Bitva o Midway

V laciném „papírovém“ vydání se na stáncích v přemiéře objevil další distributorský dluh válečné kinematografii na DVD v Česku.

Každý historik a military fanda ví, že bitva o Midway byla rozhodujícím střetem, který definitivně zvrátil válku v Pacifiku. Proto není divu, že si ji v roce 1976 studio Universal vybralo, aby její téměř detailní průběh přeneslo na filmové plátno v podobě dalšího válečného velkofilmu, který se řadí bok po bok fláků jako Bitva o Anglii, Příliš vzdálený most nebo Most u Remagenu.

Děj filmu (líčení historických událostí) začíná šest měsíců po napadení Pearl Harboru, krátce po bombardování Tokia (kterého jsme byli svědky třeba v novém popcornovém velkofilmu Pearl Harbor) a Američani začínají kromě nemytých těl členů štábu, čuchat ve vzduchu japonskou odvetu. A taky že jo.

V hirošimském zálivu Japonci spekulují o útoku na atol Midway, který jim má vynést strategickou výhodu. Jenže Američani poučení Pearl Harborem taky už nejsou netečná hovada, a tak se na obou stranách spekuluje o tom jak se tomu druhému dostat na kobylku, což nakonec vykrystalizuje začátkem června, kdy se v okolí atolu strhne velká bitva, mimochodem ve filmu hodně sugestivně, stejně jako hodně nákladně natočená, která nakonec nejen že rozhodla válku v Tichomoří, ale taky zvedla sebevědomí Američanů (zdeptaných ještě Pearl Harborem). Tolik historie.

Film, který se jí drží jako japonská krev rozstřílené uniformy, je nejen na svou dobu, ale určitě i dnes velkolepým kouskem světové kinematografie. Pro větší autentičnost je doplněn historickými záběry, události v něm popisované korespondují s historií a o ještě větší atraktivitu se starají tehdejší hvězdy první velikosti. Aby se nejednalo pouze o sled historických událostí, snímek je navíc doplněn dějovou linkou o lásce amerického námořníka a japonské dívky a klasickým civilním „mrmláním“ historických postav, které z nich mají udělat lidi a ne jen postavy z učebnic dějepisu.

Zkrátka a dobře, bitva o Midway byla velká na reálném bojišti, o mnoho let později v kině, stejně tak je i dnes na DVD. A to i přes fakt, že na cestu mezi lidi vyfasovala papírový kabát a cenu několika málo šupů.

VERDIKT
Výpravný pohled na válku v Tichomoří (Jiří Zídek)
Jako fanda válečných velkofilmů měl Midway zakoupenou v zahraničí samozřejmě ve sbírce. Toto byla milá šance, jak film vlastnit s českou lokací.

Disk vychází v laciné edici bez jakékoliv bonusové podpory, kterou by si tento výpravný velkofilm určitě zasloužil. Takže počítejte jen ze základními funkcemi.

+ SPECIÁL
Midway: turistický průvodce

Midway je atol o rozloze 6,2 km2 ležící v severním Pacifiku (blízko severovýchodního okraje Havajského souostroví) asi v jedné třetině cesty mezi Honolulu a Tokiem. Atol tvoří kruhová korálová bariéra a několik písečných ostrůvků. Dva větší ostrůvky – Písečný ostrov (Sand Island) a Východní ostrov (Eastern Island) poskytují útočiště stovkám tisíců mořských ptáků. Midway je nejvíce známé jako místo bitvy o Midway, která se v okolních vodách odehrála 4. června1942. Námořnictvo Spojených států v této bitvě potopilo čtyři největší letadlové lodě japonského námořnictva, které chtělo Midway obsadit, a tím Japonsku způsobilo drtivou porážku. V současné době je letiště na ostrovech používáno jako nouzové letiště pro dopravní letouny létající přes Tichý oceán.

„Rozjebali jste nám Pearl Harbor, tak tady máte do držky.“ Velkolepá demonstrace bodla, které Amíci dali Japoncům.

Velkorysá podívaná s hvězdným obsazením, plná atraktivních bitevních scén a pyrotechnických kouzel, doplněná řadou vedlejších motivů, zejména příběhem lásky Američana a japonské dívky, začíná 18. dubna 1942 v Hirošimě, kde mladý japonský námořní důstojník informuje admirála Isoroku Yamamota, velitele císařského japonského válečného námořnictva, že Tokio bylo bombardováno. V Pearl Harbouru navštíví kapitán Matt Garth velení amerického námořnictva. Očekává se odveta ze strany japonské flotily admirála Yamamota a Garth žádá od zpravodajské služby odhad japonských záměrů. Josephu J. Rochefortovi se sice podaří částečně rozbít japonský šifrovací klíč, ale může dešifrovat pouze okolo 15% z toho, co zachytí. Jisté je, že něco se chystá, ale co, to přesně neví. Mimo velitelství se Garth nečekaně setká se svým synem Tomem, mladým vojákem, který mu prozradí, že je zamilován do japonské dívky, která se jmenuje Haruko Sakura a byla zatčena, když přišla navštívit své rodiče a požádat o jejich svolení ke svatbě. Garth je zprávou rozčilen, ale slíbí, že pokud to bude možné, dívce i jejím rodičům pomůže. Na palubě bitevní lodi Yamoto, vlajkové lodi admirála Yamamoty, probíhá důležité jednání. Yamamoto a jeho štábní důstojníci připravují bitevní plán. Přestože Američané převyšují Japonce počtem, Yamamoto věří, že jejich flotila zvítězí. Někteří důstojníci, zejména Kondo, který by měl vojsko vést, se však staví proti a také jiní radí sečkat. Yamamoto se však rozhodne zaútočit. Zakrátko, přesně 3. července 1942, bitva skončila porážkou sebevědomé japonské flotily a stala jedním ze zlomových momentů v historii druhé světové války. (oficiální text distributora)