Překlad: Viktor Janiš
Počet stran: 191
Cena: 489 Kč
Vydala Crew 2007

„Musela jsem ten komiks zajít koupit do takového prazvláštního krámku. Podlahu tam určitě nezametli nejméně deset let a v neochotě se musel personál nechat školit.“

Je to velký příběh, když vypráví o historii celého světa? Nebo je to malý příběh, protože popisuje pouze jeden svět z mnoha? Kdo to rozsoudí..?
Bylo nebylo, je není jeden dům na Manhattanu v New Yorku. Jeden starý dům. Jeden tak starý dům, že v něm nebydlí žádní takzvaní spořádaní lidé, ale jen podivné pochybné existence. Jeden z bytů má například pronajatý jistá Wanda. Narodila se jako chlapec a dodnes se jí mezi nohama houpá to, čím se chlapci obvykle identifikují, ale to jen proto, že má strach z operace. Jinak je to Wanda a nepřipouští o tom žádné diskuze. Vedle bydlí Thesálie, typická blondýnka, jež ovšem krásu vyměnila za mozek. O patro výš pak přítelkyně, které jsou víc než jen přítelkyně - Hazel a Foxglove. Jediným opravdovým mužem v domě je Georg, i když lze tak mluvit o bytosti, která polyká ptáky zaživa? A konečně Barbara, které se Barbie nepřezdívá jen tak pro nic za nic. Obličej i postavu má přesně jako ta slavná panenka; onen ideální mix, který vašemu lepšímu já naprosto zabraňuje, abyste jí nějak ublížili, zatímco v tom horším já probouzí takřka nezvladatelné choutky na totéž.

A slibovaný příběh? Barbara kdysi ve snech navštěvovala tajemnou Zemi, ne ovšem ten modro-zeleno-bílý pumlíč, ale ZEMI, v níž zvířata mluví, krysy se oblékají ve stylu Humphreyho Bogarta a psi dosahují velikosti odrostlého slůněte. Nenavštěvovala ji ale jen tak, nýbrž jako Princezna - vládkyně. ZEMI nyní ohrožuje tajemná Kukačka, a proto je zapotřebí, aby se Barbie vrátila. Než se ale bude moci vrátit, musí si vzpomenout a také se vyhnout nástrahám, které v domě osnují podivní ptáci se svým neméně podivným šéfem...

V páté knize o světě snů a jeho vládci nehraje Sandman hlavní roli. Ta patří Barbie, potažmo ženám obecně, protože Hazel a Fox se pod vedením Thesálie vydají do ZEMĚ své sousedce na pomoc. Ve srovnání s předchozím, doslova ďábelským příběhem Údobí mlh působí tento umírněněji, ale to nijak nesnižuje jeho kvality. Tvůrce Neil Gaiman opět hýří fantazií a vedle roztomilé variace na Dorotku z Kansasu (hurikán například není příčinou, ale důsledkem Barbiina výletu do země kouzel) nabízí spoustu vedlejších motivů a náznaků dalších příběhů, stejně jako hororové rekvizity, z nichž ty nejkrvavější slouží paradoxně k pobavení a ty nejméně nápadné naopak nejvíc děsí. Hra o tebe tak je sice příběhem o cestě tam a zase zpátky, ale gaimanovsky plnokrevným a silným dost na to, aby i při opakovaném přečtení v něm bylo co objevovat.

Následují dvě poznámky o kresbě, první je důležitá, druhá sexistická. Hra o tebe je první celobarevnou knihou sandmanovské série. Pokud vás tento fakt zarazí při zběžném listování, nic se nebojte - po pár stránkách vklouznete do barevného příběhu jako ryba do vody a o to víc oceníte hrátky s tlumením ve špatném osvětlení či černobílé retrospektivy. A stran toho sexismu: za zdařilou kresbou stojí pochopitelně chlap, jmenovitě Shawn McManus, který dokázal Princeznu vypodobnit tak, že by po ní vyjel i zapřisáhlý nepřítel aristokratů Lenin. Naopak ta méně podařená pochází z tužky Colleen Doranové, která si s ní příliš velkou práci nedala (jak alespoň připadá mně, laikovi). Naštěstí jí svěřili jen jednu kapitolu a v těch zbylých vás může oslňovat krásou Barbie (a také Smrt), roztomilostí papoušice Luz a opičák Prinado, a podivnými grimasami Wanda-Alvin.
Prostě: zase vyšel Sandman. A zase je skvělý.

Sandman: Hra o tebe
Scénář: Neil Gaiman
Překlad: Viktor Janiš
Počet stran: 191
Cena: 489 Kč
Vydala Crew 2006

Předchozí Sandmanovi knihy:

PRELUDIA A NOKTURNA: První komiksová kniha se Sandmanem vydaná v češtině. Ve snaze podpořit jeho obchodní úspěch změnil vydavatel formu vydání z barevné na černobílou, která tak zaujala, že nad barevnými originály bylo možno zaslechnout věty typu „No, nějak to v té barvě není ono.“ Preludia se dočkala dvou vydání, obě jsou v současné době rozebrána. Příběh začíná únosem Sandmana a jeho sedmdesátiletým vězněním v lidském světě. Po návratu nalézá Pán snů svou říši chátrající a zčásti rozkradenou a pouští se do její obnovy.

DOMEČEK PRO PANENKY: Tato kniha se odehrává převážně v lidském světě a obsahuje několik nových setkání Sandmana s lidmi. Jejím vrcholem je povídka o sjezdu psychopatických zabijáků, ale také tu najdete třeba příběh odehrávající se napříč staletími.

KRAJINA SNŮ: Svazek obsahující nezávislé povídky, ve kterých hraje Sandman obecně menší roli. Najdete tu historku o kočkách, podivné představení shakespearovské společnosti a příběh ženy a jejího obličeje. Jako doplněk svazek obsahuje náhled toho, jak vypadá Gaimanův scénář k jedné povídce – velmi pečlivě kompletně převedený do češtiny.

ÚDOBÍ MLH: Dle mínění mnohých zatím nejlepší díl cyklu. Sandman musí navštívit Peklo, kde na něj mají pifku už od prvního svazku, ale tam jej čeká velké překvapení. Lucifer se rozhodl na vše vykašlat a klíče od svého prázdného království svěřit právě Vládci snů. Na tuto lokalitu si však dělají nároky mnohé mocné bytosti – prvotním Chaosem počínaje a panteonem bohů v čele s Ním konče... Také tu najdete mrazivý horor z jedné školy, kam se vrátí její mrtví žáci i učitelé.

Text: Filip Gotfrid

Postavy