Profily



Jak se Česko stalo mobilním

 

 
Česko, tehdy vlastně ještě Československo se stalo mobilním. Psal se rok 1991, blížilo se druhé výročí Sametové revoluce a 12. září vstoupila na náš trh společnost Eurotel.
 
A popravdě řečeno, nebyl to nijak oslnivý nástup. Eurotel (dnes O2) sice začal rozjíždět mobilní síť NMT a nabízet radiotelefony (název mobil byl ještě v nedohlednu) ale předchůdce dnešní nekonečné nabídky mobilních telefonů připomínal spíš vojenskou vysílačku. Nemluvě o faktu, že byl nejen neohrabaný, ale i pekelně těžký. Vážil víc než čtvrt kila. Ano, v tomto případě by byl pojem „mobilní telefon“ opravdu od věci.
 
Proto není divu, že v roce 1994 byl počet zákazníků využívajících mobilního telefonování  zhruba 27 500. Čísla jsou mobilům pevně přidělená, SIM karty zatím neexistují a telefony slouží opravdu pouze k telefonování. Spíše se jedná o záležitost image. „Mám radiotelefon, protože na to mám.“ Nic víc nic míň. Cena předchůdce mobilů byla totiž opravdu „nadstandardní“ Pohybovala se kolem 33.000 Kč. Tedy žádná láce. A mastné byly i poplatky za hovory. Jednak se platily i příchozí hovory (což zavání hodně velkým zvěrstvem) a navíc se cena účtovaná za jednu minutu pohybovala okolo dvanácti korun. Tarilf se 150 volnými minutami stál 2 830 Kč a za aktivaci zákazník zaplatil 10 000 Kč. A výhlidky, že by došlo k razantnímu slevnění zatím byly v nedohlednu.
 
V roce 1995 už Eurotel nabízel zhruba padesátiprocentní pokrytí signálem celé republiky nicméně i tak byla vidina mobilního telefonu značně vzdálena všední realitě. I přes fakt, že v zahraničních seriálech (třeba aktech X) jejich hrdinové používaly malé báječné telefony a radiotelefon šel sehnat pod rukou už i za deset tisíc.
 
Zlom začal přicházet až s rokem 1996, kdy na trh vstoupil další operátor, Radiomobil pod názvem Paegas (dnes T-Mobile). A v té době začaly být mobilní telefony skutečně mobilními a stejně tak se začaly stále rychleji stávat nedílnou součástí všedního dne davu. Již koncem roku, který navíc přinesl i SIM karty, má Eurotel 168 000 zákazníků, Paegas 35 000. Ti však narůstají geometrickou řadou.
 
Mobilní telefonování se posléze již rychle stalo součástí každodenního života. V roce 2000 vstoupil na trh třetí Operátor, Oskar (jednalo se o komerční provoz společnosti Český mobil, dnes Vodafone) mobilní kultura již dávno byla všední realitou a mobilní telefon předmětem, bez něhož si vysoké procento lidí nedokáže normální den představit. Z luxusu se stala rutina. Jistě, pro Česko, i přes všechny výhodné balíčky a tarify, oproti okolnímu, vyspělejšímu a bohatšímu světu, drahá (uměle předražená) rutina, ale to je už jiný příběh.
 
více ze společnosti >>
FB



Spolupráce

Zajímá Vás psaní nebo máte zájem o reklamu? Kontaktujte nás na info@totalmag.cz.

Facebook

O projektu

Totalmag magazín je rozsáhlý projekt s vizí tzv. „virtuální trafiky“, v níž najdete neustále přibývající počet zájmových magazínů z různých odvětví společenského života a zábavy. Od politiky, společenských témat, přes kulturu v podobě filmů, komiksů, nebo hudby, až po různé volnočasové aktivity a zábavu reflektující nejen současné dění. Všechny spojitosti z těchto zdánlivě nesouvisejících témat pak shromažďuje kalendář, který z nich, postupem času bude tvořit raritní kroniku našich dní.





Originální konvice a hrnečky | PPC kampaně | Masivní originální nábytek | Tepelná čerpadla | Realizace Optimalizace pro vyhledávače (SEO), aplikace pro internet, eshopy, individuální projekty [smartdog.cz]