Osvobození Prahy

Toho jarního dne byl Hitler hodně neklidný. V berlínských ulicích to kolem něj bouchalo a on pochopil že je „šlus“. Rozdal tedy svým nejbližším soukmenovcům ampule s jedem a zalitoval, že pro ně nemá na rozloučenou lepší dárek.

Zato o několik desítek kilometrů dál, v Praze poraženecká nálada ještě ani zdaleka nenabrala svého vrcholu. Generál Schörner plánoval z matičky stověžaté udělat nedobytelnou pevnost a náckové kolem sebe kopali víc, než Beckham za půl mega v eurech. Nechali v Terezíně popravit všechny významné komunisty, podminovali mosty a vyhlásili stanné právo.
Jenže v podhoubí města, živeném zprávami o Hitlerově smrti, stejně jako postupu Rudé armády směrem ku Praze, to vřelo.

„Buď opatrný taťko, víš že po tobě jde gestapo.“

Lidi se připravovali na generální stávku a s ní spojené povstání. A pátého května to propuklo. České a ruské vlajky v páru plápolaly všude, lidi zpívali a pronášeli plamenná hesla. Alespoň ze začátku. Pak se začalo střílet. Němci nehodlali svou poslední pevnost dát lacino. Sice věděli, že válka už je dávno a totálně v hajzlu, ale na druhou stranu nechtěli padnout do zajetí Rusům. A tak po úspěšném prvním dni došla bída na Pražany. Z Týnské věže kropí vše pod sebou kulomet, na Prahu táhnou tanky, oddíly SS střílí na vše, co se hýbe a má trikolóru, v ulicích rostou barikády a pořádné maso teprve začíná.

„Kolik máte pušek?“ „Osm.“ „Tak zorganizujte obranu!“

Dvoudílný Vávrův film, uzavírající celou trilogii, je jako předchozí oba dokonalým kouskem poctivé filmařiny, barvitou a výpravnou rekonstrukcí Pražského povstání, v níž detailně ožívají drobné střípky událostí, stejně jako historická fakta. Jasně, ani tato rekonstrukce se neobejde bez dobových excesů (např. líbání rudé vlajky), historických nepřesností, zamlžených údajů (například o podílu Vlasovců na povstání se zde nedozvíte ani slo), nebo demonstrativních epizodek, ukazujících, že západ a prozápadní Češi byli sice na správné straně barikády, ale přesto tak trochu svině, kteří by chtěli převzít vedení, organizovat výzdobu, ale bojovat se jim moc nechtělo. Což samozřejmě patří k věci. Stejně jako nezlomní komunisti, kteří ví nejlépe co je pro český národ, který se chce zbavit fašistických otěží, to nejlepší.

„Je třeba jet dál! Vyspíš se v Praze!“

Chrabří rudoarmějci pospíchají z nezištných důvodů a potřebou konat bratrskou pomoc ku Praze, pěje se internacionála a všudypřítomné šeříky čekají na to, až jimi bude moci vděčný český národ vyzdobit tanky, jejichž zásah v hodině téměř dvanácté je sice dostatečně zveličený, ale jako dramatický efekt ve filmu funguje skvěle. To že ve skutečnosti bylo téměř dobojováno již předchozího dne a Rudá armáda se zúčastnila posledních šarvátek, je věc druhá. Do koncepce filmu, který vychází z tehdejší zidealizované teorie, neporazitelné božské Rudé armády, by se takový závěr nehodil. Stejně jako se do scénáře nehodila účast na povstání vojsk generála Vlasova.

"My nekšeftujeme. Ani s cigaretama, ani s národem."

Ale i přes to je tento filmový klenot jistou povinností pro každého správného Čecha a příznivce válečných filmů. Za mě plný počet bodů už od dvanácti, kdy jsem na něm byl na povinném školním představení a obrázek nácka se žvárem v křivé hubě, popravujícího na kolejích ranou do týla z Lugera malého kluka (Romana Skamene), mě strašil hodně dlouho. Stejně jako výjev, když jednotky SS naprosto chladnokrevně vystřílí bunkr plný civilistů, kteří se zde jen schovávali. Výprava, ztělesnění historických reálií (překroucených i těch pravých) je prostě výborná a byť slavná Vávrova trilogie ve své době sloužila jako propagační výklad (transparenty psané azbukou je už mocné tlačení na pilu), dodnes patří k nejlepším československým válečným filmům vůbec.

„Standa se vrátil, maminko. Jako hrdina!“

Sled jednotlivých scének založených na historických skutečnostech, tehdejší herecká elita s davem komparzistů, těžká technika, historicky věrné zbraně a chronologický sled historických událostí dokreslující hlavní děj, inspirovaný tehdejšími sovětskými válečnými velkofilmy, to je Vávrova trilogie a Osvobození Prahy z filmařského hlediska. Stejně jako hodně velkoryse a epicky podaná propagace. Pro dříve narozené to byl jeden z válečných – rozuměj akčních filmů.

V Praze druhá světová válka začala a v Praze taky skončila. Stejně jako Vávrova trilogie. A i přes averzi mnohých k podobným filmům, je skvělé, že se dá sehnat i dnes ve výborné kvalitě na DVD.

Na DVD disku jsou narozdíl od vydání na VHS oba dva díly filmu a k nim jsou ještě přihozeny klasické bonusy: fotogalerie, tedy típance z filmu, filmografie a rozhovory. V jednom z nich si zavzpomínal na natáčení Jirka Krampol, který zmíil, že se při natáčení filmu na věc nedíval, že točí nějakou bolševickou sračku, ale spíš dobrodružný film.

Dvoudílný film Otakara Vávry zachycuje jednu z nejdůležitějších kapitol naší historie. Líčí události z májových dnů 1945 v bývalém protektorátu kdy se německá vojska chystala učinit z české kotliny poslední baštu odporu proti vítězícím spojencům. Film byl natočen v roce 1976 jako poslední díl volné trilogie - "Dny zrady" - "Sokolovo" - "Osvobození Prahy". Vzhledem k době kdy byly tyto filmy natočeny jsou fakta hodně tendenčně upravena, některé skutečnosti potlačené a je hlavně glorifikována úloha komunistů v tomto dějinném období. Zajimavé jsou historické rekvizity a triky které režisér použil při realizaci. Film je dvoudílný, ale uváděn byl vcelku. (oficiální text distributora)