Profily



KOMIKS PATŘÍ MRTVÝM! (Zombies v komiksu)

 
Je na čase probrat závažné téma. Smrt a to, co následuje po ní. Určitě jste o tom už taky přemýšleli. Co bude pak? Nebe, peklo, reinkarnace? Komiksoví tvůrci mají jasno – vylezeme z hrobu a začneme žrát mozky. Z čehož vyplývá jedna věc: Umírejme na lačno. 
 
Horor v komiksu to nemá lehké. Tenhle žánr přeje monumentální a barvité akci, ale s hororem má kříž. Nemůže nabídnout frontální útok na představivost, jaký proti čtenářům vedou knihy, ani si nemůže pomáhat prudkým střihem, hudbou, ryčnými zvuky a dalšími zbraněmi z arzenálu filmů (leda byste ke každému hororovému komiksu vyfasovali někoho, kdo by vám v tu pravou chvíli zařval do ucha). Kresba v tomhle případě zajišťuje nežádoucí odstup a rozvržení na stránku ničí moment překvapení - když hned po otočení listu vidíte, že se na konci stránky objeví vraždící psychopat, tak, pokud netrpíte hodně těžkou sklerózou, se ho tolik neleknete. Navíc, na rozdíl do filmu, kde jste příběhu vydáni na milost a nemilost a jste vláčeni z jedné nervydrásající scény do druhé (v dnešní době tedy spíš z jedné nudné, ale zato děsně krvavé scény do druhé), si u komiksu určujete tempo sami. Vy ovládáte příběh... a to hororu nesvědčí.
 
Prostě, u komiksu jen málokdy zaječíte hrůzou a spadnete z pohovky. Takže proč se namáhat?
Protože je to těžké, ale jde to. A ve výsledku dokáže mix kresby a zajímavého scénáře přinést úplně novou explozivní směs. Jen to potřebuje velmi kvalitní tvůrce. Někoho, jako je Neil Gaiman se Sandmanem nebo Alan Moore se Swamp Thingem. Nebo jako je Robert Kirkman s Živými mrtvými.
Ovšem než se k němu dostaneme, tak je tu malý, oživle mrtvý úvod. 
 
Pekelní mrtví
 
Zombie jsou ty nejděsivější příšery – hlavně proto, že to jsme my. Zobrazují naše základní strachy. Nejen ze smrti a z mrtvých těl, ale i z toho, že přestaneme mít kontrolu nad svým životem. Ať už díky kamarádskému Alzheimerovi nebo čistě řízením osudu. Co jiného jsou bezdomovci než zombie, které se bez myšlenky pohybují na trase od flašky k flašce - jen, místo aby nás kousali, smrdí v hromadných dopravních prostředcích? 
Navíc zombie ztělesňují neúprosnost osudu. Plouží se pomalu, jsou zdánlivě neškodné a bezmocné, ale stejně vás dostanou. Přibližují se jako smrt, plíživě, ale jistě a neúprosně. A navíc, co je nejhorší, mohou proti vám použít vaše pozitivní emoce. Mohou mít tvář lidí, které milujete. A střelte do hlavy vlastní dítě nebo svou životní lásku. No, klidně si to vyzkoušejte, není to žádná sranda, co? 
Tak, teď chvilku počkáme na ty, pro které to celkem sranda byla, než ukryjí těla. Hotovo? Tak pokračujeme. 
Zombie bychom mohli rozebírat ještě hodně dlouho, ale v téhle chvíli je pro nás důležité, že jsou také těmi nejpopulárnějšími monstry komiksových tvůrců. Jsou prostě fotogenické. Zatímco třeba takový duch se blbě maluje, tady si kreslíři můžou vyhrát s opadaným masem, seschlou kůži  a s obětmi trhanými na kusy. Navíc zombiárny nestojí tolik na napětí a kašovitě houstnoucí atmosféře, ale na akci. A to komiksu svědčí.
 
