Profily



Reálná žena za pultem z roku 1969

 

 
Anička Holubová byla Žena za pultem. Z šéfové šla na post prodavačky lahůdek do sámošky, aby se přiblížila dělnému lidu. Měla doma pubertálního mončičáka, který jí kecal do života, manžela který byl takový proutník, až se s ním rozvedla a posléze i chlupatého Haničince, se kterým to dělala ve tmě a ještě pod dekou, aby neutrpěla morálka pracujícího lidu. Byla to velká šťabajzna s tváří Libuše Švorcové a s rašícím knírkem pod nosem. A hlavně... byla to televizní postava dietlovského seriálu. 
 
My se však nyní podíváme na skutečnou prodavačku z dob normalizace, tak jak jí zachytil dobový, dnes již retro rozhovor, otištěný v časopise Větrník z roku 1969 s názvem „Jedna ze 1110“.
 
Pražskými ulicemi jako vždy spěchali lidé... Jdou kolem výloh s bílými střevíci, s pestrými látkami, kolem obchodů plných květin a kolem stánků s ovocem a čerstvou zeleninou, které jsou pro chodce takovým přírodním kalendářem. Nad všemi těmi plody, vyloženými na stáncích od jara do podzimu, poletují hbité ruce, které počítají, podávají, ukládají do tašek a váží. Tyhle ruce patří chytré dívce v bílém plášti, právě té jedné z tisíce sto deseti, kterou tu, na Tylově náměstí hledám...
 
Prodáváte už dlouho, Maruško Baslová?
Jak by ne... přece od prvního dne učení.. vždycky jsem měla ráda matiku. 
 
... a jak vypadá váš den?
Jak vypadá... to je každý týden trochu jiné, prostě týden chodím do školy, týden do obchodu. Vstávám v sedm hodin, nastupuju v osm. Nejdřív ze všeho chytím koště a zametu před obchodem. Pak pomáhám panu vedoucímu přenášet zboží ze skladu do prodejny. Nejvíce se mi líbí, když rovnáme zboží na tácky a když se nám podaří udělat lákavou a vkusnou výlohu. Když přijde hodně lidí, pomáhám prodávat... ve tři hodiny končím.
 
...usmíváte se vždycky při práci – třeba zrovna tak jako teď?
Snažím se...snažím. V občanské výchově a psychologii se učíme, jak se máme chovat k lidem. Jenomže vždycky to není lehké, někteří lidé se často zbytečně rozčilují,vybírají si, zlobí se na nás, že nemáme právě zboží, které by se přáli. Řeknu vám, někdy se musím opravdu moc ovládat, abych se naučila být příjemná. 
 
...jakým předmětům se ještě ve škole učíte?
Matematice, češtině, ruštině, němčině, nauce o zboží, ekonomice obchodu a čtyři hodiny týdně máme tělocvik. A teď začneme chodit plavat, to znamená ještě jednu hodinu tělocviku navíc. Mrzí mě jenom jedno, že není v osnovách taky dějepis.
 
...a který předmět se vám libí nejvíc?
Tělocvik a občanská výchova. Jenomže to bude asi tím, že zrovna na tyhle hodiny máme moc prima učitele. Při občance jsme se byli podívat, jak to vypadá u soudu. Pan učitel nás taky zavedl do Národní galerie a moc hezky nám vyprávěl o všech obrazech a o životě slavných malířů. Taky nám slíbil, že nás vezme někam do zahraničí.
 
... kolik je vás ve třídě?
Dvacet osm, z toho jenom pět kluků, takže z nás mají strach. Když o něco jde, sesypeme se na ně jako sršně.... Ale oni jsou kluci moc prima, kamarádský, a všichni se dost dobře učí. Celá třída je ve Svazu učňů. Je to pro nás výhodné, tak třeba o prázdninách máme možnost jet prostřednictvím Svazu do ciziny na práci. A jako členové Svazu platíme poloviční vstupné do kin a divadel. V zimě jezdíme na hory – a úplně zadarmo můžeme chodit plavat. 
 
