Scénář: Robert Kirkman
Kresba: Tim Sale
Překlad: Jaroslava Kočová
Počet stran: 208
Cena 499 Kč
Vydal: BB Art 29.6. 2011

Nakladatelství BBart pokračuje v zavedeném trendu a přináší na náš trh ty nejzásadnější komiksy, které kdy s Batmanem vyšly. V pevné vazbě a rozdělen do dvou svazků byl zatím jako poslední vydán příběh Temné vítězství, pod jehož scénářem se podepsal Jeph Loeb a kresbu si na starost vzal Tim Sale. Pro netopýří fandy to už ani v našich končinách nejsou jména neznámá a mnoho z nich jistě ví, co od této dvojice čekat. Což může být i kamenem úrazu, ale nepředbíhejme.

I v Temném vítězství přímo sledujeme situace z počátků Batmanovy kariéry. A obdobně jako v případě Dlouhého Halloweenu, na který tento příběh přímo navazuje, se více než o akční komiks jedná o atmosférickou a temnou detektivku. Řádění svátečního vraha, jemuž padlo za oběť nespočet gothamských mafiánů bylo s pomocí Batmana a komisaře Gordona ukončeno. Po roce se ovšem objevuje nový sériový vrah, který si tentokrát na mušku vezme členy gothamského policejního sboru. Hlavním podezřelým je k Batmanově smůle jeho (bývalý) společník v boji proti zločinu Harvey Dent, toho času však již známý jako Two Face. Do života osamoceného Temného rytíře se navíc připlete malý sirotek, který ho má navždy změnit.

V prvé řadě je nutné říct, že už na první pohled se Temné vítězství opravdu řadí k tomu nejlepšímu, co může Batmanova postava v komiksové podobě nabídnout. Loeb se Salem umí alter ego Bruce Wayna pojmout tak, jak ho mám nejradši - jako temnou noir detektivku. Lví podíl na atmosféře má opět velmi charakteristická Salova kresba. Scénář je pojat více detektivně než akčně, splétá dohromady mnoho postav a motivů a čtenář si až do poslední chvíle nemůže být jistý, kdo že je vrahem. Potud tedy všechno v pořádku. Až na to, že to působí jako nastavovaná kaše.

Abyste si mohli Temné vítězství náležitě vychutnat, respektive vůbec pochopit, kdo je kdo, je předchozí znalost Dlouhého Halloweenu (respektive i Millerova Roku jedna) nutná. Pokud se vám do rukou dostal i pár let zpátky vydaný příběh Ticho, pak vám bude u Temného vítězství něco zavánět. Pod scénářem všech těchto booků je totiž podepsaný Jeph Loeb, který umí napsat dobrou detektivku, leč opakuje neustále ty stejné postupy a využívá stále ty stejné postavy. Velmi silně je to cítit ve srovnání s Dlouhým Halloweenem, na němž se podepsala úplně stejná autorská dvojice (na rozdíl od Ticha, které nakreslil Jim Lee). Tam, kde Dlouhý Halloween působí jako svěží vítr, zavání Temné vítězství jako odér pouhého vykrádání sebe sama. Nových postav se objevuje jen pár, navíc pozadí v podobě nově vytvářeného vztahu mezi Batmanem a Robinem zde působí jako násilně našroubované oproti proměně Harveyho Denta v Two face, která v Dlouhém Halloweenu proběhla jako přirozená součást vývoje zápletky.

Nechápejte mě špatně, Temné vítězství je velmi dobrý komiks a rozhodně si zaslouží zařadit mezi ty nejlepším komiksy s Temným rytířem všech dob. Po úžasném Dlouhém Halloweenu a ve srovnání s ním však prohrává na plné čáře. A to srovnání si jednoduše nemůžu odpustit, zvlášť když se jedná v podstatě o to samé, jen v lehce horším provedení.

text: Václav Blaženov

Hrdina odtržený od lidí, které přislíbil chránit. Město plné stvůr měnící se v bitevní pole války proti gangsterům. Brutální vrah policistů známý jako Šibeniční vrah. Zločinecký klan křísící své impérium a povstávající v ještě větší síle. Odhodlaná okresní prokurátorka s vlastními plány. Nově jmenovaný komisař v čele mladého a ctižádostivého policejního oddílu. Přítel, z něhož zrada udělá nejnebezpečnějšího nepřítele.
A malý kluk, tragicky osiřelý a předurčený k velkým věcem. V komiksu Batman: Temné vítězství do sebe všechno krásně zapadá.

Nové napínavé vyšetřování vraždy od nositelů Eisnerovy literární ceny, Jepha Loeba a Tima Salea, od nichž pochází Batman: Dlouhý Halloween i kultovní komiks Superman for All Seasons.

Nikdo z vás není v bezpečí.
Děj příběhu, v němž Batman musí zastavit nepolapitelného vraha policistů známého jako „Šibeniční vrah“, je zasazen do počátků éry Temného rytíře. Batman musí Šibeničního vraha dostat dřív, než opět udeří.
Jediným vodítkem k odhalení totožnosti Šibeničního vraha je dětská hra přišpendlená na tělo každé oběti.
Hlavními podezřelými jsou esa zločineckého podsvětí – Two-Face, Joker, Riddler, Catwoman.
Věřit už nelze ani policejnímu sboru, nyní v čele s čerstvě jmenovaným komisařem Gordonem.