Hrozivé komiksy
 
Zombie se samozřejmě poprvé objevily ve světě Walta Disneye, kde Carl Barks přišel v roce 1949 s postavou Bombie the Zombie, která chce zabít strýčka Skrblíka. Už klasičtější zombií, spíše frankensteinovského střihu, vytáhl ze země v roce 1953 Stan Lee v krátkém komiksu Zombie (aby se pak mrtvý hrdina v sedmdesátých letech vrátil už v epičtějších dobrodružstvích), ale kromě toho se ohnilotiny šouraly po stránkách hororových magazínů nakladatelství EC Comics, než téhle firmě šlápli cenzoři na krk. Ovšem tihle zombíci se ještě drželi docela při zemi a obvykle měli v popisu práce jen pomstu. Pokud jste v komiksu někoho zabil, byla velká šance, že vyleze z hrobu a půjde vám názorně vysvětlit nemorálnost vašeho počínání.
 
Čili, ze začátku byly zombie především sólisti. Teprve s příchodem Romera a jeho legendárního snímku Noc živých mrtvých, dospěly k názoru, že v jednotě je síla a kdo nejde s námi, tomu sežereme mozek.
Stejně jako živé mrtvé okamžitě přebrali od Amíků Italové a jejich příběhy přitvrdili a prošpikovali nechutnými, erotickými a bizarními scénami, tak se tahle velká hororová loupež promítla i do komiksů. Zvláště do italského komiksu jménem Dylan Dog. Tahle komiksová legenda, ve které se spojuje italská makabričnost, úchylnost a ignorování zahraničních práv (v jedné z hlavních rolí tu vystupuje Groucho Marx - takže, když vychází Dylan Dog v Americe, musí mu být umazávaný knírek a přejmenovaný na Felixe) se s oživlými mrtvými setkal hned v prvním dílu L´alba dei morti viventi – u nás vyšlo jako Probuzení nemrtvých. 
Jinde se zombie objevovaly jen pomálu. Naplno to rozjely až poté, co skončila nadvláda dvou vydavatelství a objevily se firmy jako Avatar Press, IDW nebo BOOM! Studios, které mohly nabídnout něco, co velké firmy ne. Sex a brutalitu. Což k správnému zombie hororu patří. Samozřejmě se opřely především o úspěšné filmy (přímo i volně), takže k těm úspěšnějším titulům patří kupříkladu Escape of the Living Dead, Night of Living Dead či 28 Day Later. Což je většinou klasická zombiácká řežba plná polonahých a celonahých žen a monster trhajících lidí na kusy (zvláště u prvních dvou titulů). Do komiksu se také převedly mnohé živo-mrtvé povídky Joe R. Lansdalea. A když jsme u legend, tak nemůžeme zapomenout na Bernieho Wrightsona, který byl ke kreslení chodících mrtvých přímo zrozen. V Crwi mu vyšla jedna krátká mrtvolně laděná povídka... a momentálně tenhle tvůrce nejvíce spolupracuje s Steve Nilesem, z čehož často nějaké to zombie vyleze.
 
Do mrtvých se pustila i Evropa s komiksem Zombies that Ate the World, což je sci-fi ze světa, ve kterém žijí mrtví spolu s živými, a hlavní, poďobaný hrdina, který má zombici schovanou pod postelí místo nafukovací panny, je (dost neúspěšně) loví. Vůbec je to spíš existenciální satira než horor. Inu, Evropa.  
 
Když začneme posuzovat zombie komiksy, narazíme na mnohé, ve kterých se stírají rozdíly mezi útokem umrláků a invazí uchvatitelů těl. Ostatně ani u klasických zombii to často není tak úplně čisté. Dokud mrtví jen vstávají z hrobů a zabíjejí, je to v pořádku. Problém nastane, když někoho kousnou, a on se také změní v zombii – to už víc připomíná infekci, a tudíž mimozemské vymývače mozků. 
 
Takže často se i komiksy přikloní k morové stránce invaze mrtvých. Třeba v  minisérii Warrena Ellise Black Gas, kde se lidi mění v krvežíznivá monstra pod vlivem černého plynu. A ještě dál šel Garth Ennis s extra eklhaftózní řadou Crossed. Tam už to je spíš všeobjímající šílenství než živomrtvost... a hlavně záminka k provozování těch nejodpudivějších zvěrstev. Wormwood Gentleman Corpse od Bena Templesmithe se už jako zombie ani nedá počítat, protože hrdina je vlastně červ, který žije v oku mrtvého a tím ho ovládá.
 
