Spider-man: Šťastné narozeniny
Scénář: J. Michael Straczynski, Fiona Avery
Kresba: John Romita jr.
Překlad: Jiří Pavlovský
Cena 399 Kč
Vydal: 2010 Crew

Ok, předpokládám že, pokud jste se právě neprobudili po 40 letech z komatu, všichni víte, kdo je to Spider-man a kdo je to Peter Parker. Máte bezvýznamné plus pokud taky víte, že je to jedna a tatáž osoba. Co už ale možná nevíte, je to, že kromě tří filmů, animovaných seriálů a časopisu Velkolepý Spider-man, určeného pro usmrkance, u nás vychází taky komiksové booky s tímto hrdinou, a ty už jsou (narozdíl od Velkolepého Spider-mana) opravdové od Marvela.

Spider-man u nás v této podobě vychází ve 3 sériích od Crwe, potažmo Netopejra. První série je vydávána v rámci edice Comicsové legendy a nabízí v černobílé verzi klasické spider-manovské příběhy (vydávané v 60. a 70. letech). V rámci edice Legendy Marvelu vyšly další dva legendární booky (a vlastně nic jiného) -Utrpení a Kravenův poslední lov. No a poslední sérií, u nás nejaktuálnější (i když se ji podařilo získat oproti Americe několikaletý skluz) je Spider-man v podání scénáristy J. Michaela Straczynského.

Nebudu vám nic nalhávat a řeknu to narovinu, Spider-man je moje dětská láska. Sérii, která u nás vycházela po revoluci u Semic Slovart, jsem hltal ještě, když jsem neuměl pořádně číst. A když jsem se pak na druhém stupni základní školy těch "směšných obrázků s bublinami" vzdal, byl to právě Straczynski a první kniha této série Spider-man: Návrat, která mě po letech přiměla se ke komiksům vrátit. A i když od té doby uplynulo hodně vody a já poznal, že Spider-man není zrovna vrcholem komiksové tvorby, na Návrat dodnes nedám dopustit. Straczynski v něm přidává Spider-manovi mytologii, dokonalé dialogy a šmrnc, který mu v předešlých letech chyběl.

Návrat byl následován Odhalením, které už nedosahovalo takových kvalit, ale pořád příjemně odsýpalo a především se v něm Straczynski odhodlal k něčemu, na co si netroufl žádný z jeho předchůdců - Peter konečně odhalil tetě May své alter ego. Třetí v řadě byl svazek Dokud hvězdy nezhasnou, který opět příjemně rozvíjí pavoučí mytologii. Dosud poslední pak byla kniha Příčiny a následky, která nabídla příjemně odsýpající mainstream, ale to bylo asi tak všechno. Dlouhé dva roky se čekalo na pokračování a to je teď konečně tady. Stálo to čekání za to? Odpověď není jednoznačná.

Nový Spider-man nese název podle ústředního příběhu této knihy -Šťastné narozeniny. A je to název příznačný, protože narozeniny v něm neslaví jen Peter Parker, ale také samotná komiksová série Amazing Spider-man, jejíž 500sté číslo obsahuje právě tato kniha. Ale nepředbíhejme. Samotný book totiž začíná kratším (2 sešity) rozjezdovým příběhem, který se podobně jako Odhalení nese v duchu soap oppery, kdy se šprťácký učitel Peter Parker rozhodne vytáhnout z bryndy jednu ze svých žaček, občasně prokládanou akcí a mihnutím Ezekiela, který rozhodně ještě neřekl své poslední slovo. Nic převratného, ale tenhle styl Stranczynskému očividně sedí a dobře se to čte.

Po tomto rozjezdu už nastupuje titulní příběh, který hned zkraje hodí Spider-mana do víru jedné z mnoha intergalaktických bitev v Marvel Universe po boku dalších hrdinů jako je Fantastic Four, Cyclops, Iron Man či Thor. Peter se opět připlete tam, kam nemá a tak začne jeho cesta skrz časoprostor, kdy uvidí svou budoucnost a zažije si dejavu. Mnoho dejavu. Nakonec samozřejmě všechno dobře dopadne tak, aby mohl být book zakončen krátkým příběhem z pohledu Peterovy tety May. A to je vše.

I když je tato kniha o něco tlustší (čti - má více stran) než díly předchozí, slupnete ji jako malinu. Straczynskému dialogy opravdu jdou a Spider-man sází jednu hlášku a ránu za druhou, takže se to čte jedna radost. Oproti Návratu (ale i dalším dvěma pokračováním) se však jedná o slabší kousek, který ale pořád nabízí dobrou porci mainstreamové zábavy a očividně si na nic nehraje. Jediná věc, se kterou jsem měl tentokrát problém, byla kresba Johna Romity Jr., která mi poslední dobou sedí čím dál tím míň (ačkoli je zvláštní, že v Kick-Ass mi tolik nevadila). Člověk začíná mít časem pocit, že Romita Jr. umí kreslit pouze tři typy obličejů (a pouze jeden z toho je ženský), což rozhodně není dobře. Navíc Spider-man v jeho podání vypadá jak třináctiletá baletka oblečená do trikotu. No co, alespoň že to na tom lesklém papíru a s pěknými barvami vypadá trošku k světu. Pozorným pozorovatelům jistě neujde (ono je to taky napsáno na přebalu, že), že se čtyř stránek v příběhu kresebně ujal bývalý kreslíř Spider-mana, John Romita starší, který se Spider-manem prožil jeho zlatá léta (viz edice Comicsové legendy). V porovnání s výtvory jeho syna tyto čtyři mistrovské stránky působí jako pěst na oko (aneb jablko padlo daleko od stromu). Ale abych odpověděl na otázku, zda se vyplatilo ono čekání. Nu, příjemné čtení to bylo, ale za ty dva roky u nás vyšly zásadnější věci.

text: Václav Blaženov

Spider-Man má narozeniny. S nimi přichází dárky, dorty, polibky, gratulace a... konec světa?
S pětistým číslem Spider-Mana přichází nejen spousta marvelovských velikánů jako je Thor, Fantastic Four, Iron Man, Cyclops a Doctor Strange, ale Spidey se navíc podívá do minulosti i budoucnosti! Bude si muset znovu prožít nejzlomovější okamžiky svého života a znovu se utkat se svými největšími protivníky.
Šťastné narozeniny, Spider-Mane.
Doufáme, že je přežiješ.