...kde vás to baví víc, ve škole – nebo v prodejně?
Řekla bych, že ve škole, určitě ve škole... Tam jsem mezi dětmi, v prodejně sama... Proto jsem si vybrala pětiletý učební obor – normálně se končí po třech letech. Já ale dostanu po těch pěti letech k výučnímu listu ještě maturitní vysvědčení. 
 
...jaký je vlastně přesný název oboru, který jste si zvolila? A – co vás čeká po maturitě?
Ten přesný název je pěkně dlouhý: prodavač potravinářského zboží – specializace ovoce a zeleniny. A co mě čeká po maturitě? Mohu být vedoucí prodejny. Nebo odborným referentem na podnikovém ředitelství. Nebo vedoucím nějakého velkého skladu. Nejraději bych učila na učňovské škole – jenže to bych musela po večerech studovat pedagogiku. Kdopakví!
 
...jak jste na tom s penězi?
V prvním ročníku dostáváme všichni čtyřicet dvě koruny měsíčně. Kdo se učí lépe, má o pět korun víc. V druhém ročníku se plat zvýší na osmdesát korun a ke konci až na čtyři sta. Ve třetím ročníku dostaneme tolik, kolik si doopravdy vyděláme – až osm set. Po vyučení to má být ještě lepší, protože se náš podnik snaží všem prodavačům plat zvýšit. Dobrý prodavač může mít až 1700. Vedoucí prodejen až 2000 a ve velké prodejně dva a půl. Zkrátka na výši platu má vliv to, jak prodejna vydělává, a samozřejmě to ovlivňuje taky sezóna.
 
...a co děláte ve volném čase? 
Někdy přijdu moc unavená, a to si nejraději lehnu a čtu, jindy píšu na stroji. V sobotu chodíme s holkama ven, v neděli s partou – tancovat. 
 
...co se podle vašeho názoru nejvíc tančí?
Tedy podle mého: holanďan, šejk a ploužák.
 
...je pravda, že na prodavače ovoce a zeleniny chodí jenom ty děti, které se nikam jinam nedostaly?
Ne, to bych neřekla... Mám například kamarádku, Marii Cudlíkovou, která nechtěla nika jinam než na tohle pětileté studium. V devítce se učila výborně, měla jen dvě dvojky. A takových dětí je u nás ve třídě víc. Třeba ve druhém ročníku je kluk, který měl rád zahradničení. Vybral si proto u nás obor odborného prodavače semen. Tam ale musí umět dobře chemii – kvůli různým postřikům a jedům.
 
... a jak to bylo s vámi?
Já chtěla studovat na knihovnické škole, potom na tělovýchovném institutu... Nakonec jsem se rozhodla, že zůstanu u toho, co jsem si vybrala.
 
více ze společnosti >>
FB



Spolupráce

Zajímá Vás psaní nebo máte zájem o reklamu? Kontaktujte nás na info@totalmag.cz.

Facebook

O projektu

Totalmag magazín je rozsáhlý projekt s vizí tzv. „virtuální trafiky“, v níž najdete neustále přibývající počet zájmových magazínů z různých odvětví společenského života a zábavy. Od politiky, společenských témat, přes kulturu v podobě filmů, komiksů, nebo hudby, až po různé volnočasové aktivity a zábavu reflektující nejen současné dění. Všechny spojitosti z těchto zdánlivě nesouvisejících témat pak shromažďuje kalendář, který z nich, postupem času bude tvořit raritní kroniku našich dní.





Originální konvice a hrnečky | PPC kampaně | Masivní originální nábytek | Tepelná čerpadla | Realizace Optimalizace pro vyhledávače (SEO), aplikace pro internet, eshopy, individuální projekty [smartdog.cz]