsal ďáblu svou duši, číky čemuž skončil v pekle je dostatečně profláknutým příběhem. A to už od dob Goetha, který ho převedl v básnické drama. Petr Macek zase z Fausta udělal démonickou komiksovou postavu. Nakonec proč ne.

Od doby, kdy se Dechberoucí Zázrak poprvé proletěl nad Prahou uplynula již pěkná řádka měsíců. Konkrétně sedm. To je pět a dva. A od té doby se samozřejmě toho dost změnilo. První český superhrdina postupně přestává participovat na obšlehnutých komiksových klišé a lety vyjetých koleji  Marvelu a čím dál tím víc se začíná nořit do světa magie, který lehce souzní s hororovým žánrem. Ano. Sedmý sešit první řady značně přitvrdil a potemněl. A upřímně, není to zase až takový „horor“, jaký si mnozí před sedmi měsíci nad představou pravidelné ryze české komiksové řady představovaly.

Samozřejmě neočekávejte žádné gore orgie a potoky stříkající krve s nálepkou do 18ti let nepřístupné, je to přeci jenom komiks primárně určený náctiletým, ovšem ta tam je rozjuchanost teenagerského superhrdiny v barevném kostýmu, který ve druhém díle tajtrlíkoval kolem Golema. Už minulý boj s Tajným magistrátem nasadil trochu vážnější notu a nyní zlo ukrývající se na Vítkově pod sochou Jana Žižky z Trocnova plánuje úder. Temný úder. Hodlá přitáhnout z pekla samotného Fausta, který se v komiksovém pojetí může rovnat samotnému ďáblu. A s čerty nejsou žerty. To přece ví každý kdo koukal na tu pohádku s Vetchým. Okolí pekelnicky profláknutého hradu Houska (tyhle české lokace vhodně zasazené do příběhu vážně pořád baví) se má na co těšit. Stejně jako Zázrak, který si dá bojovou rozcvičku v okolí  žižkovské věže. Mimochodem, tato scéna disponuje opravdu výborným nápadem. A pochopitelně, asi bude hůř. Doktor Faust v tomto komiksovém pojetí skutečně není romantický hrdina. Chudák Markétka.

Sranda zkrátka končí a její fragmenty najdete akorát v dívčím hašteření se, nebo cynických hláškách magistra Kellyho, který v roli mentora už není tak prvoplánový jako na začátku. Spolu s pochmurnější atmosférou, jak se zdá, potemněly i barvy kreslíře Kopla. A dospělejší temnější tón tomuto komiksu opravdu sluší. Z prostodušší zábavy se totiž najednou stává něco co má nějaký solidní vývoj a u čeho vážně čekáte jak to bude dál. A to ne pro ryzí potěšení nad představou co si autor zase vymyslí a jaké obehrané komiksové klišé napálí do českých reálií, ale proto, že vás to skutečně zajímá. A to je věc, která najednou celou sérii zvedá o level výše. Alespoň v mém případě. Tohle totiž už není jen ten obšlehlej českej „Captain Marvel“ s magickými schopnostmi, z toho se začíná klubat skutečně český svébytný komiksový hrdina. A to je doopravdy věc, kterou jsem v dobách prvních sešitů skutečně nečekal.

Pokračování pčíště?
Jo, pokračování příště!
Jak se zdá, temnější atmosféra nás neopustí ani v příštím sešitě. Doktor Faust se začíná rozkoukávat po Praze (ďábelskému vědomí by se urgentně šiklo nějaké vhodné fyzické tělo), do ulic vyjede pověstná černá sanitka, čímž se do komiksu dostane i fenomén městských legend a ani obálka otištěná na zadní straně příliš optimistickým dojmem nepůsobí. Takže uvidíme, ale asi je se vážně na co těšit. Dechberoucí Zázrak je mezi námi už sedm měsíců a za tu dobu se celkem slušně etabloval. Dočkal se své vlastní sošky, ale hlavně se dočkal toho, že jeho příběh (zprvu mnohými vysmívaný) má stále vývoj. K tomu lepšímu. Je to, jako kdyby si scenárista Macek definitivně ujasnil jakou cestou svého hrdinu povede.

V některé z minulých recenzí jsem vtipkoval, že je to fajn zábavný komiks, ale žádný zázrak a už vůbec ne dechberoucí. Nyní má tato řada slušně našlápnuto k tomu, že opravdu bude „dechberoucí“ a čtenář se bude zatajeným dechem hltat nové a nové stránky. A jestli se tak stane, pak to bude v dějinách českého moderního komiksu (Saudka sem teď vážně nebudeme tahat) doopravdy zázrak.