Profily



MacDonalds: Za kultovním masem v housce nestojí šáša Reagan, ale syn českého emigranta Ray Kroc

 

 

 
McDonalds, kdo by ho neznal. Kdy by si, s výjimkou drsných veganů, nenacpal do hlavy hambáče přímo od „Meka“. Kdo by alespoň jednou neulítl na „nezdravé stravě“ Právě všem těm, mlsně se olizujícím po legendárním BigMacu je určeno následující odhalení. Kořen vedoucí k vybudování tohoto světoznámého řetězce, se plazí do Česka.
 
Zakladatel a neúnavný propagátor této sítě byl totiž potomkem českých emigrantů. Jmenoval se Ray Kroc. Kroc, jako třeba Krocan. Existuje vůnec nějaký hamburger z krocaního masa? U nás určitě ne. Ale my se teď spíš vrátíme do předválečných let, kdy si 14. května roku 1945 v kalifornské Pasadeně otevřeli jistí   bratři Richard a Maurice (Dick a Mac) McDonaldové stánek s hot dogy. To by ještě nebylo nic tak světoborného, kdyby na něj nenarazil zmínění „čechoameričan přes koleno“ Ray Kroc, který si pravděpodobně dal „parase v rohlíku“ při čemž ho zaujal rychlý a efektivní styl obsluhy. A tak se v roce 1953 s oběma bratry domluvil a stal se jejich licenčním agentem. 
 
 
Dávno před tím, než se podle časopisu Time stal jednou ze sta nejdůležitějších osob století, se Ray 5. října, roku 1902 narodil v rodině bývalého plzeňáka Aloise Kroce (ten pocházel ze Stupna cca 16 km od Plzně). V mládí se živil všelijak. Jako pianista v rozhlase, řidič sanitky i jako prodejce přístrojů na mléčné koktejly. A právě v roce 1953 se jeho dosavadní život měl radikálně změnit. Padesátník trpící artritidou a cukrovkou jasně viděl potenciál rychlého občerstvení a hodlal jej náležitě využít. Ostatně jeho moto tomu napovídalo: „„Myslete na malé věci a zůstanete malý. Já však nechtěl být takový..“   
 
 
Dva roky po dohodě s bratry MacDonaldovými otevřel 15, dubna 1955 svou první restauraci v rodném Chicagu a začaly se dít věci. Začaly se smažit bramborové hranolky. To byl totiž první základní sortiment MacDonaldů, než rodící se řetězec úplně zavrhl hod dogy a specializoval se spíš na hamburgery. Základním produktem se tak staly hranolky, hamburger a mléčný koktejl. Hambáč, bratru i nebratru, za patnáct centů. MacDonald začal získávat svou tvář, tak jak jí známe dodnes. Další pobočky přišly vzápětí. O rok později.
 
 
„Věřím v Boha, v rodinu a v McDonald, ale v práci je pořadí opačné.“
 
Dalším milníkem v historii MacDonalda byl rok 1961, kdy se Ray rozhodl své společníky vyplatit. Za cenu, která se v těch letech rovnala nesmírnému bohatství. Bratři požadovaly necelé tři mega (2,7 milionů dolaru) a Ray stál před osudovým dilema: zadlužit se a riskovat finanční krach obřích rozměrů, nebo vše vsadit na dynamicky se rozvýjející síť. Nakonec vsadil na to druhé, a jak dnes již dobře víme, udělal správně. Ray Kroc vytvořil světový fenomén, jeden z největších obchodních řetězců, který je dodnes inspirací pro nespočet podnikatelů, díky čemuž Hamburgerový král, zemřel 14. ledna 1984 s majetkem v hodnotě půl miliardy za zády. 
 
 
A MacDonalds. Ten samozřejmě s Rayem nezemřel. Naopak jej čekala doba stále většího rozmachu. Společně s ikonickým statutem, tak jak jej vnímáme dodnes. A je úplně jedno, jestli při tom máme rádi housku s masem, a nebo ne...
 
více ze společnosti >>
FB



Spolupráce

Zajímá Vás psaní nebo máte zájem o reklamu? Kontaktujte nás na info@totalmag.cz.

Facebook

O projektu

Totalmag magazín je rozsáhlý projekt s vizí tzv. „virtuální trafiky“, v níž najdete neustále přibývající počet zájmových magazínů z různých odvětví společenského života a zábavy. Od politiky, společenských témat, přes kulturu v podobě filmů, komiksů, nebo hudby, až po různé volnočasové aktivity a zábavu reflektující nejen současné dění. Všechny spojitosti z těchto zdánlivě nesouvisejících témat pak shromažďuje kalendář, který z nich, postupem času bude tvořit raritní kroniku našich dní.





Originální konvice a hrnečky | PPC kampaně | Masivní originální nábytek | Tepelná čerpadla | Realizace Optimalizace pro vyhledávače (SEO), aplikace pro internet, eshopy, individuální projekty [smartdog.cz]