Autor: Kazuo Koike
Kresba: Rjóiči Ikegami
Překlad: Ľudovít (Turlogh) Plata
Počet stran: 408
Cena 379 Kč
Vydavatel: Crew 30.5.2011

Byly doby, kdy by 99 procent respondentů na otázku „Co je to manga?“ odpovědělo, že nějakej druh ovoce. To se však už změnilo. Dnes by takto odpovědělo jen 91 procent, protože těch zbylých 9 ví, že se jedná o japonský komiks. A někteří dokonce ví, že tento komiks se nečte jako naše klasické knihy, či časopisy, ale od zadu dopředu. A jednotlivé panely s dějem zprava doleva. A nějaké procento z tohoto procenta dokonce i tuší, že existuje manga (tedy japonský komiks) se jménem Crying Freeman, tedy Plačící drak.

Úkladný, vysoce výkonný vrah čínské mafie zvaný Freeman je spíš do podvědomí lidí zapsán díky filmu z roku 1995, který byl na motivy této slavné Manga série natočen. Tehdy jedna z akčních kopajících hvězdiček Mark Dacascos v něm ztvárnil postavu zabijáka, donuceného pomocí akupunktury, vraždit v zájmu čínského spolku Synové draka, který po každém ze svých činů roní nad svou obětí slzy a kterému zkomplikuje život láska, díky které se náhle ocitá mezi pomstychtivou japonskou Yakuzou, policisty a bývalými chlebodárci. Na svou dobu slušně akční, i když béčkový snímek.

Komiksová předloha se tomuto námětu (konkrétně jeho první polovině) ani v nejmenším nevzdaluje. I zde je svědkem jedné z Freemanových vražd krásná Ema Hino, která se do něj zblázní sebezničující láskou. Tak silnou že je připravená a ochotná, po vášnivé šoustačce s jeho dračím motivem potetovaným tělem, klidně skončit jeho rukou. Ovšem na charakteristicky malovaných stránkách silného špalíčku, který tvoří prvních 17 kapitol s názvem Pan Jó a první dvě kapitoly cyklu s názvem Opadávající květy, proudící voda, je s každým dalším otočením listu znát větší hloubka a rozsah, kterou film, byť se z počátku snaží předlohu kopírovat velice přesně, není schopen pojmout.

Kazuo Koike, který proslul manga sérií o samurajovi s dětským kočárkem (Lone Wolf and Cub), která byla později přetavena v neméně populární filmovou sérii, dodal do svého počinu o pěti knihách jak vrchovatě násilný děj, tak i otevřený sex, stejně jako morální dilema. To vše pak výtečně vyniká v kresbě Rjoiči Ikegamiho, který střídá až detailně plné panely s těmi sporými, ve kterých nechybí japonskými znaky vyvedené (pro českého čtenáře přeložené) citoslovce, stejně jako pro americký a evropský komiks nezvyklé znaky pro momentální pocity postav. Jedinou vadou na kráse pak je japonské puritánství, díky kterému (ač některá japonská sexuální témata jsou perverznější než představivost rozeného zvrhlíka) jsou veškeré pohlavní orgány rozmazané, či nedotažené, což v jinak dokonalé kresbě působí hodně rušivě.

Co se děje týká, ten končí otevřenou kapitolou nového cyklu, který bude pokračovat v druhé knize. Film detailní popis komiksového děje opustil zhruba v jedné hodině svého trvání a pak se vydal svou vlastní akční cestou. Naproti tomu komiks, jehož podstatnou část tvoří zrod Freemana (ve filmu jen povrchně nahození) se spíše než akční řežbu soustředí na vývoj a další spletité osudy svých postav. Na konci cyklu Pan Jó čtenář ví vše podstatné a druhý cyklus se primárně zaměřuje na Freemanovu milou, která je jedinou stopou k němu a která se díky tomu ocitá v hledáčku Yakuzy. A samozřejmě jsou zde i draci, kteří jí hodlají vystavit nejedné zkoušce. Svou lásku si musí zasloužit. Což samozřejmě není všechno.
Ale o tom až někdy příště. Druhá kniha Freemana se blíží každým dnem.

Dospělácká manga v níž život nehraje žádnou cenu a pohlavní orgány se mění v mazanici

Jmenuje se Jó Hinomura a je nájemným vrahem čínské mafie zvané Sto osm draků. V kriminálním podsvětí, které z něj má strach, je však známý jako Plačící drak, zabiják, který nad osudem svých obětí prolévá slzy. Mladý, krásný a citlivý umělec Jó byl svými dračími pány psychologicky naprogramován, aby zabíjel na rozkaz. Vůli svých pánů se vzepřít nemůže, oni však zase nemohou zastavit jeho slzy lítosti.
Manga Crying Freeman, kterou napsal legendární Kazuo Koike, autor série Lone Wolf and Cub (Osamělý vlk a vlče), a nakreslil nedostižný Rjóiči Ikegami, je temná, násilná, morálně složitá a eroticky nabitá. Po celém světě je považovaná za mistrovské dílo v oblasti komiksů a je jedním z klenotů mezi dnes již klasickými mangami.