Profily



Ferdinand Porsche (3.9.1875 – 30.1.1951)

 

 
Na úvod si vyjasněme zásadní věc. Pokud jste přesvědčeni, že Ferdinand Porsche stojí za známou značkou luxusních auťáků, jste docela na omylu. Za tou stojí jeho syn Ferry. Ferdinand byl konstruktérem automobilů, známý především konstrukcí populárního „lidového vozu“ (Volkswagen) později známého jako VW Brouk. Byl také konstruktérem několika typů německých obrněných vozidel. A bonusové překvapení na závět: jméno Porsche pochází pravděpodobně z českého jména „Boreš“.

 

Porsche se narodil se ve Vratislavicích nad Nisou, jako syne klempíře. Mladého Ferdinada bavila elektřina a tak byl rodiči poslán na průmyslovou školu v Liberci. Jako osmnáctiletý odešel do Vídně, kde pracoval pro firmu Bela Egger. Přitom po večerech na černo navštěvoval univerzitní přednášky, což bylo také jeho jediné „vysokoškolské vzdělání“. Teprve později obdržel čestné doktoráty několika univerzit.
 
Už v roce 1900 vystavoval v Paříži svůj první vůz, který sestrojil ve Jacob Lohner. Jednalo se o elektromobil, který získal mnoho rychlostních rekordů.
Roku 1906 nastoupil k firmě Austro-Daimler jako šéfkonstruktér. Firmu po 17 letech opustil  pro neshodu o koncepci výroby vozů. Za několik měsíců nastupuje jako šéfkonstruktér u firmy Daimler ve Stuttgartu. Zde sestrojil mnoho závodních automobilů, které vyhrávaly závody ve 20. letech. 
 
25. dubna 1931 konečně uzrál čas, aby se osamastatnil. Založil firmu Dr. Ing. h.c. F. Porsche Gesellschaft mit beschränkter Haftung, Konstruktionen und Beratungen für Motoren und Fahrzeugbau kde zaměstnal řadu špičkových inženýrů.  Na základě Hitlerova přání navrhl v roce 1934 “volkswagen” – lidový vůz s převratnou novinkou – motorem vzadu. Hlavním předpokladem bylo, aby pořizovací cena automobilu, byla nižší než 1 000 říšských marek, odtud onen název „lidové vozidlo“, tedy vozidlo, který si může pořídit každý.  Tento vůz se začal masově vyrábět roku 1936 a jeho výroba skončila teprve v nedávné době. 
 
Ferdinand Porsche se v roce 1937 stal členem NSDAP. U SS dosáhl hodnosti SS-Oberführer a za jeho činnost mu byl v roce 1944 propůjčen prsten s umrlčí lebkou. Rovněž byl nositelem Válečného záslužného kříže bez mečů.
 
V roce 1938 začala výstavba továrny na výrobu lidových vozů ve Wolfsburgu. Z důvodu začínající války se místo lidového vozu začala vyrábět jeho vojenská verze KdF-82 zvaný též KdF Kübelwagen. Porsche navrhl několik typů obrněných vozidel (stíhač tanků Ferdinand, a dokonce supertěžký tank Maus, na jehož výrobu se již nedostalo a tak zůstal jen v podobě prototypu).
 
Po válce byl Ferdinand Porsche odsouzen za spolupráci s nacisty na 22 měsíců vězení. Rozbíhající výrobu vozu Volkswagen Brouk řídil jeho syn Ferry
 
V roce 1947 pokračoval se svým synem v návrhu dalšího vozu, které tentokrát neslo jejich jméno – Porsche 356.
 
Ferdinand Porsche zemřel krátce po svých 75. narozeninách na následky infarktu ve Stuttgartu.
 
Text: Hana Poláková
 
více ze společnosti >>
FB



Spolupráce

Zajímá Vás psaní nebo máte zájem o reklamu? Kontaktujte nás na info@totalmag.cz.

Facebook

O projektu

Totalmag magazín je rozsáhlý projekt s vizí tzv. „virtuální trafiky“, v níž najdete neustále přibývající počet zájmových magazínů z různých odvětví společenského života a zábavy. Od politiky, společenských témat, přes kulturu v podobě filmů, komiksů, nebo hudby, až po různé volnočasové aktivity a zábavu reflektující nejen současné dění. Všechny spojitosti z těchto zdánlivě nesouvisejících témat pak shromažďuje kalendář, který z nich, postupem času bude tvořit raritní kroniku našich dní.





Originální konvice a hrnečky | PPC kampaně | Masivní originální nábytek | Tepelná čerpadla | Realizace Optimalizace pro vyhledávače (SEO), aplikace pro internet, eshopy, individuální projekty [smartdog.cz]