Profily



Nova je nová! Koňská dávka komerce přímo do žíly (zahájení vysílání TV Nova)

 

Byla to bouřlivá doba plná nadšení. TV nova ohlásila svůj start a začala do žil svých rychle rostoucích diváků pouštět koňské dávky komerce. Vláďa Železný se zviditelnil v pořadu Volejte řediteli, kde divákům všechno hezky vysvětlil, z Ameriky Československo pozdravila nejedna osobnost.

 

Americký financér Čechy nepozdravoval, zato se pak, po několika letech se Železným i Českou republikou soudil. Ale k tomu se ještě dostaneme. Mnohého "Nováka" čekala zářná kariéra, včetně Terezky Pergnerové, jež se později stala vlhkým snem každého puberťáka a vojáka. Inu, byla to krásná doba plná optimismu, hlavně těch, kteří si mysleli, že stojí u něčeho velkého. A nemýlili se. Bylo to velké a ještě větším se to stávalo. Nova se totiž stala ztělesněním komerce v němž fungovaly jak staré dobré osvědčené fláky, třeba v podobě kultovního Dallasu tak i nové experimenty jako třeba projekt Vox Populis jehož "kouzlo" spořívalo v budkách s kamerou, díky kterým se mohl "dostat do televize" opravdu kdokoliv. Stačilo aby něco řekl, nebo třeba zazpíval. A mnohdy to byly skutečně "oduševnělé" věci.

 

 

Co se zdá být dnes, vzhledem k historii Novy, jakožto ztělesnění komerce neuvěřitelné, je fakt, že za jejím vznikem stála skupina českých a slovenských intelektuálů. Ti oslovili neúspěšného kandidáta na post ředitele České televize Vladimíra Železného (ve výběrovém řízení skončil jako druhý za Ivo Mathém), aby jim pomohl při prezentaci svého projektu na veřejném slyšení u Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. V té době se totiž chystalo výběrové řízení na frekvence pro první celoplošnou českou komerční televizi.
 
 
A Vladimír Železný uspěl. Pravda, prezentovaná programová sklatba programu nové televize oproti té reálné doznala mnohých změn, nicméně 4. Února mohlo bouchnout šampaňské a Nova začala zářit na českém televizním nebi. A záře to byla vskutku oslnivá. A to od samotného počátku. Slavnostní zahájení vysílání doprovázel velký ohňostroj nad Vltavou a party v panteonu budovy Národnímu muzea, kterou moderoval Marek Eben, který si neodpustil rýpanec do televize Premiéra (dnes Prima) a jejích italských filmů. Tehdejší Premiéru totiž spoluvlastnila italská společnost.
 
 
Nepopiratelným hitem mladé televize se staly Televizní noviny, které vsadily nejen na atraktivnější pojetí informací, ale zároveň i na jejich výběr. Moc optimismu se v nich nekonalo. Mnohý pak v žertu této úspěšné a velice sledované relaci přezdíval „Černá kronika Nova, uvádí“. Je usměvné, že v původním záměru, měla hlavní zpravodajská relace začínat až ve 21 hodin. Doslova se zde psalo: "Hlavní zpravodajská relace, která svým názvem odpovídá dalšímu možnému výkladu názvu naší televizní společnosti CET 21 tedy Central European Time 21,00." Televizní noviny v podobě, ja byly vysílány (v záměru označené "pro nižší sociální vrstvy") měly být podle původního záměru vysílány mezi pátou a šestou hodinou ranní. No dopadlo to jinak. Inu bulvár táhne a neštěstí jiných vždy potěší. A šokující záběry chce každý vidět. Tak proč moralizovat, rozhodující je sledovanost. Lidi to chtějí tak to dostanou. A dostávali toho ještě víc.  
 
 
 
Pubescenti dostali hitparádu s Terkou Pergnerovou, která, než se stala mediálně známou smažkou, byla více než in. Její Čágo bello a ulítlé chování rajcovalo puberťáky, vojáky i odrostlé a mnohý by za sex s ní dal cokoliv. A Nova samozřejmě nezapomínala ani na „nadržené“ diváky. Sice to moc intelektuální není, ale již v prvním vysílacím dni se objevil Penthouse (aneb erotika na úrovni) a budoucnost přinesla i další pořady s erotickým nádechem. Včetně vlastní tvorby. Vzpomínáte třeba na Peříčko?
 
 
Stranou nezůstávala ani publicistika. Už čtyři dny po startu se objevil pořad na Vlastní oči, kde se Josef Klíma a Radek John investigativně věnovali nejednomu nešvaru devadesátých let. A že se tehdy bylo čemu věnovat. Psala se divoká devadesátá léta a o nejednu prasárnu nebyla nouze. To že Radek pak zmutoval v politika s nejedným skandálem a ostudou na hrbu, je věc jiná.Všedním starostem všedního dne se pak věnoval pořad Občanské judo v pozdějších letech přišla i talk show Áčko, a pak zde samožřejmě byla již zmíněná pravidelná nedělní onanistická šou Volejte řediteli, v níž své stále více rostoucí divácké základně říďa Vladimír vysvětloval komerční pravidla. A současně se ostře vymezoval, že by Nova někdy mohla vysílat staré komunistické seriály. Třeba takového Zemana! Fuj. Dobrou chuť, pokud právě obědváte.
 
