kresba: Steve Dillon
Překlad: Štěpán Kopřiva
Počet stran 128
Cena: 299
Vydal BB art + Crew 2.5.2006

Slibovat lásku až do konce života je ošidné - ten může přijít překvapivě brzy. Ale do konce světa...

„Ty jedna odporná zvrácená šílená vrahounská sadistická prohnilá zkurvená zasraná zpíčená královno všech kurev!!“ Těmito slovy de facto začíná druhý svazek příběhů Preachera alias kazatele Jesse Custera. De facto, protože de iure obstarává úvod jednostránkové entrée, v němž dva úchylové ukážou malém Jessíkovi svázaného a na kolena sraženého jeho tatíka. No, a pak ho střelí do hlavy.

V tomhle díle se vůbec hodně střílí do hlavy, to časem ještě poznáte. A taky v něm skončila všechna legrace, což poznáte velice záhy. Tulip se Jessemu pouze stihne svěřit s důvody, které ji dovedly ke kariéře (neúspěšného) nájemného vraha, a už jim cestu zkříží zmínění dva úchylové: T.C. a Jody. „Pocházejí z rodu, kterej má svý kořeny snad v samotným pekle, a kterej slouží Jesseho rodině od dob, kdy se po Texasu proháněli dinosauři. T.C. je jenom slizkej hnusák, kterej má nutkání vrazit péro do čehokoliv, co vykazuje známky života, ale Jody... je naprostej expert na to, jak s ostatníma vyjebat dřív, než oni vyjebou s tebou.“ No a tahle dvojice, proti které z nepochopitelných důvodů nefunguje Jesseho Hlas, odveze kazatele s jeho přítelkou na nejstrašnější místo na Zemi, do zhmotnělé noční můry, jedním slovem - domů.

Dvojka Preachera je síla. Síla s velkým S. Je to extrakt namíchaný ze surovostí, šílenství, bezmoci, lásky a bolesti. Veškerý svůj um, který v jedničce napřel do zábavné brutality, investoval nyní Garth Ennis jen do brutality samotné. Tečka. Nebo jinak: dílčí odpovědí na to, proč vlastně Jesse hledá Boha, je fakt, že ďábla už našel. Je mu hodně přes sto let, je šeredný navenek i uvnitř a nutí Jesseho, aby mu říkal babičko. Anebo ještě jinak: Garth umí příběh dovést k takovým zvratům, že budete jen sedět a lapat po dechu a říkat si, že to není možné. A Steve Dillon se svou lehkou, ale přiléhavou kresbou ho v tom ještě podporuje; dokáže, že z „normálního“ Jodyho se vám bude zvedat žaludek mnohem silněji, než z magora T.C. Díky němu nevnímáte Preachera jako komiks, ale jako něco, co se skutečně děje. Třetí z nesvaté trojice je pak Štěpán Kopřiva, který opět dokazuje, na jak vysoké úrovni umí přeložit příběh těch nejnižších morálních kvalit. Poslat například někoho na věčnost s hláškou: „No a ty, sádlo, teď pomašíruješ přeblafnout Satanášovi brkiče.“ je umění, na které hned tak někdo nemá a hned tak někde na ně nenarazíte. Leda v příbězích Gartha Ennise, kde všechno sedí jak péro úchyla T.C. ve slepičí prdeli.

Předchozí kniha:
Preacher: Jako pára nad Texasem
Dvojici Jesse Custer a Tulip doplňuje v prvním dílu Preachera irský kámoš Cassidy, který miluje čerstvou krev a doslova k smrti nenávidí slunce. Základním motivem příběhu je Jesseho rozhodnutí najít Boha, který se na všemohoucnost vykvajznul a někam se zdejchnul. V patách těch tří se však nežene nikdo menší než Svatý zabiják a v cestě jim naopak stojí nesmiřitelný strážce zákona se synem, jehož ksicht vypadá jako pr-, no, dál už si domyslíte. Diamantově čistá brutální zábava, která nemá konkurenci.

