Profily



Kája Saudek (13.5.1935)

 

 
Doby šedesátých až osmdesátých let, kdy komiksovému žánru tehdejší vládnoucí garnitura neházela klacky pod nohy, ale zkrátka ho vypískala na okraj společnosti, patří mezi jeho nejplodnější léta. Lips Tulian, Muriel a Andělé plus Oranžová smrt, i spojení s další legendární personou no grata české kultury Jaroslavem Foglarem, mu zajistili takřka nesmrtelnost. Kulisák z Barrandova spjatý s filmy Kdo chce zabít Jessii, či Čtyři vraždy stačí drahoušku. Seznamte se. Kája Saudek.
 
Kája se narodil, stejně jako jeho jednovaječné dvojče, dnes známý fotograf Jan Saudek 13. května 1935 a obliba komiksu mu snad byla dána do vínku. Už jako capart vyrůstal na příhodách Kocoura Felixe, ke kterému se později přidal Mickey Mouse a po válce i Captain America. Prostě takové normální dětství normálního komiksového autora. Mělo to však jednu drobnou chybu. Kája Saudek nebyl normálním komiksovým autorem. Žil totiž v nenormální době, kdy jistí lidé, kteří nebyli vládnoucímu režimu po chuti měli smolíka a jejich děti třeba nesměli studovat. A to byl bohužel i Kájův případ.
 
Talent se nezapře a Kája prostě kreslit uměl. Stal se tedy technickým kresličem a posléze kulisákem na Barrandově. Tam v hnízdě tehdejšího šoubyznysu to nakonec dotáhl až na pomocného architekta, což se odráží jak ve filmech Čtyři vraždy stačí drahoušku, kde jeho kresby doplňují hraný děj, tak hlavně v dnes již legendárním snímku Kdo chce zabít Jessii, který přinesl na plátna československých kin dokonce Supermana. Samozřejmě, v roli pitomce. Po padesátých letech pověstných komunistickou brutalitou, by bylo nemyslitelné, aby imperialistický komiksový hrdina ze stránek kapitalistických oblbováků pro mládež, byl něco jiného než pitomec, nebo padouch. Nicméně od Jessie nebylo daleko ke Kájově průlomu jménem Muriel. Šedesátá léta totiž vešla do své druhé poloviny pověstné uvolnění politického tlaku, které krystalizovalo k Pražskému jaru a tak i Kája mohl konečně projevit svůj talent na stránkách novin a časopisů. Od jednotlivých ilustrací, až po kreslené seriály, které obvykle nějaký komunistický cenzor s jasnou představou o vhodné zábavě pro čtenáře, utnul někde v polovině. A tehdy se zrodila Muriel, krásná lékařka, jíž předlohou byla Kájova tehdejší přítelkyně Olinka Schoberová, která si to v kresleném podání rozdávala s andělem z budoucnosti a bránila zlému generálu ve vytvoření vojenské diktatury. Měl to být hit a byl to hit... bohužel až začátkem devadesátých let, kdy se tento legendární komiks podařilo vydat. Jeho pokračování Muriel a Oranžová smrt, reflektující Vpád vojsk Varšavské smlouvy, který udělal za uvolněnou atmosférou Pražského jara definitivní tečku, bylo dlouho ztraceným grálem, až se ho podařilo vydat až v roce 2010.
 
A tak Kájovi nastaly neveselé časy. Komunisté, kteří se po okupaci opět chopili moci a nastolili normalizaci usoudili, že malovat, natož číst komiksy není normální, což je pro nadaný komiksový talent více než katální. A tak Kájův komiksový talent živořil v podobě ilustrací pro mládežnický časopis Pionýrská stezka, pro který vytvořil své nejrozporuplnější dílo – komiksovou verzi Majora Zemana. Ale i to bylo po čase zakázané. Prý se v něm moc střílelo. Ups! A tak se Kája ponořil do Undergroundu... doslova. Začal spolupracovat s jeskyňáři. Pod křídlo si ho totiž vzala Československá speleologická společnost a od konce sedmdesátých let se tak začíná datovat jeho spolupráce s další slovutnou nežádoucí, tudíž upozaďovanou personou, Jaroslavem Foglarem. Výsledkem je Modrá rokle, Ztracený kamarád a Jeskyně Saturn. A z období osmdesátých let rovněž pochází i Saudkův a Neffův Arnal (hodně inspirovaný Moebiovým Arzachem), který se stal nejpřekládanějším českým komiksem vůbec.
 
Po sametové revoluci nastal komiksový boom a komiks, stejně jako vše nedoporučované slavil úspěch. A slavil ho tím pádem i Kája. V tu dobu začaly vycházet reprinty Saudkových komiksů ve statisícových nákladech a objevila se řada Saudkových pokračovatelů i epigonů. Objevila se i Muriel a po dalších mnoha letech dokonce i její pokračování, považované za ztracené, jež mnozí považovali za zlatý grál. Navzdory okamžité popularitě však Kája s vlastní komiksovou tvorbou téměř přestal. Výjimkou byly erotické kresby pro časopis NEI Report, nebo pokus o vydávání nových příběhů Lipse Tuliana v Mladém světě. Ty však byla pro malý ohlas čtenářů zastavena. Kájovy kresby se taky objevovaly v časopise Pivní kurýr.
 
Poslední rána osudu, kterou by  mohl vymyslet jen opravdu ujetý komiksový scenárista dopadla roku 2006, kdy Kájovi zaskočilo sousto jídla v krku. Kus syrového masa. Od té doby leží v komatu v motolské nemocnici. 
 
„Mohl být slavný jako Walt Disney, kdyby nežil v komunistickém Československu.“
(Jan Saudek, fotograf)
 
více ze společnosti >>
FB



Spolupráce

Zajímá Vás psaní nebo máte zájem o reklamu? Kontaktujte nás na info@totalmag.cz.

Facebook

O projektu

Totalmag magazín je rozsáhlý projekt s vizí tzv. „virtuální trafiky“, v níž najdete neustále přibývající počet zájmových magazínů z různých odvětví společenského života a zábavy. Od politiky, společenských témat, přes kulturu v podobě filmů, komiksů, nebo hudby, až po různé volnočasové aktivity a zábavu reflektující nejen současné dění. Všechny spojitosti z těchto zdánlivě nesouvisejících témat pak shromažďuje kalendář, který z nich, postupem času bude tvořit raritní kroniku našich dní.





Originální konvice a hrnečky | PPC kampaně | Masivní originální nábytek | Tepelná čerpadla | Realizace Optimalizace pro vyhledávače (SEO), aplikace pro internet, eshopy, individuální projekty [smartdog.cz]