Autor: různí
Kresba: Herb Trimpe, Sal Buscema
Překlad: Martin D. Antonín
Počet stran: 218
Cena: 249 Kč
Vydavatel: 4.7.2016 Hachette

Víte kom u vděčíme za nadávku „prasopes“? No přeci Hulkovi. Neuvěřitelnému Hulkovi. To totiž, když z něj kdysi udělali zeleného Ferdu mravence, s několika „prasopsy“ se potkal. A dal jim pochopitelně po tlamě, čímž si vysloužil nevěstu.

To bylo totiž tak. V sedmdesátých letech chytil Hulka mimozemšťan Psyklop, který z něj udělal méně než mikroskopickou zelenou tečku. Pro komiksového obra celkem fatální skutečnost. Nicméně, díky tomu se Hulk mohl ocitnout ve zcela neznámém mikroskopickém  světě, kde řádí zmínění „prasopsi“ a kde žijí rovněž zelené bytosti. A taky zde žije princezna Jarella, která se poté, co Hulk prasopsy zmlátí, rozhodne, že si zeleného obra vezme za muže a tím pádem ho udělá králem. A to všechno stihneme na pouhých první deseti stranách komiksu.

Nová kniha z řady UKK to bere vážně hákem. Čtenáře vrhá přímo do děje rozjetého v minulém sešitě a téměř automaticky z něj udělá myslícího zeleného krále fantaskního subatomického světa, aby mu mohla nechat ochutnat dobrodružství ve stylu Johna Cartera, který je akorát prožíval na Marsu. To vše je však jen pouhou předehrou. Ještě v tom samém sešitu (The Incredible Hulk 140) se Hulk stihne vrátit zpátky do naší reality, v následujícím čísle se do ní dostane i jeho snoubenka, aby se na konci jejich cesty zase rozdělily. Čtenáře pak čeká obvyklý cliffhanger a po něm velký skok v čase. Kniha pokračuje komiksem z originální řady číslo 156 a děj chybějících třinácti sešitů je odvyprávěn v krátkém shrnutí. Podstatné je, že se Hulk vrací do subatomického světa, aby našel svou princeznu Jarellu do které se zamiloval. Vedle klasické mlátičky nás tedy čeká i silně romantická linka. Tady se totiž zrodila láska až za hrob.

„Uvnitř světů existují jiné světy. V pouhých atomech se mohou ukrývat celé vesmíry.“
Je fakt, že jiný svět Hulkovi, respektive jeho sérii neskutečně svědčí. Jeho fádní samotářské putování, kdy potkával rozmanité hrozby se kterými si repetivně dal vždy po tlamě, aby mohl pokračovat dál k další fackovačce bylo už nudné a ohrané. Tady má alespoň čtenář možnost prozkoumat něco nového a fakt, že Hulk není jen nablblým zeleným monstrem v jehož chápání vždy dominoval instinkt, že všichni jsou na něj zlí a proto jim musí dát po hubě, je rovněž velkým přínosem. Toto putování v neznámém světě (včetně své romantické linky) tak trochu připomíná pozdější výtečnou Hulkovu planetu, kterou osobně řadím mezi nejlepší komiksy s touto klasickou komiksovou postavou. Samozřejmě, tento předchůdce ze začátku sedmdesátých let nemůže dosáhnout její komplexnosti, nicméně na tu dobu to muselo být skutečně bombastické čtení, které svým způsobem funguje dodnes. Rozhodně mnohem lépe než předchozí Hulkovi příběhy z konce šedesátých let, obsažené v UKK knize Hulk: Nespoutané monstrum. Ony vlastně ty předchozí příběhy nic zvláštního, nebo nápaditého nenabízely. Jen rozmanitou řadu soubojů v různých prostředí, které se více méně opakovaly.

Jednu chybu to má. Hulkova dobrodružství v mikrosvětě nemá průběžnou dějovou linii, která by dovolila rozehrát bohatější zápletku. Vše se zde tedy bere povrchně rychle a Hulk neustále přeskakuje z mikrosvěta do reality a naopak. V souborném vydání jsou pak prázdná místa po dobrodružstvích v normálním světě, což je pochopitelné, neboť s nimi by tato kniha nabyla skutečně obrovského objemu rovnajícímu se Omnibusu. Takže tady máme jen výsek ze subatomárního univerza jejichž začátky čtenáře vždy mírně dezorientují. Stejně jako vedlejší dějové linky z minulých sešitů, vložené do hlavního příběhu, kterých čtenář nebyl svědkem. Zde se třeba Hulka, potažmo Bannerova ex láska Betty, poté co on se zamiloval do princezny, provdala za majora Talbota, který má v hlavě atom právě s mikrosvětem a mikroskopickým Hulkem. A ještě k tomu mimozemšťanem Psyklopem, který si pro změnu hraje na mikroskopického boha mikroskopického světa. No paráda, ještě že je tu Hulk, aby vše pořešil a hop, jsme zase o kousek dále v okamžiku, kdy se stane fakt hnusná věc. Tak hnusná, že Hulk propadne záchvatu zuřivosti tak velkému, že se ho všichni snaží zpacifikovat. A když se jim to nakonec povede je čas na další skok, tentokrát o celých 39 sešitů, jejichž děj (nebo spíš výcuc z nich podstatný pro to, co bude následovat) je opět ve zkratce převyprávěn. Mimochodem Betty se s Talbotem tak trochu rozejde a z Talbata se stane tak trochu svině.

Finále knihy patří opět mikrokosmu kam se Hulk dostává, aby epický příběh z mikrokosmu, táhnoucí se jeho komiksovou řadou The Incredible Hulk od června roku 1971 do června 1980, mohl konečně skončit. A je třeba říci, že to vážně není špatný příběh. Skutečnost, že je okořeněný cameem nejedné populární postavy, od Avengers, pře doktora Strange až třeba po Captaina Marvela, tento fakt jen prohlubuje. Dalším faktem však je, že by mohl být mnohem lepší, kdyby byl zhuštěný do podoby jedné velké minisérie a ne jen tak rozdrobení do sešitovek vycházejících v průběhu téměř celého jednoho desetiletí. Tato kniha se to snaží souhrným vydáním trochu napravit, nicméně roztříštěnost jednotlivých z celkového kontextu vytržených příběhů je patrná.
Ovšem i přesto patří tato Hulkova kniha mezi ty lepší.
Rozhodně lepší než klasické příběhy kdy Hulk chce mít klid a mlátí proto vše co mu přijde do cesty.