Živí mrtví 03: Bezpečí za mřížemi

Živí a mrtví 03: Bezpečí za mřížemi
Scénář: Robert Kirkman
Kresba: Charlie Adlard
Cena 299 Kč
Vydal: Crew 2011

Druhý svazek komiksově - mrtvolné série nechal stále řídnoucí komunitu lidí uvězněných v zombie apokalypse s vyhlídkou lepších časů. Při svém strastiplném putování, kdy jejich cesta byla lemována rozmlácenými mozky nemrtvých a přibývajícími hroby a hrobečky těch, kteří to nezvládli, narazili na věznici. A člověk nemusí být mudrc, aby si uvědomil, že pevnost, která byla postavena se záměrem, aby se její „obyvatelé“ nedostali ven, bude fungovat i s tím efektem, aby se nežádoucí, v tomto případě oživlé mrtvoly s kanibalistickými choutkami, nedostali dovnitř.

Třetí svazek komiksové série, která byla natolik silná a nosná, že si vysloužila i zvěčnění ve stejnojmenném TV seriálu se tedy odehrává v lapáku. Obrovském komplexu, s příslibem zásob a bezpečí. Jenže, jak nás již poučily předchozí dvě knihy, ve světě, kde vládnou mrtví a řady živých řídnou rychleji než hromada karotky na vegetariánském talíři, není nic tak idylické jak se zdá.

Začíná to hezky. Ohnilých „chodců“ je v uzavřeném prostoru (ve srovnání s otevřeným prostorem) minimum a navíc se dají slušně izolovat, nacpané sklady plné jídla eliminují hlad se kterým přeživší ke branám vězení dorazili a k tomu zde nacházejí hrstku dalších přeživších. To, že jsou to muklové, vem čert. V situaci jako je tato by všichni lidé s normálními stravovacími návyky měli držet pohromadě. Jenže, člověk míní, osud a nápaditá scenáristická fantazie mění. Ano a idylka, během které se všichni nacpaní horou karbanátků v jídelně, drží za ruce a zpívají „Kumbajá, kumbajá,“ to nebude. Naopak. Čeká vás ultimativní maso v němž sekerka zaražená do prohnilé mozkovny, je tím nejmenším.

Na komiksové sérii Živí a mrtví je výtečný hlavně ten fakt, že se její děj nezaměřuje pouze na střet přeživších se zombiemi, jak je tomu v nemálo jiných, tématicky podobných, příbězích, filmech, či komiksech. Živí a mrtví se odlišují hlavně prací s charaktery živých, což má za následek zobrazení emocí a lidské psychiky vystavené extrémní situaci. Mrtví jsou klasicky tupá brutální hovada, představující extrémní faktor. A nyní přišel čas zjistit, že stejným hovadem bez kouska citu a zábran, může být i živý člověk. Zlo totiž číhá všude. A právě tento rys série funguje v Bezpečí za mřížemi na výbornou. Tragédie ze zpackaného definitivního řešení bezvýchodné situace je první událostí v řadě vedoucí k brutálnímu otevřenému konci, v němž se naši hrdinové ocitají v smrtelně patové situaci – buď zemřou, nebo zemřou. Neradostná vyhlídka. Vyhlídka na smrt. Nic neobvyklého. Smrti si totiž v této knize užijete víc než dost. A mnohdy je to opravdu nehezká smrt.

Ano, třetí kniha si brutálně zahrává s osudy hlavních postav, přináší pár zvratů a díky cynické nemilosrdnosti autorů servíruje nejedno nechutné překvapení. A to vše, samozřejmě, během nekonečného zápasu o přežití. Tváří tvář mrtvé lavině i mezi sebou samými. A tak, i přes název, si bezpečí za mřížemi, moc neužijete. A co víc! D díky zmíněnému otevřenému konci se už nebudete moci dočkat dalšího pokračování s podtitulem Touha je slepá.

Postavy