 
Ve svém pořadu se Vladimír, tradičně si rovnající své brýle na nose nevymezoval jen proti majorovi Zemanovi, nebo Ženě za pultem. Obsah jeho nejednoho monologu patřil i jeho hlavnímu konkurentu, České televizi. Asi pořád nezapomněl, že se v roce 1992 nestal jejím ředitelem. České televizi se zase nelíbila reklamní kampaň před spuštěním Novy postavená na sloganu: „Jsme česká televize. Ne Česká televize.“ Vladimír byl svůj, co na srdci, to na jazyku, dalo by se říci. A tak pořad Volejte řediteli postavený na otázkách diváků (mnohdy se jistě jednalo i o účelově vytvořené dotazy) postupem času zasahoval nejedno téma. Od politiky až po sex. Ano, během soutěže o dítě tisíciletí Vladimír rád poradil jak nejlépe počít potomka tak, aby se narodil v daný termín.
 
 

Hlavním posláním a smyslem Novy bylo samozřejmě, aby své diváky bavila. Slogan „Nova vás baví“ byl tedy kromě převzatých pořadů naplňován i vlastní tvorbou, jejíž průkopníky bylo třeba mládkovo Čundrcountry show, bourovo Dobré bydlo, Gumáci, kteří v krátkých skečích glosovali aktuální politické události, nebo soutěžní pořad Riskuj. Na úspěch normalizační šou Možná přijde i kouzelník, se snažila navázat improvizovaná Ruská ruleta. Bphužel, nenávázala. Dentista Roman Šmucler, manžel programové ředitelky Líby si zase ve večerních hodiných zval do budky různé divné zjevy, aby v pořadu Tabu vyprávěli o svých úchylkách, nebo netradičních zážitcích. První český sitcom Nováci přišel až v roce 1995 a byla to vážně trapná křeč. Hospoda, jež přišla po nich byla již o mnoho lepší. A nezapomínejme taky na Snídani s Novou a vplská vejce v její historicky první znělce.

 

 

Statistiky sledovanosti, které jsou alfou a omegou každého televizního sledování, opanovala první celoplošná soukromá televize ve východní Evropě již pár měsíců po zahájení vysílání. V dobách, kdy se počet lidí sledujících jednotlivé stanice měřil pomocí deníčků, vykazovala Nova ojedinělá čísla - třeba ve třetím čtvrtletí roku 1995 se na ni dívalo 70 procent lidí. Zavedení peoplemetrů v roce 1997 sice znamenalo pokles, Nova ale stále držela nadpoloviční podíl. Pod 50 procent poklesla až v roce 1999 a někdejší postavení se jí už nepodařilo obnovit. On ten rok 1999 se vůbec Nově příliš nevyvedl.

 

 

Inu, všechno hezké jednou skončí. Skončila tak i pohodička Novy spojená s neuvěřitelnou sledovaností a neuvěřitelnými balíky peněz z ní (potažmo prodeje reklamy) plynoucí. V roce 1999 se Železný rozkmotřil   s americkým investorem Ronaldem Lauderem   a ten ho odvolal z funkce generálního ředitele Novy. Mnozí diváci, drbající za ušima plyšového psa Nováka (nova samozřejmě myslela i na merchandising) tak došli k zásadnímu zjištění, že Nova jsou ve sutečnosti dvě společnosti. CET 21, vlastnící vysílací licenci (tu ovládá Železný) a Američany kontrolovaná ČNTS zajišťující tedy veškerou výrobu, studia, budovu, zaměstnance. A tak došlo v historii novy k válce a zásadnímu milníku, který změnil její tvář. Lauder sice prohrál Novu, ale vyhrál arbitrážní soud nad českou republikou. Tu to nakonec stálo 10 miliard korun. Nejednomu fandovi který pravidelně "obědval" v neděli s Vláďou Železným asi zaskočilo sousto v krku.

 
Vladimír totiž založil novou servisní společnost Česká produkční 2000, z ČNTS přetáhl dostatečný počet zaměstnanců a nakonec 5. srpna 1999 Měšťanskou besedu s celou ČNTS odřízl od vysílačů. Nová Nova tak začala vysílat z nových prostor v bývalých garážích Filmových ateliérů Barrandov, čímž se začala datovat nová éra. Ale o tom třeba někdy příště.
 

 

 

 
 
více ze společnosti >>
FB



Spolupráce

Zajímá Vás psaní nebo máte zájem o reklamu? Kontaktujte nás na info@totalmag.cz.

Facebook

O projektu

Totalmag magazín je rozsáhlý projekt s vizí tzv. „virtuální trafiky“, v níž najdete neustále přibývající počet zájmových magazínů z různých odvětví společenského života a zábavy. Od politiky, společenských témat, přes kulturu v podobě filmů, komiksů, nebo hudby, až po různé volnočasové aktivity a zábavu reflektující nejen současné dění. Všechny spojitosti z těchto zdánlivě nesouvisejících témat pak shromažďuje kalendář, který z nich, postupem času bude tvořit raritní kroniku našich dní.





Originální konvice a hrnečky | PPC kampaně | Masivní originální nábytek | Tepelná čerpadla | Realizace Optimalizace pro vyhledávače (SEO), aplikace pro internet, eshopy, individuální projekty [smartdog.cz]