Kresba: Pia Guerra
Obálka Massimo Carnevale
Překlad: Petr Zenkl
Počet stran: 192
Cena: 499 Kč
Vydal: BB Art 19.10.2011

Yorikovo putování post apokalyptickou budoucností v níž vymřeli všichni muži, se dostalo do pátého kola, v němž se již konečně poodhalí kousek pozadí událostí, během nichž se ženy staly dominantou celé planety.

Ano, Yorik Brown se svým šimpanzem Ampersandem, lesbickou doktorkou Allison a ostrou agentkou 355 konečně dorazili do San Franciska, kam si to na konci první knihy zamířili. Právě zde má totiž doktorka Allison svou záložní laboratoř, která může odpovědět na nějakou z mnoha otázek. Od té doby již v dějové rovině uběhnul nejeden měsíc a nesourodé trio poutníků za zjištěním, zda jde Yorikova imunitní schopnost, která jej na rozdíl od zbytku samčí populace, zanechala naživu, zavdat semínku normálního heterosexuálního života, prošlo nejednou zkouškou. Od fanatických Amazonek odlišujících se uříznutou kozou, přes městečko, kde stála ženská věznice, až po militantní skupinu drsňaček z Arizony, se kterými se střetli v poslední knize.

Ano, post apokalyptická společnost je velmi rozmanitá a je jasné, že díky rozmáchlosti příběhu, zdaleka neukázala vše, co se v ní skrývá. Jistě, mnohé náznaky zde byly – zakuklené záhadné postavy, které ve čtvrté knize zcela nelogicky rozstříleli na hadry agentku 711, která Yorikovi zprostředkovala sado maso terepii, nebo tajemná Japonka v ninjovském úboru, která byla pro změnu k vidění v druhém svazku. Nyní konečně nadešel čas, aby bylo mnohé odhaleno a dovysvětleno. A o velké překvapení, rovnající se zásadnímu zvratu v dějových liniích, se rovněž postará i Yorikova sestra Hera, která se celou sérií táhne v jeho patách, jako smrad smrti a nemilosrdná Nemesis zároveň.
Pátý svazek, i přes svůj název se rozhodně nemotá v bludném kruhu, ale naopak tvoří zásadní milník, bez něhož by mnohé v dějové kontinuitě, prostě nedávalo smysl. A víc než jen to. Svým otevřeným koncem otevírá novou kapitolu dalšího putování, tentokrát do značně neobvyklých míst. Ano, místy to působí, jako kdyby se zde uzavřela jedna celá kapitola. Cesta od propuknutí epidemie napříč vznikajícími novými pořádky, našla svůj konec v mírně stabilizované, leč vymírající feministické společnosti, Yorik si vrznul (což ve světě, kde je jeho penis tím jediným, takže i tím nejlepším, vyvolám u šovinisty nechápavé vrtění hlavou) a záhada jeho přežití byla odhalena. Hezký předěl,

Ovšem svět který stvořil Brian K.Vaughan má takový potenciál, že se z něj prostě není lehké vymanit. A nakonec, proč by to člověk dělal. Spousta otázek je ještě nezodpovězených (například zdroj epidemie), spousta dějových linek nedotažených (například osud chlapečka počatého ve vesmíru) a spousta neotřelých dobrodružství nabízejících se. Je tedy jasné, že Yorik, společně se čtenářem ve světě, kde ženské nenadávají na chlapy, protože nemají na co, ještě nějakou chvilku zůstanou. A to i přes fakt, že se v něm výtečné epizody, jako je třeba tato, střídají s těmi průměrnějšími, které doposud reprezentuje hlavně třetí svazek. Nakonec nyní jsme s českým vydáním zhruba v polovině, takže Yorik se, než dojde k definitivnímu rozuzlení v desátém albu v originále nazvaném Whys and Wherefores, ještě něco našlape.

Po téměř dvouletém putování napříč někdejšími Spojenými státy se Yorick Brown, poslední žijící muž na zeměkouli, společně s agentkou 355, dr. Allison Mannovou a svým opičákem Ampersandem dostávají do San Franciska. Zde má dr. Mannová svou záložní laboratoř, ve které by měla konečně rozluštit záhadu, proč Yorick s Ampersandem jako jediní přežili pohromu, která všechny ostatní nositele chromozómu Y na Zemi zlikvidovala. Po Yorickově stopě ale zároveň jde záhadná Japonka oblečená a vycvičená jako nindža, tajemná skupina maskovaných žen, které si říkají Setauketská skupina, a Yorickova sestra Héró.