Sandman 9: Blahovolné
Scénář: Neil Gaiman
Počet stran: 350
Cena 789 Kč
Vydal: Crew 2011

<

Blahovolné – trochu netradiční název pro fúrie, tři téměř všemocné běsy v podobě zákeřných žen, které ač svázány pravidly, nepřestanou, dokud neuštvou k potupné smrti toho, kdo má na rukou krev své krve. Blahovolné, trefný název pro další knihu Sandmanovi ságy, v níž se snoubí mytologie s podobenstvím, reálný svět se světem bájí a pohádek pro dospělé a bezbřehá fantazie se záblesky reality.

Devátá Sandmanova kniha je ze všech nejtlustější a v jistém ohledu nejtěžší, alespoň co se čtení týká. Při tom ve značně zjednodušené podstatě obsahuje prostý příběh. Příběh, který se začal pozvolna skládat v předchozích knihách a který přímo navazuje na sedmý svazek řady s názvem Krátké životy. V něm se Sandman, společně se svou nejmladší sestrou Deliriem, vydali hledat svého sourozence Zkázu. Pro věci neznalého čtenáře si jen dovoluji podotknout, že zmíněná jména nejsou pouhými přezdívkami, ale ztělesněním toho, co se za nimi ukrývá. Totiž, existuje sedm bytostí, které jsou nazývány Věčnými. Sedm bytostí, které tu byly ještě dávno před tím, než si lidstvo vysnilo a vymodlilo své bohy. Jsou ztělesněním osudu, smrti, snu, zkázy, touhy zoufalství a deliria. Třetí nejstarší z nich, Sandman, zvaný též Morpheus, pán snů, má v této knize problém. Neřešitelný problém, který bude pro něj mít, jak napovídala osmá kniha Konec světů, nedozírné následky. Na konci sedmé knihy mu ulpěla na rukách krev jeho syna Orfea. A pokus jste si dobře přečetli úvod této statě, jistě již tušíte, co bude následovat. Ano, Blahovolné, Fúrie se zaměřili na něj, stejně tak i na jeho říši snění, s potřebou rozcupovat jí na cucky a jejího pána přivést do náruče smrti, Sandmanovi druhé nejstarší sestry. Tak prosté to na první pohled je.

Jenže u Neila Gaimana není nic jednoduchého. Ve třinácti kapitolách plných spletitých motivů, narážek, různých dějových linií souvisejících jak s předchozími svazky, tak i se současným temným příběhem naleznete nepřeberné množství postav, s různými motivy svých činů, které se postupně, skládají v různorodý celek. Dojde na zákeřné intriky, upálené dítě, jehož matka s neukojitelnou sžíravou touhou pomstít se nevědomky, jako pěšák v cizím plánu, putuje přízračnou realitou jiných světů, aby svou touhu naplnila a dojde samozřejmě také na bájné bytosti přecházející z jiných světů vstupují do reálného života, tak jak ho známe, mnohdy s cíly, které sice s hlavní dějovou linií příliš nesouvisí, ale neuvěřitelným způsobem jí obohacují. Dojde na sílu emocí, dojde na krev, dojde na mýty, které jakoby se staly součástí reality. Smrt v podobě mladé šik holky, Lucifer, který dávno již opustil své peklo, Delirium v podobě roztěkané puberťačky, bůh Thor, který zde není superhrdinou jako u Marvelu, ale zavalitým, leč silným primitivem – to jsou jen některé z postav jimiž je vrchol Sandmanovi ságy zabydlen.

V centru děje je samozřejmě pán snu, metafora polidštěného mýtu, jehož cesta vede k nevyhnutelnému. Bledý, asketický, oděný v černém, trpící a současně toužící po vykoupení – to je jeho současná poloha. Ač mocnější než bozi, svázaný pravidly, ač pánem nekonečné říše, kterou dokáže přetvářet k obrazu svému, přesto zranitelný ve své podstatě.

Jak již bylo řečeno, Gaiman provádí svého čtenáře po spletitých, pro mnohého možná nesrozumitelných stezkách napříč bezbřehou fantazií s jistou rukou výtečného vypravěče a povyšuje tak komiks na skutečné umění, v němž nejde jen o povrchní příběh, nebo veselé obrázkové čtení. Toto je místy až „těžká literatura“, která pouze nebaví, ale obohacuje. Literatura, v níž stačí chvilka nepozornosti, aby se v ní čtenář ztratil. Literatura, která není pro malé děti a to nejen kvůli mnohdy dost drsným scénám, nebo zobrazením nejedné stránky humusu lidského, či bájného života. Literatura, která nabízí možnost nejednoho výkladu za který by se nemusel stydět ani erudovaný profesor teologie. Literatura, která neodpovídá polopaticky na všechny otázky, ale nechává prostor čtenářově fantazii.

Ano, mnohé v tomto příběhu, ač se zde jedná o skutečné finále Sandmanovi ságy, nebylo zodpovězeno, k tomu slouží poslední desátý svazek, který nás ještě čeká. Ovšem vzhledem k finále, které čtenáře dokáže opravdu zvednout ze židle, je jasné, že že Blahovolné, ať již v podobě sudiček předoucí nit života, nebo pomstychtivých přízraků, nebudou ničím překonány.

Postavy