Most (2008)

Antiválečný syrový kousek Most z konce padesátých let patří k tomu nejlepšímu z německé válečné kinematografie.

Proto není divu, že se jako každý slavný film dočkal své moderní předělávky. V tomto případě televizní, ale to nemusí být nutně na škodu s ohledem k faktu, že i televizní produkce a výprava dnes dokážou divy. Takže jaký je nový Most? V první řadě barevný, modernější a na rozdíl od původní předlohy držící si větší odstup od postav i událostí, které se až na malé detaily od starého Mostu příliš neliší.

I zde sledujeme skupinu středoškoláků, kteří jsou krátce před koncem války v zoufalé snaze fýrera udržet neudržitelné, povoláni k vojsku. Skupinka sedmi kluků, už ne dětí, ale frackovitých puberťáků z různých společenských vrstev, tak po krátkém představení mašíruje do vojenského tábora vedle jejich městečka, v němž se rekrutují zoufalé zbytky civilistů. Moderní verze je doplněná o nejednu epizodku, často lechtivého charakteru (sex se služkou, sex s učitelkou) a od první chvíle šlape na výbornou.

Pak se přiblíží fronta a propukne všeobecný organizovaný zmatek. Tábor je za pár dní zcela vylidněný a na místním mostě zůstane bezprizorní skupina sedmi kluků bez výcviku a zkušeností, kterým bylo vštípeno, že musí tento most hájit do roztrhání těla. A když se z opuštěného vojenského tábora vyzbrojí, představují si, že neexistuje žádná moc, která by je mohla porazit, stejně jako odvrátit od splnění rozkazu. Fanatismus je svinstvo a v této moderní verzi je na něj dán daleko větší důraz. Stejně jako na beznaděj a marnost, které konec války na německé straně provázely. Ty jsou reprezentovány prchajícími vojsky a transporty s raněnými, projíždějícími kolem šesti (sedmý padl při náletu) už ne kluků, kteří čekají na svou velkou bitvu. A samozřejmě že se jí dočkají. Netrvá dlouho a americká jednotka dosáhne předmostí, načež se rozpoutá masakr, který je vyvrcholením jak původní, tak i té moderní verze. Zápas už ne skoro kluci versus Amíci je v plném proudu a nejedná se zrovna o přátelák. Oni do nás pancerfaustem, my do nich dělem. A někde za jejich zády, což kluci rvoucí se bez ohledu na život netuší, se připravuje čuňárna, která celé jejich úsilí staví úplně na hlavu a dává mu punc absurdní nesmyslnosti, což je nepochybně hlavním poselstvím celého filmu. Věk kadetů bojujících v nesmyslné krvavé řeži je jen prostředkem k jeho podtržení, stejně jako snahy učitelky zachránit své žáky, která naráží na zbabělost všech ostatních, zodpovědných a dospělých.

Ano, zatímco v originálu byli puberťáci toužící po dobrodružství zapomenuti a lhostejně ponecháni svému krvavému osudu, zde jsou zfanatizovaní puberťáci sprostě využiti k nesmyslné bitvě, což vede k finální hořké konfrontaci, jež dává původnímu záměru ještě drsnější kontext.

Takže jaký tedy je nový Most? To, že je barevný a modernější, jsme si již řekli. To, že nová verze nemůže a taky nedosahuje velkoleposti originálu, je taky jasné. Ale faktem taky je, že remake není ani v nejmenším odvarem nebo televizní blitkou, jakých se od devadesátých let linou z beden filmařů tuny. Má svůj náboj, má styl a i přes skromnější televizní výpravu solidní dávku atraktivity. Dá se tedy říci, že je velice slušným současným válečným filmem rozvíjející původní originál o nové motivy, a i když v něm jistě najdete několik nedokonalostí, určitě se u něj nebudete nudit a nebudete litovat necelých dvou hodin svého času.

Klasika. Statické hlavní menu a v něm tři základní funkce. Standardní DVD produkt dnešních digitálních dní.

Původní Most
Klasický Most byl natočen koncem padesátých let (1959) jako antiválečná syrová agitka, která si dokonce vysloužila nominaci na Oscara za nejlepší cizojazyčný film. Příběh sedmi studentů, kteří jsou zapomenuti a naprogramováni k nesmyslné bitvě, během níž mají hájit strategicky nedůležitý most ve svém rodném městečku, tehdejší publikum šokoval jak některými drsnými naturalistickými scénami, tak i závěrečným půlhodinovým masakrem. Není divu, že je dodnes označován jako nejlepší antiválečný německý film všech dob.

Zápas němečtí puberťáci versus američtí vojáci opět ožívá, tentokrát v moderním televizním zpracování.
Další papírák v řadě s obvyklou lacinou výbavou. Základní funkce a je vymalováno.

Odkazy