Zombie útočí
 
A do toho všeho přišel Robert Kirkman s odvážným nápadem. Vzít zombie vážně. Většina ostatních komiksů s mrtvými se snažila spíš pobavit, vyděsit, znechutit nebo rozesmát – Kirkman ve Walking Dead (u nás Živí Mrtví) zombie horor pojednal jako postapokalyptické drama. Vážné, s vývojem postav, s psychologií. Tímhle se vrací k Romerovi, který bral zombiárny jednak jako studii člověka v krizové situaci, jednak jako sociální kritiku... a v posledních filmech už jako vyloženou socialistickou agitku, kde mrtví zastávají roli utiskované dělnické třídy.   
 
Robert Kirkman svým projektem zabodoval a tak ho oslovili z Marvelu, jestli by jim taky nechtěl trochu zmrtvět vesmír. K legendárnímu přelomu došlo v jednom ze sešitů série Ultimate Fantastic Four, kdy se Reed Richard spojí se svou alternativní verzí z paralelní dimenze. Netuší ale, že je to dimenze, kterou ovládli mrtví. Marvel Zombies.
 
Pokud jsou jeho Živí mrtví vážným postkatastrofickým dramatem, tak Marvel Zombies staví hlavně na černém humoru, který kombinuje schopností superhrdinů se schopnostmi zombií. Když na planetu zaútočí Galactus, tak ho hrdinové nezaženou, ale sežerou. Hulk sní celou nohu – bohužel, když se změní zpátky v Bruce Bannera a zmenší se, tak mu noha prorazí zevnitř břicho. Ale jemu to zase tak moc nevadí. O jednu díru v těle míň nebo víc... 
Samozřejmě tohle nemohlo nechat konkurenční DC být, a tak přišlo s epickou maxisérií Blackest Night, kde se pomocí černých prstenů podaří oživit armádu mrtvých superhrdinů a nechat je bojovat s těmi živými. (Což posloužilo hlavně jako způsob, jak pak vrátit nějaké exlé superborce zpátky do komiksových řad.)
 
A jako protiváha je tu lidštější pohled na zombie v komiksu z nakladatelství Vertigo I Zombie. Hlavní hrdinka je milá, hezká, přátelská – a mrtvá. Aby přežila a nestala se z ní bezmyšlenkovitá stvůra, potřebuje aspoň jednou měsíčně sníst lidský mozek (chutnají jako směs zvratků a motorového oleje – dobrou chuť), se kterým bohužel přijímá i vzpomínky mrtvého. A někdy i jeho úkoly a pomstu.
 
Zombie to prostě nevzdávají a ani v současnosti neházejí rubáš do ringu. Objevují se všude. V komiksu Victorian Undead proti nim bojuje Sherlock Holmes a v crossoveru Infestation nastává soubůj snů: Zombie versus  Krotitelé duchů, Star Trek a Transformers! Je dobré v boji proti zombiím zkřížit paprsky? Bude na zombie fungovat fazer nastavený na omráčení? Dokáže se zombie složit v náklaďák... nebo aspoň pohřební vůz?
Takže tak tady to vidíte. Být zombie je fajn. Sežerete spoustu zajímavých lidí. Tak si pamatujte naše heslo: Jak budete dneska pochování, tak budete zítra hnít. Smrt kremaci!
 
text: Jiří Pavlovský
 
 
 
více komiksů >>
FB



Spolupráce

Zajímá Vás psaní nebo máte zájem o reklamu? Kontaktujte nás na info@totalmag.cz.

Facebook

O projektu

Totalmag magazín je rozsáhlý projekt s vizí tzv. „virtuální trafiky“, v níž najdete neustále přibývající počet zájmových magazínů z různých odvětví společenského života a zábavy. Od politiky, společenských témat, přes kulturu v podobě filmů, komiksů, nebo hudby, až po různé volnočasové aktivity a zábavu reflektující nejen současné dění. Všechny spojitosti z těchto zdánlivě nesouvisejících témat pak shromažďuje kalendář, který z nich, postupem času bude tvořit raritní kroniku našich dní.





Originální konvice a hrnečky | PPC kampaně | Masivní originální nábytek | Tepelná čerpadla | Realizace Optimalizace pro vyhledávače (SEO), aplikace pro internet, eshopy, individuální projekty [smartdog.cz]