Atentát

Atentát na Heydricha byl vyobrazen v nejednom filmu. Od naivního a historicky zcestného snímku Fritze Langa Kati také umírají až po nedávné slzopudné Lidice. Pravdou však zůstává, že tím nejlepším kouskem je československý film nazvaný jednoduše Atentát.

Což je tak trochu s podivem. Není totiž velkým tajemstvím, že komunistická propaganda k této kapitole českých okupačních dějin přistupovala se značnou nechutí. Jednak proto, že tuto demonstraci odporu neměla ve své režii a hlavně kvůli faktu, že jí měla „na svědomí“ londýnská exilová vláda, kterou každý pravověrný soudruh měl rád asi tak jako nepříjemnou veš v kožichu. Nicméně stalo se a v roce 1964 natočil Jiří Sequens černobílou rekonstrukci nejen atentátu na zastupujícího říšského protektora, ale i událostí před ním a samozřejmě rovněž po něm.

Film tak začíná v roce 1941, kdy si je Heydrich pevný v kramflecích svých jezdeckých holinek tak mocně, že klidně nechá na pražském Hlavním nádraží zabásnout důstojníka Cannarisova Abwehru (německá zpravodajská služba) a nepohodlné Čechy nechává popravovat po tisícovkách. Heydrichův hlubší morální profil Sequens neřeší, vychází z toho, že Kat českého národa, jak Heydrichovi přezdívali, je osobnost všeobecně známá.

A v Anglii v té době potí ve výcvikovém táboře commandos, za řízného rytmu Vejvodovi Škoda lásky“ a drillu skotských instruktorů, jeho budoucí katové. A už v tomto případě je třeba vyseknout Sequencovi poklonu. Drsně vypadající záběry výcviku commandos se opravdu velice blíží realitě. Divák, který má tak o věci alespoň nějaké povědomí okamžitě rozpozná, že v tomto případě ho nejspíš nečeká agitační srágora, nebo zkreslený blábol, ale realitě podobný pohled na věc. Politická příslušnost se zde neřeší. Stejně jako přílišné lpění na detailech. Skupina Anthropoid je složena mimo obraz a na výsadek do Protektorátu pod rouškou tmy, stačí několik záběrů, stejně jako na cestu anglických parašutistů do Prahy.  A zde se Sequens dopouští prvních historických omylů. Naprosto ignoruje Kubišovo a Gabčíkovu plzeňskou anabázi a realitu (oba atentátníky dostali do Prahy členové plzeňského odboje) nahrazuje hodný pan hajný, který parašutisty objevil v lese díky špatně ukrytému padáku.

Na druhou stranu Sequens nezapomíná na nepříliš vyvedené bombardování plzeňské Škodovky (v reálu operace Canonbury) a stejně tak na profláknutou legendu o korunovačních klenotech, které přinesou tomu, kdo si je neprávem nasadí, do roka smrt. Ano, Heydrych, vyhecovaný Cannarisem, jejichž řevnivost se filmem táhne jako vedlejší dějová linie, si korunu nasadí. A má to spočítaný, protektor jeden.

Samotný atentát a přípravy na něj se pak odehrávají v duchu tak, jak se mohly skutečně přihodit. Včetně obav místního odboje z toho, co přijde po něm. A samozřejmě včetně snah odboje zabránit atentátu zádostí Londýnu, aby plánovanou akci zrušil. Marně, jak dějiny protektorátu dne 27. Května potvrdily. Děj se tak dále odvíjí v historickém duchu společně s pohledem na snahy K.H.Franka stát se novým protektorem i na snahy dopadnout atentátníky za pomocí represí. Ale ani zde Sequens překvapivě netlačí na pilu. Tragédie Lidic je zmíněna díky hlášení z rozhlasu a Čurdova zrada se řeší v jednom záběru. Sequens se spíš soustředí na podlomenou morálku a zoufalství parašutistů ukrytých v kryptě kostela svatého Cyrila a Metoděje, kde je vše připraveno k poslednímu dějství.

To se nese v čistě akčním duchu. Paragáni nedávají Němcům nic zadarmo a divák si skoro přeje, aby svůj zoufalý a marný boj vyhrály. Bohužel. Dějiny jsou neúprosné a scenáristická berlička (která by byla hodně pitomá) se nekoná. A tak těsně před závěrečným titulkem „konec“ ve zpola zatopené kryptě padnou poslední čtyři osamocené výstřely.

Jiřímu Sequensovi se zkrátka povedl majstrštyk. Politicky neangažovaný, historicky dostatečně věrný, divácky atraktivní. Prostě film, který napsaly skutečné dějiny. A stejně tak film, který se tehdejší vládní garnituře nepodařilo překroutit. Ostatně Jiří Sequens ve filmu o filmu vzpoměl, že pokus zde byl. Zpočátku bylo po něm vyžadováno, aby do scénáře zapojil i komunistický odboj. Sequens odmítl a film dostal na pár let červenou. Začalo se točit až když se s blížící se polovinou šedesátých let uvolnila atmosféra. A každý kdo atentát viděl, jistě uzná, že toto čekání se vyplatilo!

Český film o dramatických událostech kolem útoku na jednoho z nejmocnějších mužů Třetí říše Reinharda Heydricha.
Od podzimu 1941 vládne nad okupovanými územími Čech a Moravy zastupující říšský protektor Reinhard Heydrich. Jeho krutost vyvolává v zemi velkou nenávist. Exilová československá vláda ve Velké Británii proto na jaře 1942 vybere několik československých parašutistů a pověří je úkolem historického významu. Do rodné země se vydá několik dobře vycvičených paradesantních skupin. Jednu z nich vede nadporučík Král (Radoslav Brzobohatý). Jejich hlavní úkol je nebezpečný, ale jasný: provést atentát na Reinharda Heydricha. Koncem května 1942 se rotmistři Strnad (Rudolf Jelínek) a Vyskočil (Ladislav Mrkvička) připraví v ostré zatáčce v pražské Libni, kudy má projíždět Heydrich v otevřeném mercedesu. Přes potíže se zaseknutým samopalem se nakonec přece jen podaří Heydricha smrtelně zranit. Následují kruté represe, popravy nevinných a zběsilé pátrání po pachatelích...
Český film Atentát natočil režisér Jiří Sequens jako pečlivou rekonstrukci událostí, díky nimž Spojenci a světová veřejnost uznali, že Československo s nacistickou okupací nesouhlasí a že jeho legitimní vládu tvoří exilový úřad prezidenta Edvarda Beneše. Provedení atentátu a následné události jsou ve filmu zachyceny věrně podle skutečnosti. Atentátníci ve filmu vystupují pod krycími jmény, která jim byla přidělena ve Velké Británii a na která zněly jejich falešné osobní doklady. (oficiální text distributora)