Autor: J. Michael Straczynski, Fiona Avery
Kresba: John Romita jr.
Překlad: Jiří Pavlovský
Počet stran: 160
Cena: 329 Kč
Vydavatel: Crew 1.4.2011

V nakladatelství Crew si očividně nasypali popel na své vydavatelské hlavy a rozhodli se zrychlit jednu ze sérií, která tu vychází (nebo spíš častěji nevychází, záleží na vaší filozofii) už několik let.

A tak se k nám po necelém půl roku dostává další díl série Amazing Spider-man od scénáristy J. M. Straczynského. Díl, který uzavírá jednu kapitolu z pavoučího života Petera Parkera, a která u nás byla započata před několika lety slavným Návratem, první knihou ze série. Tímto dílem se navíc rozloučíme i s kreslířem Johnem Romitou Jr. a POZOR SPOILER také jednou ze zajímavých postav, kterou Straczynski do série přivedl KONEC SPOILERU. A tak možná nebude na škodu si na začátek trošku zavzpomínat.

Už zmiňovaným Návratem (který byl donedávna beznadějně vyprodán ale do knihkupectví se vrátil v podobě dotisku) započala nová epocha Spider-manova života. Straczynski vrátil svým scénáristickým umem do Spider-mana lehkost, humor, ale také osudovost a mytologii. Všichni se asi můžeme shodnout na tom, že Návrat je jednoznačně to nejlepší, co u nás kdy s tímto hrdinou vyšlo. Laťku si tedy Straczynski nastavil pěkně vysoko, jen co je pravda, a člověk se nemůže divit, že už se mu ji překonat nepodařilo. Člověk se prostě musí smířit s tím, že Návrat je a bude jen jeden. Od něho už celá série s mírnými výkyvy prozatím směřovala pomalu z kopce, ale pořád se jedná o kvalitní a silně nadprůměrný mainstream. Posuďte sami - Odhalení byla ukecaná soap opera, ale hodně čtivá, Dokud hvězdy nezhasnou přivedli Docka Oca, humor, ve kterém se Straczynski nebál udělat legraci ani sám ze sebe, a druhou polovinu se smrtonosnou Shatrou, která se skoro přiblížila Návratu, Příčiny a následky trpěly absencí výraznějšího záporáka, ale pořád to bylo zábavné čtivo a Šťastné narozeniny už nebyly ani tak zábavné, ale pořád to byla solidní oddychovka. Kdyby si nás Straczynski na začátku tak nerozmlsal, možná bychom mu další díly žrali víc.

No a jak je na tom Ezekielův návrat? Dalo by se říct, že představuje zrcadlo celé dosavadní série, protože přináší všechny její nešvary i silné stránky v jediném booku. Je to dáno především roztříštěností do několika menších příběhů, ve kterých nemá Straczynski šanci rozehrát obdobné veledílo, jako se mu to povedlo v šestidílném Návratu. Silnější chvilky tak střídají ty slabší. První příběh o židovském krejčím, který potajmu vyrábí a spravuje kostýmy superhrdinům i superzloduchům, patří k těm nápaditým a vtipným. Následuje ho dvoudílný příběh s Thorovým bratrem Lokim, který se jednoznačně řadí mezi to nejnudnější (a nejspíš je i to nejnudnější), co tato série prozatím nabídla. V dalším krátkém intermezzu Straczynski Spider-mana už potřetí zatahuje do života dětí žijících na ulici a pouličních gangů. Určitě je třeba ocenit (bláhovou) snahu tohoto scénáristy pokusit se přes komiks něco změnit, ale tentokrát je to moralizování až do očí bijící.

Závěrečný třídílný příběh je konečně věnován Ezekielovi a svou kvalitou se jako jediný přibližuje alespoň třetímu booku. Je škoda, že se Straczynski nerozhodl tento příběh trošku více natáhnout a místo toho si pomohl deus ex machinou jako hrom. Mohli bychom se tu sáhodlouze hádat, jestli tahle mytologická linie o původu Spider-manových schopností, kterou tento příběh uzavírá, je nesmysl nebo ne. Na jednom se ale určitě shodneme všichni - Straczynski si troufl na velké sousto. A já osobně mu to celé zhltnul i s navijákem.

O kresbě se asi nemá cenu zmiňovat. Komu se někdy dostal do rukou alespoň jediný book z této série, ví, na čem s Romitou Jr. je. Nerad bych se opakoval a tak raději odkážu na mou recenzi Šťastných narozenin. Pokud se někomu nechce klikat na odkaz a pátrat ve změti textu, pak se můj vztah k Romitovi Jr. budu snažit vystihnout jedinou větou - Mikea Deodata Jr., který je podepsán pod následujícím bookem, budu vítat s otevřenou náručí. Tak sem s ním, protože tahle série už novou krev a oživení potřebuje!

text: Václav Baženov

Když Dormammu zaútočil na naši realitu, dostalo se sem i něco dalšího. Něco nebezpečného, co chce Spider-Mana... obdarovat obří mocí? Je to sice milá změna po všech těch, kteří ho chtěli zabít, ale následky mohou být nedozírné.
Tajemný Ezekiel se vrací. Ovšem jako co? Jako přítel, jako mentor, nebo jako něco víc? New York zaplavili pavouci a sága Spider-Manova původu se uzavírá. Odhalují se nečekané skutečnosti - a to, že za všechno se platí. A hlavním platidlem bude, zdá se, Spider-Man.