Avengers: Do boje!
Scénář: různí
Překlad: Jaroslava Kočová
Počet stran: 408
Cena 890 Kč
Vydal: BB Art 2011

Vítejte ve světě Avengers. Ve světě, kde zástup superhrdinů rozličných schopností bojuje proti neméně početnému pantheonu superpadouchů. Ve světě, kde není nic nemožného. Ani alternativní realita, ani bojovníci z jiné dimenze a dokonce ani záhrobí.

Týmovka Avengers je svým způsobem zvláštní. Nejedná se o klasický, sevřený tým jako je třeba Fantastická čtyřka, ale o skupinu, kterou v rolích členů, prošlo snad nejvíce superhrdinů. Samozřejmě, má své notorické tváře, jako Kapitána Americu, Iron Mana, Thora, Hulka, Giant Mana, okřídlenou hmyzí Wasp, či lučišníka Hawkeye, ale těmto často sekundují další a další hrdinové, někteří s opravdu vypečenými jmény a schopnostmi. Co byste třeba řekli, na ožralou superhrdinku?
Série Avengers totiž měla a dodnes má demonstrovat to nejlepší z vydavatelství Marvelu spojené v jeden celek, čili plnit stejnou funkci, kterou u konkurenčního vydavatelství DC zastává tým JLA. Polopaticky řečeno, jejím smyslem je, narozdíl od (filmy rovněž provařené) slavné týmovky X-Man, jež kolem sebe shromažduje výhradně hrdiny s mutantskými schopnostmi, spojit nejznámější borce Marvelu a jako bonus k nim přihodit i nové, kteří by se mohli ujmout a vytvořit si tak vlastní řadu.

Avengers jsou samozřejmě poslední dobou v kurzu, díky očekávanému stejnojmennému filmovému trháku, který spojí samostatné filmy jednotlivých jeho borců (Hulk, Thor, Iron Man a Kapitán America) v jeden celek. Proto není divu, že se na pultech knihkupectví objevil další omnibusový komiksový špalek nazvaný Avengers: Do boje. Což je pro každého komiksového fandu senza zpráva.
Pokud ale čekáte nějaký uzavřený, dechberoucí epický příběh, zažijete mírné zklamání. V tomto případě se jedná o další z restartů série, tentokráte z roku 1997, během kterého se na počátku více než početná skupina „Mstitelů“ po boji artušovského ladění ve středověké alternativní dimenzi stvořené čarodějkou Morganou Le Fay, zredukuje na nový tým, v němž nechybí jak provařené tváře, tak i hrstka nováčků. Tento se pak musí utkat s obviněním, že jsou jen pouhými kopiemi mrtvých superhrdinů, stejně jako s mimozemskou invazí Kreeů. A dojde i na roztomilé retro v podobě oslav Výročí založení týmu, které připomene zlaté doby počátku.

Jistě, dějová linie v podobě tajemné konspirace, která se mezi sešity Avengers 1 až 11, včetně Avengers Anual 1998 a sólo sešitů Iron Man 67, Captain America 8 a Quicksilver 10 (ty spojuje hlavně příběh Žij jako Kree, nebo zemři), táhne je zachována, díky zařazení zmíněných sešitů jednotlivých řad, nepostrádá komplexnost, přesto je však z barevných stránek nabušených přemírou bitek, spojených s opravdu velkou porcí fantasie, cítit klasická kontinuita nekonečného děje letité komiksové řady. A v tomto případě značně různorodého děje. V příbězích Avengers totiž hraje roli jak klasické superhrdinské téma s neodmyslitelnými mlátičkami, tak i magie, schopnosti, jež jsou mnohdy nad lidské chápání, nechybí paralelní světy, mimozemský supermozek, kočkodlaci, koncentrák v raketodromu, obří pes s teleportačními schopnostmi, bitva na Měsíci, v níž se bojuje o osud Země, či fackovaná s bývalými, nyní již mrtvými hrdiny, kteří v minulosti patřili do týmu.

Ano, místy to připomíná dort pejska a kočičky, kteří jsou tentokrát oblečeni v trikotech superhrdinů a mydlí se hlava nehlava s pestrým zástupem padouchů, což sice ke komiksu patří, ale v dnešní době, kdy je čtenář zmlsaný rafinovanými zápletkami, či nedej bože opravdu propracovaným příběhem, to může chvilkami působit jako krok zpět. Obzvláště když zápletka jednoho ze sešitů je postavena jen na nelogickém záměru megalomanského padoucha, změřit si síly s nejmocnějšími hrdiny světa. Ano staré dobré a klasické „Čí kung-fu je lepší? Moje nebo tvoje?“
Čímž samozřejmě neříkám, že je to špatně, komiks už je prostě takový a fantazie komiksových tvůrců, která musí pravidelně přicházet s novými a novými nápady, aby série byla životaschopná, bezbřehá, jen mi místy připadlo, že méně je mnohdy skutečně více. Ne, ten obří teleportační pes s knírem tam fakt bejt nemusel. Ale komiks už je prostě takový (podruhé řečeno) a toto je jeho neředěná krystalická podoba. Avengers jsou tak dokonalou ukázkou Marvelu své doby, doplněnou o skutečně výtečnou kresbu George Péreze. A právě ta povyšuje čtení tohoto více než čtyř set stránkového booku na skutečný komiksový zážitek.

Avengers jsou tedy zde a volají: „Do boje!“ A i přes některé výhrady by rozhodně neměli v komiksové knihovně chybět. Je to přeci jenom legenda, prověřená časem. Navíc legenda, která se už příští rok, díky novému velkému filmu, stane novodobým hitem.

Postavy