Profily



Sergej Vladimirovič Iljušin (30.3.1894 – 9.2.1977)

 

 
Když se řekne Iljušin, člověku se vybaví letadlo. Když se řekne Sergej Vladimirovič Iljušin, mnohému se nevybaví nic. Nebo maximálně letadlo s ruským jménem. Ale právě příběh Sergeje Vladimiroviče Iljušina je přímým důkazem, že nejen v Americe, ale i v Rusku je možné opravdu všechno.
 
Sergej Vladimirovič Iljušin se narodil 30. března 1894 v Dilajevu nedaleko Stalingradu a nepocházel zrovna z bohaté rodiny. Do školy začal chodit až v devíti letech, díky čemuž se naučil azbuku a od svých patnácti let pracoval jako pomocný dělník na letišti, kde pomáhal roztlačovat letadla. Ty mu nejen učarovala, ale zároveň se stala  i jeho životním osudem.
 
Když přišla první světová válka byl Iljušin povolán do armády a díky vrozenému citu a nadšení pro letadla absolvoval své první lety. Leteckou koncesi si udělal v roce 1916. Po skončení světové války u letadel zůstal. Nastoupil  na místo leteckého mechanika u Rudé armády a jeho talent nezůstal nepřehlédnut. A tak strana a vláda rozhodli, že půjde Iljušin znovu do školy. Roku 1921, tedy skoro s třicítkou na krku, začal studovat na leteckém institutu v Moskvě, kde během studia vytvořil projekty kluzáků Rabfakovec a Mastjažari a větroně Moskva. O jeho osudu tak bylo definitivně rozhodnuto.
 
Studium ukončil v roce 1926 a ještě téhož roku nastoupil do Vědeckotechnické komise vzdušných sil. Od roku 1931 působil jako vedoucí letecký konstruktér. Byla to sázka na jistotu, neboť roku 1936 vyprojektoval dvoumotorový letoun CKB-26, který vzápětí vytvořil několik výškových rekordů. Za druhé světové války je vojenská verze tohoto stroje pod označením IL-4 používána jako bombardér s dlouhým doletem. Mimochodem právě tyto letadla byla první, která Bonbarodivala Berlín. Ovšem neskutečnou popularitu během druhé světové války získalo jiné Ilijušinovo letadlo, jeho IL-II, který si vysloužil mnoho přezdívek. Od černé smrti až po Šturmovika. 
 
Z Iljušina se stala nepopiratelná kapacita a z „jeho“ konstrukční kanceláře legenda.Talentovaný letecký konstruktér samozřejmě pokračoval ve svém díle i po válce. Válka, nebo mír, to nehrálo roli. „etadel je potřeba v každých časech. Jeho letecká kancelář chrlila další a další letadla. Stejně jako letadla všeho druhu. Vojenská, nákladní i dopravní. Není divu, že se jeho jméno stalo nejen označení nových typů, ale i synonymem pro ruská letadla. 
 
Roku 1976 začaly letové zkoušky Iljušinem posledního zkonstruovaného letounu, kterým je IL-86 s kapacitou 350 cestujících. Uvedení stroje do normálního provozu se ale Sergej Vladimirovič Iljušin nedožil. Zemřel v Moskvě 9. února 1977 ve věku nedožitých 83 let.
 
více ze společnosti >>
FB



Spolupráce

Zajímá Vás psaní nebo máte zájem o reklamu? Kontaktujte nás na info@totalmag.cz.

Facebook

O projektu

Totalmag magazín je rozsáhlý projekt s vizí tzv. „virtuální trafiky“, v níž najdete neustále přibývající počet zájmových magazínů z různých odvětví společenského života a zábavy. Od politiky, společenských témat, přes kulturu v podobě filmů, komiksů, nebo hudby, až po různé volnočasové aktivity a zábavu reflektující nejen současné dění. Všechny spojitosti z těchto zdánlivě nesouvisejících témat pak shromažďuje kalendář, který z nich, postupem času bude tvořit raritní kroniku našich dní.





Originální konvice a hrnečky | PPC kampaně | Masivní originální nábytek | Tepelná čerpadla | Realizace Optimalizace pro vyhledávače (SEO), aplikace pro internet, eshopy, individuální projekty [smartdog.cz]