Kresba: Richard Corben
Překlad: Štěpán Kopřiva
Počet stran: 127
Cena: 349 Kč
Vydavatel: Crew 27.11.2006

Pro tenhle příběh z vězení platí totéž, co řekla postava Rorschacha ve Watchmenech: „Já tu nejsem zavřený s nimi, ale oni se mnou...“

To, co spojuje všechny vězně, je jedno špatný rozhodnutí. „Je to ta poslední kapka, než ti vztek zatemní mozek... školácký copánky a ty její bavlněný kalhotky... nebo dýlování fetu... zuřivá rána pěstí, když ta kráva furt nechce zavřít hubu... vražda...“ Na druhou stranu to, co vězně rozděluje, je příslušnost k některý partě, protože v krimu přežijou jenom ti, kerejm kámoši hlídaj prdel. „Nepěstujou se tu žádný kraviny typu jeden na jednoho. Dyž někoho nasereš, nasrals celou jeho partu.“ No a v místě, o kterém - jak se říká - vypráví náš příběh, je to přesně takové. Jeden příklad za všechny: „Muslimové. Budou tě nenávidět jako každýho bělouše, ale srát se do tebe nebudou. Mají plný ruce práce s tím, jak se udržovat furt nasraný. Salám alejkum a podobný kraviny.“ A sem byl dopraven John Constantine, který coby tradiční samotář nechce pochopit, že je velmi důležité, aby vám nějakej kámoš furt hlídal vy-víte-co. Kterému je jedno, že když někoho nasere, tak platí to o tý celý partě. Který se dokonce velice snaží, aby nasral celou partu, a když už se zabývá jednotlivcem, tak jde o takovou kapacitu jako pan Stark, který dostal doživotí a je mu jedno, jestli někoho zabije nebo ne, protože prodloužit už mu to nemůžou. Jenže John si s ním klidně zahraje karty a vědomě ignoruje nepsané doporučení, že když chce pan Stark hrát, tak chce taky vyhrát... Prostě John Constantine, chlápek prolezlý nadpřirozenem stejně jako nikotinem, převrátí poklidný vězeňský život na ostří nože naruby a donutí (mimo jiné) muslimy votočit se k jejich bohu zády. A to není žádná vy-víte-co.

Nový příběh Johna Constantina má hororové rysy, ale hlavně je surový, krutý a černý jako negrův penis, který musíte pustit mezi svoje půlky, pokud měříte jenom sto šedesát centimetrů a vážíte šedesát kilo. Protože jenom tohle je vaše jediná naděje na přežití a záchranu před tím „bejt znásilňovanej - nebo něco horšího - všema gangama ve věznici furt a nonstop a pořád dokola. Vymlátili by vám všechny zuby - protože bez zubů to v hubě líp klouže - a střídali by se na vás tak dlouho, dokud by vám neroztrhali konečník a dokud byste se neudusil vlastní krví.“ John tu ovšem není proto, aby zachraňoval takováhle „mrdátka“, má svých starostí a svých vnitřních i vnějších démonů dost a dost, a chová se podle toho. Klasik komiksové kresby Richard Corben obdařil postavy tohoto příběhu buclatými, mnohdy jakoby dětskými obličejíčky, které o to víc děsí, jsouc zkřivené nenávistí, hrůzou nebo bolestí; a překladatel Štěpán Kopřiva doplnil do bublin typově přesnou mluvu, která se nevyhýbá vulgarismům, ale také s nimi neplýtvá. Jsou tedy Těžké časy vůbec hororem? Jsou, ale popisují peklo na zemi a démony, kteří mají zranitelné tělo - peklo, které si lidé dělají navzájem. Nechtěli byste si ho prožít, ale překvapilo by mne, kdybyste si ho nechtěli přečíst. Dobře zlých příběhů přece zase tolik není, ne?

Text: Filip Gotfrid

John Constantine musí čelit peklu, s nímž se ve své dlouhé kariéře ještě nesetkal... věznici s maximální ostrahou... brutálnímu místu, ovládanému brutálními lidmi, kde se jakákoliv slabost trestá smrtí... anebo něčím horším. Aby přežil, bude se muset Constantine naučit zákonům, které platí v tomto zákeřném bludišti nemilosrdných gangů, drsných bachařů i těch, kdo ve skutečnosti tuto věznici řídí. Ovšem jakmile si tyto zákony osvojí, rozhodne se Constantine naučit ostatní nová pravidla. Jiné hry. Jeho hry. A pak to začne být vážně zajímavé...

"Z ostrého, jistou rukou vykresleného portrétu v Těžkých časech vysvítá, že John Constantine Briana Azzarella a Richarda Corbena je na dně, u ledu a na doživotí. To, že Azzarello suverénně ovládá vyprávěcí rytmus, postavy i jednotlivé situace, prýští z každé scény s černou křišťálovou průzračností. Jeho umu schází jen docela malý kousek do absolutního mistrovství a Richard Corben přichází s kresbou, která je zřejmě jednou z temně nejexpresivnějších v jeho dlouhé kariéře komiksové legendy. Gratuluji, pánové. Až si pro všechny jednoho dne přijde smrt, zařídím, aby vás dva vynechala." - Alan Moore