Most

Jsou filmy, které se s vámi táhnou od dětství. I já jsem kdysi, v době, kdy jsem si rád hrál na vojáky, viděl film a jedna scéna mi utkvěla v paměti dodnes.

Ten film se jmenoval Most a ta scéna ukazovala, jak mladý voják v místnosti odpaluje pancéřovku na blížící se tank, nějaký chlap mu v tom chce zabránit, voják pancerfaust odpálí a oheň z trubice pancéřovky sežehne chlapův ksicht. Jo, to na svojí dobu bylo maso. A upřímně řečeno, tenhle film je maso tak nějak celkově a hlavně dodnes. Starý německý antiválečný film má svůj náboj dodnes, stejně tak i morální poselství, a ani k tomu nepotřebuje velkolepá jatka Vojína Ryana, rychlé tempo Kódu Navaho nebo velkolepé kulisy Nepřítele před branami. Jeho příběh je vlastně hodně prostý. Blíží se konec války a skupina mladíků je odvedena, aby pomohla zachránit skomírající Říši. Lidem už začíná docházet, že tahle Říše nebude asi tisíciletá a k malému městečku se navíc blíží americké tanky. No a skupina vyjukaných školáků, čerstvých bažantů dostane za úkol hájit most. Souhlasím, v kontextu války, naprosto nesmyslný úkol. Jejich učitel, který nepatří zrovna mezi zavilé nácky, se je snažil uklidit, aby se v rozpuku svého mládí a v posledním tažení válečné mašinerie nestali žrádlem pro pušky a děla. Bohužel, nepovedlo se. V chaosu, který vzniká poté, co se „Amíci“ přiblíží na dosah, je učitel, coby domnělý dezertér, zastřelen, vznikne panika, všichni zdrhají a ráno zůstane poloprázdné město a most. Most, který brání skupinka mladíků. Most, ke kterému míří tanková jednotka. Most, o který se strhne jedna z nejnesmyslnějších bitev druhé světové války. Most, který je zároveň jedním z nejpůsobivějších antiválečných filmů. Konec nevinného dětství zde stojí v kontrastu s drsným válečným peklem, dětské představy o dobrodružství se mění v šílenství, zkázu a zmar. A samozřejmě dojde i na pancerfaust zmíněný na začátku. Zkrátka a dobře, tenhle německý Most mě, spolu s knihami Hodina mrtvých očí a Dobrodružství Wernera Holta, fascinoval od dětství. A mám ho hodně rád i dneska.

Ze sedmi žáků gymnázia v jednom německém městečku, kteří obdrží vytoužený povolávací rozkaz do tzv. volkssturmu, nevěří v dubnu 1945 v nevyhnutelnou kapitulaci Německa ani jeden. Do obrany mostu (strategicky ovšem zcela bezcenného) vloží veškerou horoucnost svých šestnácti let, romantickou touhu po dobrodružství, oběti a kamarádství - samé krásné věci, jenže už v zárodku (a s vypočítavou důsledností) pervertované vražednou ideologií. Že tento snímek - na rozdíl od tolika jiných údajně klasických filmů - zasáhne dnešního diváka se stejnou silou jako při svém uvedení před 45 lety (katarze závěrečné scény zůstává otřesná v původním slova smyslu), to nelze vysvětlit jindy běžným, dramaturgicky promyšleným dávkováním pacifistické myšlenky, ale jedině Wickiho přirozeným smyslem pro morálku a lidskost - jeho apelativnost není papírová, a žádný z diváků vůči ní proto nemůže zůstat lhostejným. (MFF Karlovy Vary)

Ze sedmi žáků gymnázia v jednom německém městečku, kteří obdrží vytoužený povolávací rozkaz do tzv. volkssturmu, nevěří v dubnu 1945 v nevyhnutelnou kapitulaci Německa ani jeden. Do obrany mostu (strategicky ovšem zcela bezcenného) vloží veškerou horoucnost svých šestnácti let, romantickou touhu po dobrodružství, oběti a kamarádství - samé krásné věci, jenže už v zárodku (a s vypočítavou důsledností) pervertované vražednou ideologií.
Že tento snímek - na rozdíl od tolika jiných údajně klasických filmů - zasáhne dnešního diváka se stejnou silou jako při svém uvedení před 45 lety (katarze závěrečné scény zůstává otřesná v původním slova smyslu), to nelze vysvětlit jindy běžným, dramaturgicky promyšleným dávkováním pacifistické myšlenky, ale jedině Wickiho přirozeným smyslem pro morálku a lidskost - jeho apelativnost není papírová, a žádný z diváků vůči ní proto nemůže zůstat lhostejným. (oficiální text distributora)