Scénář Joe Haldeman
kresba KMark van "Marvano" Oppen
Překlad Hana Zahradníčková
Počet stran: 168
Cena: 489 Kč
Vydavatel Crew 1.12.2011

Galaktický konflikt, táhnoucí se několik staletí jako alegorie války ve Vietnamu. Tak zhruba takhle by se dal jednou větou charakterizovat francouzský komiks Věčná válka Joe Haldemana a Marka van Openna, známého pod pseudonymem Marvano.

Nečekejte však epické bitvy ve stylu Hvězdných válek, nebo Hvězdné pěchoty. Věčná válka je hodně o něčem jiném. Jistě i zde probíhá konflikt mezi lidstvem, tak jak ho známe a záhadnou civilizací Tauřanů, ale válka samotná zde paradoxně hraje až druhé housle. Konkrétně tvoří hlavně kulisu a rámec příběhu o třech částech, v němž jeho hrdina Mandella prochází časovým obdobím od roku 2010 až k letopočtu 3177. Nesmysl?

Z pohledu naší reality možná, ale ve sci-fi příběhu, kde se meziplanetárně cestuje kolapsarovými skoky z nichž každý posune cestovatele o desítky let dále v čase, krutý fakt. Krutý proto, že se před očima hrdinů s highlanderovským komplexem, mezi jednotlivými misemi naprosto radikálně mění celý svět. A právě v těchto proměnách tkví síla celého komiksu, jemuž byla předlohou stejnojmenná Haldemanova kniha, ověnčená jak sci-fi cenami Nebula a Hugo. Stále vzdálenější budoucnost není totiž podle očekávání, ani trochu optimistická. Komiks tím získává nejen sociální rozměr, ale zároveň i alegorický pohled kam se může stále vyspělejší civilizace ubírat. Mimochodem, víte, že populace daleké budoucnosti, bude čistě homosexuální? Zabrání se tak populační explozi.

Jednotlivé etapy příběhu napříč stoletími tvoří již zmíněné tři části (v českém vydání spojeny v jeden celek o cca 170ti stranách) v nichž Mandella prochází opravdu drsným výcvikem (Vojín Mandella 2010 – 2020), jako veterán se vrací do domova, který již dávno jeho domovem není (Poručík Mandell 2010 – 2203) a nakonec se jako součást velení dožije paradoxu ukončení války, který podtrhuje její nesmyslnost (Major Mandell 2203 – 3177). Ironie a skutečné zážitky ze skutečné války jsou v rámci všech tří částí zřetelně čitelné a právě oni dodávají celému dílu, byť se jedná o fantazii, patinu reality.

To celé navíc doplňuje skvělá kresba zacházející do slušných detailů, na níž je sympatické hlavně to, že se nesnaží ohromovat uměleckými rozměry, nebo karikaturistickými prvky, které mají tak moc rádi intoši a další oduševnělí čtenáři. Marvano panel po panelu srozumitelně, poutavě, bez zbytečných excesů, vypráví společně s Haldemanem výtečný příběh, který není chudý na atmosféru, ani na emoce. Příběh plný chytrých stejně jako ironických dialogů, proložený válečnickými citáty. Příběh, který má na rozdíl od mnoha jiných, co říci. Příběh o jedné skoro věčné válce, stejně jako o několika skoro věčných životech, kterému se naprosto právem dostalo pozornosti vydavatelství Crew, která jej, po Výpravě za ptákem času a Incalovi zařadila, jako třetí kousek do edice Mistrovská díla evropského komiksu. Pro úplnost zbývá dodat, že Věčná válka vychází jak brožované, tak i v limitované vázané podobě.

Jedno z nejzásadnějších děl žánru mapuje život obyčejného vojáka zapojeného do vesmírného konfliktu, vojáka, který bojuje za svět, který se s každým jeho bojem mění a který už vlastně ani nepoznává. Spisovatel Joe Haldeman používá sci-fi prvky, aby podtrhly sugestivní příběh o mechanismech války, a chirurgicky precizní kresba Marvana probouzí tohle originální válečné drama k životu.

William Mandella byl vybrán a musel se zúčastnit meziplanetárního střetnutí s protivníkem, o kterém nikdo nic nevěděl. Spolu s ním vstupujeme do doby, kdy lidé překonávají obrovské kosmické vzdálenosti pomocí kolapsarových skoků a za sebou nechávají svou současnost a své životy. Sledujeme počáteční výcvik na Charonu, střetnutí s cizí entitou, nebezpečí neznámých planet, vražedné Bykariánce, vzájemné vztahy mezi vojáky a všudypřítomnou smrt v jejich řadách – dá se z tohohle koloběhu vůbec uniknout?