Scénář: Brian Michael Bendis
Kresba: Alex Maleev
Překlad: Tomáš Jeník
Počet stran: 384
Cena 890 Kč
Vydal: BB Art 12.10.2011

Daredevil – muž beze strachu, slepý superhrdina jehož rajónem je New Yorská Hells Kitchen nevypadá jako Ben Affleck a v Česku se s ním v poslední dobu roztrhl ďábelsky červený pytel. Po prvním Omnibusu obsahujícím US sešity 26-24 se objevil Millerův Rok jedna, mapující Daredevilův zrod a téměř současně s ním i druhý Omnibus, který si vzal za úkol dovyprávět to, co v prvním bylo nakousnuto. A že toho nebylo málo. Osleplý Kingpin došel na konec své cesty a Daredevila potkala noční můra každého superhrdiny – jeho tajná identita byla prozrazena.

Druhý omnibus obsahující sešity Daredevil 41 – 50 a 56 – 60, zcela zákonitě začíná přesně tam, kde skončil první. Daredevilovo alias v podobě advokáta Matta Murdocka je díky bulváru vyřváváno do světa, podobně jako v česku oblíbené trampoty Ivety Bartošové, jeho úhlavní nepřítel a král podsvětí Kingpin vegetuje v komatu a Hell Kitchen začíná připomínat papiňák natlakovaný k prasknutí. Není divu, uličkám prolezlým zločinem, chybí pevná a silná ruka, donedávna Kingpinova. Král je tedy zdánlivě mrtev (co si budeme nalhávat, u Marvelu není smrt nikdy definitivní), ať žije král. Ale kdo se má šanci stát novým králem Pekelné kuchyně? A právě toto je zásadní otázka, jejíž odpověď tvoří alfu omegu těchto patnácti, na sebe navazujících sešitů, tvořících neméně zásadový milník v Derdevilově životě. V jeho jednotlivých epizodách se objevují profláklí padouši Dardevilovského universa jako Owl, či Bullseye (ano, ten Bulsseye, který v pojetí Franka Millera odpravil Daredevilovu psychicky labilní lásku Electru) a jak se zdá, ani Kingpin ještě neřekl své poslední slovo. No, určitě jste nečekali, že by takto zásadní postava vegetovala v komatu navěky, že ne?

A aby toho nebylo málo, vedle klasického pouličního šmejdu, jehož novou pracovní náplní je distribuce zcela nového genetického fetu si chce svůj kus na poli organizovaného zločinu odkrojit i ostrou katanou Yakuza. Nemluvě o tom, že Daredevilův život navíc zkomplikuje láska.

Brian Michael Bendis, který si vysloužil scenáristické ostruhy nezávislou komiksárnou Powers, ale hlavně marveláckými předělávkami ukrývajícími se pod titulem Ultimates, pojal až doposud klasického superhrdinu zcela po svém a naprosto zásadním způsobem přetavil jeho dobrodružství do potemnělého noir stylu v němž ubylo rozmáchlých pěstních soubojů s padouchy všeho druhu, zato však přibylo dialogů a společně i nimi i psychologie postav. Samozřejmě, žádného Shakespeara (hlavně ke konci knihy) nečekejte, ale Bendisův Daredevil je na hony vzdálen klasickému tématu superhrdinských komiksů, kdy hrdina narazí na problém, vyfackuje se s padouchem a jde se dál. Ubylo prostoduchých bublin s nápisy BUM! POW! BANG! a razantně přibylo scén ze života Daredevilovi civilní identity. Ano, zde se, v syrové atmosféře městské čtvrti bez naděje, skvěle podtržené kresbou Alexe Maleeva, odehrává skutečné drama s mnoha vrstvami a motivy, které přibližují komiksovou zábavu skutečné realitě, v níž slepci nemají nadlidské schopnosti a kde by se stěží objevila Tyfová Mary, schopná udělat silou vůle z člověka živou pochodeň. Bendis se nakonec zamýšlí i nad samou podstatou páchání superhrdinských činů, ve finále háže svému hrdinovi pod nohy klacky v podobě morálních dilemat a samozřejmě dojde taky na palčivou bolest a to nejen z fyzických, v boji utrpěných, ran.

To vše dělá z nového Daredevila lahůdku pro dospělého čtenáře, kterého možná zarazí nesmyslné nahrazení sprostých slov stupidními symboly, nicméně omladina libující si v cool hláškách přátelského pavouka ze sousedství (mimochodem i v této knize vás čeká jeho kratičká hostovačka), u tohoto komiksu příliš hýkat nadšením nebude.
Druhý Daredevilův omnibus, na rozdíl od svého předchůdce, skončil poměrně uzavřenou kapitolou a většina otázek byla zodpovězena. Přesto se podle slov vydavatele chystá třetí špalek. Máme se tudíž na co těšit.

Proč? Protože Daredevil není Daredebil a drsný život v Hells Kitchen jde dál.

Postavy