Kresba: Igor Kordej, Ethan van Sciver, Frank Quitely, Tom Derenic
Obálka: Frank Quitely
Překlad: Jiří Pavlovský
Počet stran: 228
Cena 459 Kč
Vydavatel: Crew 15.12.2010

Partu mutantů říkající si X-Men, vedenou profesorem Xavierem a bojující nejen se superpadouchy, ale také s nenávistí "nemutantního" zbytku světa, u nás zná dnes díky třem celovečerním filmům kde kdo (a to nepočítám sólovku nejvýraznějšího člena týmu Wolverina).

Na poli komiksovém to prozatím není žádná velká sláva. Starší čísla komiksů ze 70. let u nás vychází ve vlastní řadě v rámci Comicsových legend, dočkaly se pouhých tří knih a po další ani vidu ani slechu. O něco hůře na tom dosud byly i novější příběhy, do kterých se v podobě série New X-men a jejího prvního dílu Genocida pustilo nakladatelství Crew. Prodeje nejspíš nebyly nijak oslňující a pravděpodobně proto jsme se dočkali dokončení příběhu až po třech letech v podobě tlustšího booku Impérium.

Scénáře se opět ujal Grant Morrison, u nás známý např. dílem Batman: Arkham Asylum, které ve mně obdobně jako Genocida zanechalo rozporuplné pocity. Ne že by to nebylo čtivé, ne že by to bylo až moc hloupé, ne že by se Morrison s mutanty nějak moc páral. Genocida pro mě však představovala a pořád představuje pouze typický americký komiksový mainstream a především hluboce nevyužitý potenciál, který daný námět měl. Spoustu detailů si navíc český čtenář neznalý předešlých dílů nemůže ani vychutnat, popřípadě mu vůbec nedojdou. Proto všechno jsem i k Impériu přistupoval trochu skepticky.

Začátek příběhu nás vrhá přímo do centra dění, nebudu moc prozrazovat, takže jen lehká rekapitulace z minula - ďábelské dvojče profesora Xaviera, které prahne po vyhubení celé mutantské rasy a která momentálně ovládá tělo našeho holohlavého profesora, se vydalo do vesmíru, aby ovládlo celou Shi´arskou flotilu. Ještě předtím však stihlo prozradit do médií existenci a totožnost svou, X-menů a dokonce i polohu a účel vzdělávacího institutu pro mutanty, což má za důsledek nejen obléhání mutantské školy davy rozhořčených lidí, ale také vznik gangu U-Menů, vedeného Johnem Sublimem, toužícím po mutantských orgánech, kterými by mohli vylepšovat obyčejné lidi. Je toho dost a tak není divu, že na uzavření tohoto příběhu potřeboval Morrison 9 sešitů plných akce. Tentokrát je to po příběhové stránce skutečně o něco lepší než Genocida, ale i tak je to občas pořád trochu zmatené a nedotažené.

Jednoznačně nejlepší částí je pak souboj plodů uvnitř dělohy, který je součástí sešitu beze slov, který vyšel v rámci ´Nuff Sad, což byla akce Marvelu, kdy v jednom měsíci vyšly čísla vybraných marvelovských řad bez jakéhokoli textu (u nás už z této série objevil jeden příběh Spider-mana v rámci booku Odhalení). Tentokrát není to, co by ve mně zanechalo smíšené pocity, scénář, ale bohužel kresba. Book je značně rozháraný a nejednotný díky tomu, že se na jednotlivých sešitech podíleli tři různí kreslíři, kteří se v něm navíc několikrát prostřídají. Jednoznačně nejlépe z tohoto souboje vychází Ethan van Sciver, jehož kresba je v porovnání s ostatními pohlazením na duši (navíc si přidejte tajné zakomponování slova "sex" na každou stranu prvního čísla), bohužel se však objeví pouze ve dvou sešitech. Otěže po něm přebírá Igor Kordey, jehož hrubý a zmatený styl je pro mě totálně nepřekousnutelný a v mainstreamu dle mě nemá co pohledávat. To už i roztažené obličeje Franka Quitelyho pro mě byly v tomto booku přijatelnější a příjemnější na pohled.

Suma sumárum je na tom Impérium oproti Genocidě rozhodně lépe po scénáristické stránce. Příjemný mainstreamový zážitek však do kolen sráží neustálé střídání kresby v jednotlivých sešitech - a to od výborné až po totálně špatnou.

Morrisonův apokalyptický příběh se v tomhle díle dočká svého rozuzlení. Mutanti jsou tak blízko svému vyhlazení, jako snad nikdy předtím. Šílená Cassandra má nejen tělo a mozek profesora Xaviera, ale i celou Shi'arskou flotilu na povel. A to už je nějaká síla. Beast je v kómatu a John Sublime a jeho U-Meni jsou čím dál nebezpečnější a mocnější. Prostě jde o kejhák.
Grant Morrison dokázal, že zvládá jak psychedelické podivnosti, tak monumentální akční superhrdinské (a taky trochu psychedelické) eposy. Jeho období patří k jedněm z nejslavnějších v dějinách X-Menů... na čemž má zásluhu také precizní kresba Ethana Van Scivera, Franka Quitelyho a dalších.