Žena v Berlíně

„Mé jméno nic neznamená. Jsem jedna z mnoha, kteří plní nadšení věřili v budoucnost naší země...“ tak začíná bezejmenná německá novinářka svůj příběh. A je to síla.

Válka, Berlín, ulice plné trosek a mrtvol. Zmatek a smrt. A to byl jenom začátek. Hlavní hrdinka má vzápětí poznat, že ten, kdo prohrál válku, nemá nárok na cokoliv. Ani na důstojnost, ani na spravedlnost. Nadržení dobyvatelé, vítězové, snad mrzký, ale pochopitelný chtíč těch, kteří konečně došli na konec své vítězné cesty, nemytá libida nořící se do pokořeného lůna.

Ano, nebylo v tom nic osobního, jen chtíč. Euforie a bolest pokořených žen bez rozdílu věku. Nízké pudy smíšené s triumfem těch, kteří byli několik let předtím sami vražděni, mučeni, znásilňováni. Nepravost, historická spravedlnost? Každopádně hnusná doba. Nic osobního, jen chtíč, o kterém se v ruských eposech typu Osvobození o ukončení „spravedlivé“ velké vlastenecké války nemluvilo. Bordel typický pro všechny pády. Bordel plný nedobrovolných sexuálních zaměstnankyň. A naše hrdinka je samozřejmě jednou z nich. Mnohokrát pokořená, znásilněná, ponížená. Vyprahlá. Bez citu. O to víc je její výpověď působivější. Nežaluje, neodsuzuje, jen předkládá fakta.

A to samé dělají tvůrci filmu. Neukazují, kdo byl hodný a zlý, jen zobrazují svinstvo doby, kdy muži přinucení válkou žít a rvát se jako zvířata se jako divá zvěř chovali. Je to odsouzeníhodné? Zcela jistě, stejně jako je odsouzeníhodná fašistická expanze, které ti nyní pokoření tleskali. Každá mince má dvě strany a na tomto filmu je sympatické, že nenutí diváka, aby si vybral některou z nich. Ze znásilňovaných obětí se postupně stávaly štětky donucené osudem, štětky, které si pokorou a souhlasem být po vůli hledaly své ochránce. Pud sebezáchovy dokáže být velmi silný, stejně jako dokáže neuvěřitelné věci. Třeba dohnat člověka až na dno lidské důstojnosti.

Příběh podle skutečných zápisků anonymní spisovatelky, která svým autobiografickým románem vzbudila v Německu vlnu pobouření, se nesnaží moralizovat. Válka skončila. Budou se počítat mrtví, bilancovat, rekapitulovat. Před tím je ale nutno se zpít do němoty, setřást ze sebe stres, vybít zažranou nenávist, která nejednoho udržela při životě. Bez patosu, intelektu. Stanou se ze zvířat zase lidi? Jistě, jen to bude chvíli trvat. Mnoho křivd a ran zůstalo neuzavřených, mnoho se jich otevírá. A rozhřešení? Žádné není. Doby byla taková. Syrová, špinavá a bezprecedentní. Stejně jako je tento film.

VERDIKT
Drsný konec války (Jiří Zídek)
Viděl jsem hodně filmů o dobytí Berlína. Většina z nich byla heroických, oslavujících Rudou armádu. Tento byl pravdivý.

Na DVD naleznete přehršel bonusů, což se dneska moc nenosí. Na prvním místě je to nesmyslný minutový pohled na natáčení jedné scény, pak celkem zajímavý minidokument o historii, další dokumentík o kameře, která se inspirovala dokumentárními záběry, o kulisách, o ruských hercích a o jazykových bariérách na place. Následuje rozhovor s režisérem a nakonec dvacetiminutový film o filmu. Vše s českými titulky.

Předloha
Koho zajímá, jaké to ve skutečnosti doopravdy bylo, musí se zaměřit na ženy – neboť muži se v zátěžových situacích projevili jako slabší pohlaví. Takového názoru je autorka knihy, která prožila konec války v Berlíně – jeho porážku i následné osvobození. Její zápisky pocházejí z období mezi 20. dubnem a 22. červnem roku 1945. Kniha, pod níž se autorka podepsala jako Anonyma, byla vydána v roce 1959 a setkala se se silně zamítavou reakcí veřejnosti. Byla označena jako „potupa pro německou ženu“. Autorka šokována reakcí veřejnosti zakázala až do své smrti další vydání této knihy a vymínila si, že její jméno nesmí být nikdy zveřejněno.

Rusko-německá láska v těsně poválečném Berlíně: znásilnění. Mladá, či stará? Koho to zajímá. Vždyť jde jen o pár minut.