Fell 01: Kruté město

Fell 1: Kruté město
Scénář: Warren Ellis
Kresba: Ben Templesmith
Cena: 389 Kč
Vydal: Crew 21.10.2009

Vítejte v Snowtownu. Městě bez naděje, městě bizarnějším, než je Millerovo Sin city, pokřiveném městě, kde si opilci, kteří nemohou pít, dávají alkoholový klystýr, mrtví bezdomovci se odvážejí přímo do spalovny a na ulici je vedle psích výkalů, možné najít i mrtvou těhotnou ženu s vydlabaným břichem.

Městě, kam se právě nastěhoval detektiv Fell.

„Vykuchám do tebe díry a pak je vojedu.“

Už první Fellův den v novém působišti dává jasně najevo, že tohle místo má s výrazem „normální“ společného asi tolik, jako pětiměsíční batole se stříkačkou plnou heroinu. Jako kdyby se ocitl v těžké noční můře, ve které je jeho šéfem slaboch ujíždějící na práškách a civilizace se smrskla na jeden temný neproniknutelný bordel nasáklý krví v němž vegetují tak morbidní existence, že by vedle nich filmový Hanibal Lecter působil jako vzor příčetnosti a spořádaného života.
Ano, vypadá to, jako kdyby chtěl Warren Ellis, spjatý především s rovněž značně neobvyklým komiksem Transmetropolitan, vypustit do světa většinu svých morbidních představ, v nichž je morálka neznámým slovem a byť jen letmý náznak světla na konci temného tunelu jsou reflektory vlakové soupravy metra, která z vás v příští sekundě udělá krvavou kaši.

„Jo, já vím. Bude nasraná. Vždycky říkala, že mě Snowtown zabije.“

Čtenářova návštěva ve Snowtownu ovšem není epickým dílem, jako třeba zmíněné Sin City. Právě naopak, první kniha je roztříštěna do osmi kapitol – většinou uzavřených povídek spíše než noirového, temného a syrového ražení, jež spojují hlavní postavy, k nimž kromě Fella a policejního sboru, rozuměj tím náčelníka, coronera a tři a půl detektiva a depresivní sekretářka, kterou opustil manžel, byť umí v posteli věci, o kterých pudlíci jen sní, patří ještě barmanka Mayko. Spojuje je i netradiční kresbaBena Templesmitha podtrhávající pokřivený svět a beznaděj. Zvrácená špína, které Fell vyhlásil válku s tím, že za každého jednoho mrtvého si vezme jednoho perverzního hajzla, je všudypřítomná. A že v té žumpě neřestí a svinstev všech možných kalibrů, má opravdu na výběr. Fellovi nejen díky nadprůměrným analytickým schopnostem hodně rychle dojde, že zde, s Snowtownu by všichni ti féroví policajti z filmů pochcípali dřív, než by se snažili vyslovit své obvyklé morální moudro. A že čert se nejlépe vyhání ďáblem. Ale i tak, přes svůj cynismus nesklouzne do laciné polohy městského mstitele. Dál vykonává svou práci. Jen jí dělá trochu po svém. A to z něj v tomto temném komiksu s mysteriózními prvky dělá více než lidského hrdinu, který v sobě rovněž nosí temné tajemství. Ano, to že přistál v polorozpadajícím se humusu jménem Snowtown není náhoda.

„Vždyť ty ten hnis, pivo a fet skoro potíš.“

Nemá smysl to protahovat. Fell je skrz na skrz cynický komiks plný hnusu a bizarních věcí, mnohdy reflektující nechutné věci naší reality (právo džungle, pedofilie, doobrana, ale i prostý strach, který vypustí z nitra člověka zvrácené běsy), schopný vyvolat nepříjemné pocity nejen u slabších, či nervově labilních lidí. O dětech ani nemluvě. Současně je i důkazem, že komiks už dávno není veselou zábavou pro teenagery, ale dokáže být i pěkná perverzní svině. Stejně velká jako sjetá fetka, která rozřeže mladou holku na kousky, jen proto, že mu nedala.
A to je dobře. Obrácená strana zrcadla ukazující odporné stránky lidské civilizace někdy také není k zahození. Člověk se pak může alespoň zamyslet co se v temných koutech, kolem kterých chodíme, skrývá.

Detektiv Fell byl odstrčený do rozpadajícího se města, které pod poetickým názvem Snowtown skrývá hnijící smetiště lidských neřestí. Má začít znova od začátku, ve městě, ve kterém je zlo a šílenství všudypřítomné a nic nedává smysl. Na takovém místě se může Fell držet jediné základní pravdy...
KAŽDÝ NĚCO SKRÝVÁ.
DOKONCE I ON SÁM.