Pacifik

Vzletná heroická melodie se klene nad výtečnými titulky, v nichž američtí vojáci bojují, umírají a heroicky hledí k nebi. Ano, po Bratrstvu neohrožených přichází další válečný opus z produkce HBO.

Velitelova řeč je přímočará a jasná: „Japonci se pokoušejí ovládnout polovinu světa. Na jedno však připraveni nejsou. Na Námořní pěchotu USA. Evropy si nevšímejme. Nacisti, Mussolini, Hitler, to není náš úkol, pokud je nevypráskají bez nás. Naším válčištěm bude Pacifik.“

Čímž je řečeno vše podstatné, co se bude v následujících osmi hodinách a deseti epizodách výpravné TV minisérie z produkce Stevena Spielberga a Toma Hankse odehrávat. Zbývá jen rychle seznámit se s třemi zásadními postavami a pak hned v první epizodě vyrazit na Guadalcanal, kde tvůrci jasně demonstrují, v jakém duchu se celý seriál ponese. V duchu maximální věrnosti historické reality bez jakýchkoliv dramatických berliček. Takže když je v džungli tma a spustí se střelba, tak to někdo schytá. Třeba i ten, kdo si šel na kraj džungle odskočit na malou. Hotovo a jde se dál. Když se drží noční hlídka, nemusí to nutně znamenat, že se bude střílet, a když se střílí a někdo umře, není to zrovna hezký pohled. A když se nestřílí, tak se neumírá a všichni mají radost. Ano taková je skutečná válka, kterou se tvůrci seriálu snaží přiblížit. Hrdinství zde není samozřejmá přirozenost, ale mnohdy je vynuceno tlakem okolností. Guadalcanal ve třetí epizodě střídá dovolenka v australském Melbourne, kde mají tvůrci konečně větší možnost vykreslit charaktery hlavních hrdinů. Volno je u konce a se čtvrtou epizodou se bojuje o Novou Británii a ostrov Pavuvu a mnohým vojákům z toho začíná hrabat. A bude hůř. V následujících stále drsnějších epizodách se válka přesouvá na ostrov Peleliu (a tona celé tři epizody) a hned poté jak na Iwo Jimu, tak i do Okinawy. Tvůrci se sice snaží děj z bojiště rozmělňovat záběry z Ameriky (ty mnohdy lezou na nervy stejně jako romantická linie v díle o Iwo Jime), ale je fakt, že od šestého dílu se brutalita zvedá měrou nevídanou a třeba takový boj o Okinawu je hutným masakrem. Pacifik je další hutnou, dokonale odvedenou minisérií z produkce HBO. Nenavazuje na zmíněné Bratrstvo neohrožených, je to o jiném bojišti i způsobu boje. Je to poctivý kus filmařiny, stejně jako výteční pohled na válku v Pacifiku. Pro válečného fandu je to prostě jasná volba.

Začalo to Ryanem, pokračovalo Bratrstvem a nyní se to dále rozvýjí Pacifikem. Spielberg s Hanksem svou druhou světovou válku nemíní vzdát.

Hodnocení:
Byť se nabízí srovnání s předchozí minisérií Bratrstvo neohrožených, srovnávat obě díla nemá smysl. Obě jsou svá, obě jsou na veliké profesionální úrovni a obě jsou o jiném bojišti a jiném způsobu boje. A obě patří k tomu nejlepšímu z válečné televizní kinematografie.

Podobně jako před lety Bratrstvo neohrožených, tak i Pacifik vychází v luxusní plechové bedýnce. V ní se pak ukrývá digipack se šesti disky. Prvních pět je věnováno seriálu, na každém z nich najdete dvě epizody, šestý je bonusový, který je bohužel bez české podpory. Na něm naleznete tři velké dokumenty. První se týká reálných hrdinů, kteří v Tichomoří bojovali, druhý je skoro půl hodinový film o seriálu a třetí rozebírá reálnou válku v Tichomoří a nechybí v něm samozřejmě ani archivní záběry ze skutečného bojiště.

Zajímavosti
- Pacifik vznikl na motivy knih "With the Old Breed" autora Eugena Sledge a "Helmet for My Pillow" od Roberta Leckieho. Oba autoři jsou v seriálu ztvárněni jako hlavní hrdinové.
- Rozpočet seriálu činil 200 milionů dolarů, což ho vzhledem k počtu pouhých deseti epizod činí nejdražším seriálem v televizní historii.
- Samotné natáčení seriálu probíhalo od srpna 2007 do května 2008. Filmovalo se převážně v Austrálii.

Filmová válka v Pacifiku
- Tenká červená linie: Bitva o Guadalcanal v poetickém pomalém pojetí, které sice nepostrádá výtečné bojové scény a skvělé obsazení, ale najdete v něm více filozofování než válčení.
- Dopisy z Iwo Jimy: Japonský pohled na válku s Američany a současně Eastwoodův režisérský protipohled na jeho předchozí opus Vlajky našich otců. Brutalita války ve své neředěné podobě.
- Kód Navajo: Ani ne tak válečný film, jako spíš akčňák využívající války v Tichomoří jako kulisy pro Nicholase Cage, který chrání navažského indiána. Nositele kódu. Místy slušně brutální a celkově „hongkongsky“ akční. Prostě John Woo.

Odkazy