Text: Filip Gotfrid

Preacher 2. - Až do konce světa
Sex, krev, whisky, Preacher

Další dva díly série, která je považována za krvavý klenot v koruně úchylnosti Ira Gartha Ennise (Hitman, Punisher). Respektive díl jeden, protože Až do konce světa a Lovci jsou v originále součástí jednoho booku. Proto se jim budeme věnovat pohromadě. Pravda, české rozdělení je docela logické, protože obě části nemají krom hlavních postav mnoho společného. Stejně tak markantně se liší i od první knihy Jako pára nad Texasem, která velkolepě a přece zábavně otevřela celou epickou story o z Nebe zdrhnuvším Bohu, kazateli Jessem Custerovi posedlém čímsi velmi mocným a mrtvolách kupících se spolu se zábavnými hláškami a scénami na všech stránkách.
Až do konce světa je vůči jedničce maximálním protikladem, jaký v jedné sérii uvidíte málokdy. Z tzv. zábavné brutality zbyla pouze brutalita. Ta nejhorší možná, jdoucí až na samou dřeň strachu z krutého a zrůdného zla. A co je nejhorší – zla čistě lidského. Jesseho rodiny, protože babička se na svého vnuka velmi zlobí a její pohůnci Jody a T. C. (viz. Crew2 #11 – Hoši z Jihu) jsou jedni z nejoriginálnějších, nejkrutějších a nejúchylnějších dvojicí Panů zabijáků vůbec. Společně v tomto silně retrospektivním příběhu o Custerově dětství a dospívání mají šanci ukázat, jak moc vám osud (s pomocí Boží) může pohnojit život. Kniha je stejně úderná a dokonce ještě hutnější než ta první, naprosto temná a dokazuje, že Ennis krom zábavy zvládá postavit i čistě lidský příběh, který vás zasáhne na vašem nejkřehčím místě silou kumulativní nálože. Všechnu tu hrůzu, ale zároveň příběh dvou velkých lásek prožijete spolu s hrdiny a bude to bolet, ale také vás to v mnohém poučí o světě i vás samých – to nejlepší vysvědčení pro jakékoliv umělecké dílo.
Lovci přivádí na scénu Grál, prastarou náboženskou organizaci, respektive Herr Starra, drsného záporáka a militantního konspirátora, který (jak už to tak bývá) má s Custerem své plány. A krom něj i solidní bandu naprostých úchylů, jako dva sexuální vyšetřovatele či Ježíše de Sade, przněním všeho živého – a to doslova – posedlého aristokrata. Jak z řečeného vyplývá, jedná se o tradiční zábavnou ennisovštinu plnou hlášek, krvavého násilí, mraků vulgarismů a netradičního sexu… slušně řečeno. Není to špatně uděláno, ale už jste to u Gartha v Preacherovi i různě jinde v jiných variacích viděli a z celého příběhu přímo trčí, že je jen úvodem do dlouhé eskapády kolem Grálu a přípravou na něco většího. Pěkně udělaná zábava v kresbě mistra prapodivných, nicméně realisticky působících způsobů smrti Steva Dillona, nic víc, nic méně. Tak zase příště, aloha.

12.11.2007 (Vojtěch Čepelák – IKARIE)

Jesse Custer už přežil setkání s rasistickým šerifem, Svatým zabijákem i sadistickým úchylným vrahem. Jeho pátrání po Bohu pokračuje. Nyní mu však šlapou na paty nemilosrdné stíny z minulosti, na které se zoufale snažil zapomenout.
Jenže vlastní rodiny se jen tak nezbavíte? a babička se na svého vnuka velmi zlobí?

Garthovi a Stevovi se Kazatelem nepovedlo nic menšího než zázrak ? jejich nová série překonala svou kvalitou pověst, která ji předcházela.