Lékař od Stalingradu

Příběh bývalého táborového lékaře, jenž svým chováním v zajetí zachránil bezpočtu spoluvězňů život.

Film vychází z populární knihy Heinze G. Konsalika, která zpracovává autobiografické vyprávění doktora Ottmara Kohlera. Ten byl úřadujícím šéflékařem nejprve v Kolíně nad Rýnem, později v Idar-Obersteinu. Po druhé světové válce byl vězněn v zajateckém táboře u Stalingradu, kde se mu podařilo „probudit“ k životu nespočet vězňů, kteří už byli smířeni se smrtí ve vězení. Veškerá jeho odvaha a síla, kterou dokázal přenést na druhé, je vtisknuta do příběhu jako stěžejní okolnosti života v táboře.

Málokdy máme před sebou německý film, který se vyrovnává s černou minulostí své země s takovou objektivitou, jako právě Lékař od Stalingradu. Na jedné straně jsou tady němečtí vězni, kterým je v lágru upíráno právo na důstojný život. Někteří si uvědomují své hříchy i hříchy své vlasti, jiní se jen těžko smiřují s faktem, že prohráli. Proti nim všem stojí rudoarmejští dozorci, který svou službu chápou jako možnost msty. Naštěstí je tady lékař od Stalingradu, který se svým přirozeným smyslem pro spravedlnost pokusí oběma táborům otevřít oči.

I když se film svou délkou přibližuje dvěma hodinám, je natočen s takovou lehkostí a přirozeností, že se nudit rozhodně nebudete. Vyčištěný černobílý obraz dodává snímku punc historické autenticity a jednotlivé postavy působí před kamerou jako ryby ve vodě. A jasně největším kaprem je O. E. Hasse v roli hlavního hrdiny, který už svůj talent prokázal například v nedávno vydaném filmu Admirál Canaris: Život pro Německo.

PLUS
ROMÁN NA POKRAČOVÁNÍ
Německý autor Heinz G. Konsalik považoval Lékaře od Stalingradu za své životní dílo. Vyhledal tehdy očité svědky a vyzpovídal téměř stovku navrátilců od Stalingradu. Jejich líčení potom navzájem propojil a románově doplnil. Příběh hrdinného lékaře vycházel nejprve jako román na pokračování v časopisu Revue a poté se dočkal i svého knižního vydání. A právě to se stalo základem stejnojmenného filmu.

Menu působí trochu amatérským dojmem a taky nepřináší nic nového. Kromě tří základních DVD funkcí je zde jen reklama na jiné filmy.

Příběh bývalého táborového lékaře, jenž svým chováním v zajetí zachránil bezpočtu spoluvězňů život. Film vychází z populární knihy Heinze G. Konsalika, která zpracovává autobiografické vyprávění doktora Ottmara Kohlera. Ten byl úřadujícím šéflékařem nejprve v Kolíně nad Rýnem, později v Idar-Obersteinu. Po druhé světové válce byl vězněn v zajateckém táboře u Stalingradu, kde se mu podařilo „probudit“ k životu nespočet vězňů, kteří už byli smířeni se smrtí ve vězení. Veškerá jeho odvaha a síla, kterou dokázal přenést na druhé, je vtisknuta do příběhu jako stěžejní okolnosti života v táboře. (oficiální text distributora)