Autor: Andy Lanning, Daniel Abnett
Kresba: Miguel Sepulveda
Překlad: Ludovít Plata
Počet stran: 208
Cena: 249 Kč
Vydavatel: 9.6.2016 Hachette

Vyzbrojen informacemi z výtečného komiksového filmu Strážci galaxie jsem se vrhl na čtení této knihy. No a po prvních několika stránkách jsem se ztratil spolehlivěji než slepec ve spletitém jeskynním komplexu, který si zapomněl baterku.

Další kniha z řady UKK sice disponuje předmluvouMarca M. Lupoie, který se snaží vysvětlit, že se v tomto případě jedná o epický vesmírný crosscover, stejně jako stručným uvedením do děje, kde se dozvíte něco málo důležitých informací, ale to všechno vám pomůže asi tak jako rada zaměstnaného fotra prepubertálnímu synovi, že život je celkem složité místo k žití. Děj Thanose nezbytného totiž zapadá do řady mnoha eventů na které přímo i nepřímo odkazuje a tak, pokud nemáte načteno jste v hajzlu jako Baťa s dřevákama. To vše mi bylo jasné už u třetí strany, kdy shromáždění všech strážců galaxie plýtvá slovy o časoproudovou válkou narušené časové kontinuitě, nobo o morfické rezonanci. Jsme totiž v roce 3010 a Strážci galaxie nejsou ti strážci galaxie z filmu, ale ti z budoucnosti, kteří se třeba objevili v nedávné UKK knize Avengers Korvacova sága.

A jestli si myslíte, že v „naší“ přítomnosti, tedy přítomnosti kolem roku 2010 bude lépe, jste zase vedle jak ta jedle. Strážci galaxie (tak jak je znáte z filmu) se vrhají do akce, objevuje se nahatý šílený titán Thanos, aby předvedl na jedné planetě destruktivní taneček a ve finále se dozvíte (pokud jste to jako já nevěděli), že Thanos (klasický marvelácký uber záporák, kterého si třeba uvědomíte ze dvou knih Život a smrt Captain Marvela) byl mrtvý a nyní znovuožil. V druhém sešitě samozřejmě nechybí krátká rekapitulace, kde se dozvíte, že Thanose zabil Drax ničitel (opět spojitost s Captainem Marvelem) a prvotní tápání vystřídají alespoň střípky poznání.
Střípky protože neznalost předchozích událostí (např. té týkající se anihilační vlny a dalších intergalaktických konfliktů a rolí nejednoho z hrdinů v nich) jsou zde opravdu celkem fatální. Bez nich si totiž tuto knihu plnohodnotně opravdu nevychutnáte a spíše naopak budete často v pozici pověstného tonoucího, co se stébla chytá.
Zde stéblo nahrazuje komiksová bublina.

Čas přepisuje sám sebe, dějiny čeká šok.
A to nejen dějiny.
Šokem je trhlina v prostoru a čase. Představit si pod tím můžete cokoliv, nicméně v tomto komiksovém pojetí jde o mega průser obzvlášť když v jejím okolí vybuchnou celé konvertované světy církve pravdy. Ano, je to hodně nepředstavitelné, já vím. Ovšem velké croscovery potřebují velké události, aby se masa známých i méně známých hrdinů mohla spojit a udělat vše možné i nemožné k záchraně galaxie. Té naší, pochopitelně, neboť komiksová univerza disponují tolika galaxiemi, kolik se jim zachce. A s různými rasami a hrdiny to není jiné. Tato kniha je toho ukázkovým případem. Postav a hrdinů je zde tolik, až vám budou oči přecházet a mozkovna rozjímat kde jste koho zahlédli. A co na to Captain Marvel? Jo, jeho temné alternativní já se zde rovněž objeví. V podobě Lorda Mar-Vella, hajzla z temné galaxie (rakouniversa) dychtícího po smrti. A není sám. Spolu s ním jsou zde i třeba negativní alternativní kopie Avengers nazvané Revengers.
Jejich úkol – pohltit naší galaxii.
Všeho je zde přehršel. Epická přehršel jejíž středobodem je, jak název knihy napovídá, Thanos.
Monstrózní a nevyzpytatelné ztělesnění smrti a zkázy.
Thanos nezbytný.

Sympatická je zde část, kdy v případě jednoho flashbacku moderní nadupanou kresbu vystřídá milé retro kresbou jako by vytržené ze stříbrné éry komiksu, ve kterém se Thanos minulosti střetne v jednom s mnoha soubojů se svou nemesis Ničitelem Draxem. A to samozřejmě není jediný pohled do minulosti. Další třeba platí roku 2008 (tedy o dva roky zpátky), kdy v galaxii zuřila Anihilační válka, kde Star Lord a Nova bojovali bok po boku. To bylo, teď je teď. Další válka je na spadnutí. Co na spadnutí! Další válka začíná zuřit nespoutanou silou. Válka s konkurenčním přeplněným vesmírem, který se utrhl ze řetězu a který hledá životní prostor. Vždycky je to více méně o životním prostoru. A je úplně jasné, že v této válce sehraje svou rozhodující roli právě Thanos.

„Vedle tohohle vypadá Anihilační válka jako strkanice na školním dvorku!“
Je to opravdu velkolepé. Válka, do které se zapojily všechny kosmické abstrakce Marvel universa. Včetně požírače světů Galactuse, který kdysi dělal trápení Fantastické čtyřce, a jeho herolda Silver Surfera. Války, která se kromě Thanose a dalšího nespočtu postav hlavně zaměřuje na Star Lorda ze strážců galaxie a hrdinu Novu (ne s komerční českou televizí zde spojitost nehledejte). Nova se bije v přední linii, kde probíhá opravdu epická řežba, zatímco Star Lord spolu se strážci galaxie vnikli na nepřátelskou půdu Rakoversa – nepřátelského vesmíru – kde věčný život hrozí naší galaxii smrtí. Ono to nakonec, když si odmyslíme, nebo ignorujeme tu spoustu postav a odkazů, zase není tak složité. A ještě něco. Aby to bylo ještě o chlup zajímavější, tvůrci do této už tak nahuštěné minisérie nacpali odkazy na mistra hororu H.P.Lovcrafra. Intergalaktická válka se tak zajímavě stává otázkou života a smrti. Střet života a smrti. Přičtěte si k tomu ještě jeden zajímavý zvrat, který rozkódují i poctiví čtenáři UKK a máte tu fakt solidní Event.

Další slova jsou zbytečná. Zbývá opravdu zajímavé finále do kterého autoři napálili pořádnou porci osudovosti. Všechno do sebe zapadlo a počáteční zmatek se nakonec změnil v silný konec. Po velké várce historických, často hodně naivních komiksů ze stříbrné éry, kterými nás druhá řada UKK poctivě obdarovává je zde jeden moderní, svým způsobem navazující na knihy Život a smrt Captaina Marvella. Komiks nabušený až po okraj, praskající ve švech, stejně jako alternativní vesmír ve kterém definitivně zvítězil život nad smrtí. Komiks u kterého vám bude asi chvíli trvat, než se do něj začtete. Ovšem, jakmile se stane, už vás nepustí.