Profily



Ferdinand von Zeppelin (8.7.1838 – 8.3.1917)

 

 
Pochází z místa, kde upálili mistra Jana Husa. Z Kostnice. Mladý Ferdinand měl navíc i to štěstí, že se 8. července 1838 narodil ve vážené, bohaté rodině a hlavně šlechtické, která ze svých řad po staletí dodávala württenberským knížatům úředníky a důstojníky. O jeho vojenské kariéře bylo tudíž předurčeno.
 
V roce 1853 začal studovat válečnou školu v Ludwigsburgu u Stuttgartu a už o deset let později se zúčastnil války Severu proti Jihu. Samozřejmě že ne jako voják, Němcům byla tato americká válka „wurst“, ale jako pozorovatel. Zase tak moc „wurst“ jim nebyla. Mohli z ní načerpat zpoustu zkušeností. Zkušenosti, které načerpal mladý Zeppelin, byly dvě. Jednak přivezl zprávu o organizaci milice Seveřanů a pak se hlavně proletěl balónem. A to se mu stalo osudným po zbytek celého jeho života. 
 
Nebylo to ale jeho „pozorovatelská činnost“ co mu vyneslo ostruhy. Byl to fakt, že během potyčky u řeky Mohanu, strhl ostatní svým příkladem, když se vrhl do ledové řeky rozvodněné jarním táním a rytmistrova kariéra začala stoupat. Rovněž jí pomohla prusko-francouzská válka z let 1870 až 71. A právě zde opět narazil na balóny, které pro změnu používali Francouzi pro spojení z obležené Paříže. Zeppelin měl ve věci jasno. Německo musí dobýt vzdušný prostor! A tak začal být neodbytný. Své nadřízené pravidelně a často prudil návrhem na stavbu řiditelné vzducholodi.
 
Narážel však neustále na silnou zeď nezájmu.A tak to zkoušel znova a znova, až si třeba vysloužil slova  "Kdy už toho zlověstného ptáka vezme čert?" vyřčená ministrem vojenství. Tedy jeho vrchního nadřízeného. V armádě to totiž Zeppelin dotáhl až na generála. Jenže pokořit nu nekonečnou modř co měl nad hlavou, to ho lákalo stále víc a víc. Ve svých 53 letech se nechal předčasně odvelet do důchodu a začal tak pracovat na svém celoživotním snu.
 
První vzducholoď LZ 1 začal stavět v roce 1899, tedy ve svých 61 letech. Pozdě, ale přece. Z prostředků Společnosti pro podporu vzduchoplavby se tak mohl pustit do stavby 140 metrů dlouhého hangáru a dílny plovoucích na 95 pramicích na Bodamském jezeře.  Zeppelinova první, pokusná vzducholoď byla 125 metrů dlouhá a jejích 17 vnitřních balónů ze zlatotepecké blány mělo celkový objem 11 300 krychlových metrů. Měla dva motory po 12 kW. Každý z nich poháněl dvě vrtule po stranách trupu. Prodělala několik cvičných letů a pak společnosti došly peníze. Zeppelin byl zcela bez prostředků. Tohle se moc nepovedlo. 
 
Nicméně Zeppelin se nevzdal. Dal do šrotu kostru první vzducholodě, začal osobními dopisy somrovat u nejbohatších vrstev německé buržoazie a král mu dokonce povolil Loterii, aby se vschopil. Výsledkem byla LZ 2, která vyšla téměř na půl milionu marek, poprvé vzlétla v listopadu 1905 a při druhém zkušebním letu o rok později byla úplně zničena. Když se nedaří, tak se nedaří. Zeppelin měl depku.
 
Do třetice všeho dobrého i zlého? Rozhodně. LZ 3 vzbudila zájem armády, která se doposud na Zeppelinovy aktivity dívala s despektem, ne li pohrdáním. LZ 3 vydržela ve vzduchu 8 hodin, později byla upravena a zvětšena na objem 12 000 krychlových metrů a armáda vzducholoď převzala pod označením Z.I.
 
Peníze konečně začaly proudit z říšského sněmu. Zeppelin začal konstruovat podle požadavků armády a LZ 4 v červenci 1908 uskutečnila dvanáctihodinovou úspěšnou plavbu severním Švýcarskem a zpět. V srpnu se Zeppelin vydal s L.Z.4 na cestu údolím Rýna do Maizu, ale zde opět nemilosrdně zasáhl osud. Během nouzového přistání kvůli poruše hnacích agregátů byla vzducholoď zničena bouří u Echteringen. 
 
Ovšem tato rána osudu byla již zcela jiná, než již byla jiná než po předchozích neúspěších. Hraběte nezavalila lavina posměchu, ale vlna celonárodní solidarity. Němci již v hraběti viděli průkopníka a hrdinu. Národ se na něj složil a tak v létě 1909 byla předána vojenské správě LZ 5, která překonala podmínky armády. Uskutečnila let v trvání 38 hodin, při kterém ulétla vzdálenost 1100 km. Armáda jej převzala jako Z 2. Ta se rovněž v roce 1910 stala obětí bouře.
 
Krize byly překonány, průlom se podařil. Před první světovou válkou patřily Zeppelinův koncern k největším v Německu. Německo tak vstupovalo do války jako nejsilnější vzduchoplavecká mocnost na světě. Do válečných operací vstupovalo v létě šest ztužených velkých vzducholodí, tři zmobilizované dopravní zepelíny a tři neztužené Parsevaly. A hrabě již začal konstruovat prototypy obřích bombardérů, které by měly podle jeho představ shazovat těžké bomby na kotvící anglické lodě. Měl na to dostatek času, těsně před válkou byl totiž vytlačen z pozice skutečné hlavy vývoje zepelínů. 
 
Hrabě Ferdinand von Zeppelin zemřel 8.března 1917 v berlínském sanatoriu ve věku 78 let. Slovo "zepelín" se už za jeho života stalo synonymem pro všechny vzducholodě ztužené konstrukce. Tehdy však měly své největší výkony teprve před sebou. Ta nejúspěšnější a nejznámější LZ 127 Graf Zeppelin, ponese jeho jméno navždy.
 
více ze společnosti >>
FB



Spolupráce

Zajímá Vás psaní nebo máte zájem o reklamu? Kontaktujte nás na info@totalmag.cz.

Facebook

O projektu

Totalmag magazín je rozsáhlý projekt s vizí tzv. „virtuální trafiky“, v níž najdete neustále přibývající počet zájmových magazínů z různých odvětví společenského života a zábavy. Od politiky, společenských témat, přes kulturu v podobě filmů, komiksů, nebo hudby, až po různé volnočasové aktivity a zábavu reflektující nejen současné dění. Všechny spojitosti z těchto zdánlivě nesouvisejících témat pak shromažďuje kalendář, který z nich, postupem času bude tvořit raritní kroniku našich dní.





Originální konvice a hrnečky | PPC kampaně | Masivní originální nábytek | Tepelná čerpadla | Realizace Optimalizace pro vyhledávače (SEO), aplikace pro internet, eshopy, individuální projekty [smartdog.cz]