Autor: Brian K. Vaughan
Kresba: Pia Guerra, Paul Chadwick
Překlad: Petr Zenkl
Počet stran: 160
Cena: 399 Kč
Vydavatel: BB Art, Crew 20.10.2010

Příběh muže, kterému se jako jedinému (tedy když nepočítáme jeho malpu, která je taky mužského pohlaví) z neznámých důvodů podaří přežít incident, při němž na Zemi vymřou všichni živočichové s chromozomem Y, se v české mutaci poprvé objevil před dvěma lety.

Poté se nad chvíli odmlčel, ovšem letos vyšly knihy rovnou dvě. Tou poslední byl právě Malý krok pro lidstvo. Dokazuje třetí book, že si opravdu zaslouží dvě Eisnerovy ceny (za nejlepší sérii na pokračování a za nejlepší kresbu), kterými se pyšní na obálce?
Problém je v tom, že když se něco až moc chválí, často z toho vyplynou přehnaná očekávání. První díl, Jako jeden muž, jsem považoval za příjemný rozjezd série, který těžil z přitažlivého tématu, netradičního střihu v ději a více než akcí byl zaplněn čtivými dialogy. Druhý díl, který vyšel v první polovině letošního roku, rozhodně nebyl špatný a opět se příjemně četl, ale jaksi jsem se nemohl zbavit pocitu, že se v něm vlastně skoro nic nestalo.

Malý krok pro lidstvo je na tom o něco lépe, což je možná dáno tím, že se v něm objevuje více akce než v obou dvou předchozích dílech dohromady. Yoricka v něm nalézáme opět ve společnosti agentky 355 a doktorky Mannové na cestě do její rezervní laboratoře. Střet s ruskou občankou je však donutí udělat si malou odbočku, protože zjistí, že by co nevidět měla na Zemi přistát vesmírná loď. A spolu s ní dva muži. Všechno ale zkomplikují agentky Mossadu, které jsou jim v patách… Jen z úvodního nastínění děje je jasné, že tentokrát tahle road movie (takhle na mě prozatím tato série působí) přeci jenom vygraduje - a opravdu je tomu tak. Kromě vybroušených dialogů scénáristy Briana K. Vaughana tentokrát přichází na řadu také napětí a akce a rozhodně je to jen ku prospěchu věci.

Tedy alespoň takový je titulní příběh Malý krok pro lidstvo, který sestává z pěti sešitů. Knihu pak doplňuje další dvoudílný příběh, který napětí titulního příběhu odlehčuje a přináší rozdílný styl vyprávění, které v této sérii působí jako svěží vítr. Kresby se opět ujala malířka Pia Guerra a přináší svůj standard, tj. mainstreamovou kresbu, která nijak zvlášť nenadchne, ale ani nijak neurazí a skvěle slouží příběhu a scénáři, o který zde jde především.

Jednu výtku bych však měl, i když to může být pouze můj osobní názor. Y je typickým příkladem komiksu se scénářem ve stylu televizního seriálu. Pokud pominu fakt, že se díky rychlosti vydávání komiksových sérií v Česku dočkáme rozuzlení až za pár let, jsem trošku zklamán z tempa vyprávění v jednotlivých knihách. Člověk by čekal, že by mohl jeden komiksový sešit odpovídat jednomu dílu televizního seriálu, v případěY: Poslední z mužů je na to však potřeba jedna celá kniha. Možná je to až moc častým využíváním velkých panelů, možná je Vaughan jenom lenoch.

Člověka to bohužel přivádí na otázku, proč se sérii, ve které se toho stane na tak velké ploše tak málo, dostalo tolika ocenění. Důvod bude zřejmě prostý. Nejspíš bych neměl hodnotit jednotlivé booky, ale posoudit sérii (obdobně jako právě u televizního seriálu) jako celek. A tak si teda pár let počkám a pak vám řeknu, jaký ten Poslední z mužů vlastně je.

Text: Václav Baženov

Yorick je poslední muž na Zemi. To ale neznamená, že je to poslední muž ve vesmíru. Na oběžné dráze kolem planety se pohybuje ruská kosmická stanice, na jejíž palubě je jedna žena… a dva muži. Stanice se právě chystá k nouzovému přistání. A pokud její posádku nezahubí zastaralá technika a vir, určitě to zvládne izraelské ženské komando.

Masivní postkatastrofický příběh, který dokazuje, že svět bez mužů by ani náhodou nebyl tak idylický, jak se nám feministky snaží namluvit. Spíš naopak.
O tom by mohl vyprávět Yorick, jediná osoba mužského pohlaví (nepočítáme-li jeho opičáka), která přežila bleskovou apokalypsu a teď zjišťuje, že být posledním mužem na Zemi není zase taková sranda, jak si člověk představoval. Ve světě, kde je penis nedostatkovým zbožím, jste štvancem jak těch, které vás chtějí použít k plození, tak těch, které vás považují za relikvii temných dávnověků a chtějí vás zlikvidovat. A to ani nemluvíme o tom, že nikdo netuší, proč Yorick přežil a jestli ve svých genech neskrývá recept na záchranu lidské rasy.
Prezidentka, novodobé amazonky, agentky Mossadu, komanda republikánek, ruské vojandy, tajné organizace i nezaměstnané supermodelky, ty všechny mají o Yoricka zájem.
Být chlapem je těžký úděl.

Y – POSLEDNÍ Z MUŽŮ získal v roce 2008 hned dvě prestižní Eisnerovy ceny: v kategorii Nejlepší série na pokračování a výtvarníci Pia Guerra a José Marzán jr. byli oceněni v kategorii Nejlepší kreslíř/inker nebo kolektiv kreslířů/inkeristů.