Profily



Lordan Zafranovič: „Válka je stále stejná a stejně krutá.“

 

 
Na DVD v březnu pod záštitou Levných knih vyšla válečná trilogie Lordana Zafranoviče Okupace v 26 obrazech, Pád Itálie a Večerní zvony. Kompletní trilogie se včera dočkala také slavnostního křtu, konaného v prostorách občanského sdružení Lastavica v Praze 5. 
 
Celá akce se odehrála v komorním (doopravdy spíše sklepním) duchu, přátelské atmosféře a se skromným občerstvením. Nejenom že jsme vše pečlivě fotili, o čemž se můžete přesvědčit v naší fotogalerii, ale současně jsme vyzpovídali (pro mnohé kontroverzního) režiséra i jeho kamaráda Kristiána Kotra, který stojí za premiérovým vydání těchto raritních DVD u nás. Jak se totiž dozvíte, byť Zafranovičova trilogie požívá mnohdy kultovní statut, mnohdy proti ní stojí značná míra nevole, spojená hlavně s faktem, že její jednotlivé filmy ukazují mnohé skutečnosti v celé své hrůznosti i dějinných paradoxech bez tendenčních snah ohýbat historii ať už doleva, nebo doprava- 
 
 
Rozhovor s Lordanem Zafranovičem
 
Trilogie je vaše nejstěžejnější dílo, co vás vedlo k tomu natočit takovýto epos?
Já jsem citlivý Dalmatínec narozený kousek od Splitu a cítil jsem růst té nacionální nenávisti v této oblasti. Ty filmy jsou vlastně hlavně o tom strachu, který se opakuje a umělec ho cítí.
 
První díl této série proslul v normalizačním Československu, kde se vysílal, tou slavnou scénou násilí v autobuse, a vlastně poté, co byla odvysílána, byla tato scéna zkrácena. Jak jste se k tomu stavěl?
Já českou verzi neviděl, ale byl na mě v souvislosti s touto scénou vytvářen určitý tlak. Bylo mi řečeno, že se na to čeští diváci nemohou dívat a tak dál. To byl ostatně i případ zahraničních kin. Díky této scéně prý odcházeli z kina hlavně ženy.
 
Vy jste v té stěžejní scéně šel vlastně až na dřeň, což bylo v tu dobu velice ojedinělé. Dnes je ve filmech násilí běžné, ale tam to bylo opravdu něco neviděného.
My jsme chtěli vytvořit nějaký šok, kontrast mezi krásou onoho prostředí a těmi zločiny, které se skutečně staly, což bylo i zdokumentováno. A právě skrz tento kontrast jsme chtěli vytvořit jakýsi křik, protest proti válce. Když začne válka na Balkánu, mnoho lidí zůstane bez rodin, obživy. Děje se mnoho ukrutností. A to všechno se odehrává v periodách, které se dokola opakují. Ona nenávist se vždycky vrátí, nejprve na rovině osobní, nakonec se vyvine v národní spor.
 
Vidíte ve svém díle souvislost s událostmi, které se v Jugoslávii staly v devadesátých letech?
Samozřejmě. Události, které mé filmy ukazují, se opakují stále dokola. Popravdě, v té době jsem měl se svými filmy i dokumenty problémy. Kritizovali mě instituce, židé, obě znesvářené strany atd. Nakonec to dopadlo tak, že je film Okupace v 26 obrazech dodnes zapadlý, mladí diváci jej i spoustu našich dalších filmů vůbec neznají. Ty jsou jakoby zakázané, neopakují se v televizích, nechodí do kin. To je i příklad Okupace. Proto je toto DVD vydání fantastické, ono je pro mě vůbec fantastické být na DVD.
 
Pokračujme dál. Po Okupaci byl Pád Itálie, v němž se odehrával partyzánský příběh ostrova. Zde mě zaujala ta scéna, jak k němu připlouvají nepřátelé, stylizovaní do podoby pirátů. Bylo to nějaké podobenství?
To byli Srbové. Žádné podobenství. Opravdu takto přicházeli, je o tom i natočený dokument. Sami si říkali „Piráti z Jadranu“ a každý den připluli k nějakému ostrovu, který terorizovali. Mimochodem, ten film jsme natáčel na ostrově, kde jsem se sám narodil.
 
Navažme Večerními zvony, kdy už je válka upozaděna, naopak vyvstává tragický příběh hlavního hrdiny.
Tenhle film se tady nikdy nevysílal ani nepromítal. Já jsem třikrát mluvil s vedením České televize, pokaždé mi řekli, že je to sice skvělý film, ale že ho nemůžou koupit, protože se jedná o až silně antikomunistický film. Dodnes mi tohle není jasné. Komunismus je ve vaší zemi dávno minulostí. A je to škoda. Večerní zvony jsou mým nejlepším filmem, je to hodně zajímavá story.
 
První Okupace vsadila na šok, v Pádu Itálie bylo násilí upozaděno mimo obraz, ve Večerních zvonech, silných svým antikomunistickým tónem, nebylo násilí žádné. Proč?
No, co si pamatuji, byl ve Zvonech záběr na spoustu mrtvých v nákladním automobilu. Ale já se dívám na tyto filmy jako na celek, spojené totožnými prvky i herci prolínajícími se příběhem. Ve Zvonech jde o mladého komunistu plného ideálů, který ztratí všechny iluze a uvidí pravdu.
 
Nepřemýšlíte nad zremakeováním svých filmů? Filmy jsou neznámé pro mladé diváky, pamatují jej pouze skuteční pamětníci. Nebo neplánujete natočit film na podobné téma?
Možná, ale teď už mám na sebe navázané jiné velké projekty, mimo jiné i tady v Praze. Rozhodně ale jsou podobná témata, která mě zajímají, a na jejichž základě bych rád nějaký film vytvořil. Ono se totiž bohužel nic nezměnilo, válka je stále stejná a stejně krutá. A lidi? Ty se stále zabíjejí ze stejných důvodů. 
 
 
Tahákem celé akce se kromě křtu stala i Zafranovičova autogramiáda jednotlivých disků. Během ní jsme si našli čas i na pár slov s Kristiánem Kotrem, který zajistil autorskou licenci, díky níž se mohla tato raritní trilogie objevit na českém trhu.
 
 
Rozhovor s Kristiánem Kotrem.
 
Vy jste vlastně zodpovědný za to, že se tato trilogie dostala na náš trh.
Dá se to tak říct. Já jsem zařizoval licenci, vydavatelem jsou Levné knihy.
 
Plánujete rozšíření počtu DVD titulů pana Zafranoviče?
No, plánování je silné slovo. Chtěli bychom, protože si to přeje i pan Zafranovič a já bych mu rád vyhověl, ale je otázka, kdy a kde to vyjde. Momentálně není nic rozhodnutého.
 
Tato trilogie je vcelku významnou událostí na našem trhu. Nepřijde vám, že má malou mediální pozornost, reklamu?
No, některým novinářům se dalo vědět, kvůli tomu je vlastně i tento křest. Ale co kdo napíše, to už je na nich. Co se týče mediální kampaně, tak ta je slabší díky vydavateli, kterým jsou Levné knihy. Ten má v tomto směru svoji politiku tyto věci nereklamovat, neboť mu nepřijdou dostatečně komerční, s čímž už my vůbec nic neuděláme.
 
Trochu mi přijde na škodu, že na těchto DVD není žádný bonusový materiál, je to tím, že jste neměli žádný takový materiál k dispozici?
Zaprvé nebyly materiály k dispozici, protože jednání se společností Jadran Film, což je takový firemní dinosaurus na území bývalé Jugoslávie, bylo velmi složité. Přístup do archivů také nebyl jednoduchý, navíc se tyto tři filmy musely restaurovat. Neříkám, že snímek po snímku, to bychom neuplatili, ale restaurací prošli. Ti lidé tento film vlastně uvidí v lepší kvalitě než dřív. Ale aby se dělal ještě bonusový materiál? To by o ně musel velký zájem a musely by být zaplaceny. A protože jsou ty filmy částečně kontroverzní, je v tomto směru podpora malá.
 
Recenze filmů Zafranovičovi trilogie:
 
 
Fotogalerie z akce:
 
lordan_zafranov...
lordan_zafranov...
lordan_zafranov...
lordan_zafranov...
lordan_zafranov...
lordan_zafranov...
lordan_zafranov...
lordan_zafranov...
lordan_zafranov...
lordan_zafranov...
lordan_zafranov...
lordan_zafranov...
lordan_zafranov...
lordan_zafranov...
lordan_zafranov...
lordan_zafranov...
lordan_zafranov...
lordan_zafranov...
lordan_zafranov...
lordan_zafranov...
lordan_zafranov...
více ze společnosti >>
FB



Spolupráce

Zajímá Vás psaní nebo máte zájem o reklamu? Kontaktujte nás na info@totalmag.cz.

Facebook

O projektu

Totalmag magazín je rozsáhlý projekt s vizí tzv. „virtuální trafiky“, v níž najdete neustále přibývající počet zájmových magazínů z různých odvětví společenského života a zábavy. Od politiky, společenských témat, přes kulturu v podobě filmů, komiksů, nebo hudby, až po různé volnočasové aktivity a zábavu reflektující nejen současné dění. Všechny spojitosti z těchto zdánlivě nesouvisejících témat pak shromažďuje kalendář, který z nich, postupem času bude tvořit raritní kroniku našich dní.





Originální konvice a hrnečky | PPC kampaně | Masivní originální nábytek | Tepelná čerpadla | Realizace Optimalizace pro vyhledávače (SEO), aplikace pro internet, eshopy, individuální projekty [smartdog.cz]