Smrt čeká všude

Malá nesouvislá esej o tom, jak společnost Palace Pictures amatérsky odpálila oscarovou bombu, čímž jí de facto způsobila smrt v podobě divácké absence...
Ono totiž spoléhat na fakt, že prodeje u pokladen kin, potažmo v několika specializovaných obchodech, vyhoní stavy prodaných digitálních placek na maximum, je značně pošetilé. A to i v případě, že na nich bude vylisovaný kousek, který zabodoval na posledním oscarovém klání tak mocně, že porazil vizuálně dokonalého Avatara. Stalo se tak oprávněně? No, pokud mám říci pravdu, tak z mého pohledu ne. Akademie Avatara posrala tak mocně jako člověk s úplavicí vše kolem sebe. Proč? Možná z patriotických důvodů.

Smrt číhá všude je totiž o válce. Konkrétně o válce v Iráku, kde se v současnosti Američani snaží ukázat sílu své demokracie a kde se bomby povalují po ulicích Bagdádu, na střechách domů číhají povstalečtí snipeři, kufry aut zaparkovaných v zákazu stání obsahují bombastickou nadílku a nějaký ten semtex (teď není řeč o neškodném energy drinku) jde nalézt i v útrobách malého zmasakrovaného kluka. Zkrátka a dobře bomb, bombových atentátníků i bombastických překvapení s výbuchem je v Iráku jako sraček v polní latríně.

A jedna taková sračka odpálená mobilním telefonem rozseká hned na začátku a na hadry velitele pyrotechnického týmu roty Bravo. A náhrada samozřejmě, podle všech zaběhnutých klišé tohoto žánru, stojí za to. Tou se stává frajírek a sólista James. Ale pekelně schopný frajírek s nervy ze železa, jak prokáže hned v první akci, kdy zneškodní celý hrozen nastražených bomb. A ve chvíli, kdy do tohoto válečného expresu nastoupil, zbývalo do vystřídání roty Bravo 38 dní. Což je základní a bohužel téměř jediná nosná informace. Zbytek je pak téměř dokumentární pohled na práci válečných pyrotechniků, který je samozřejmě ve svých epizodkách náležitě a dramaticky upraven tak, aby divák měl pocit alespoň nějakého napětí. Bravo se tak dostane do sniperské epizody, prošmejdí nepřátelskou skrýš, ve které povstalci zašívali bomby do mrtvol, pátrá na okraji obrovského kráteru, kde atentátník odpálil opravdu velkou nálož, stejně jako brání svého kamaráda před odvlečením do zajetí.

A sympatické na tomto hlavně je, že režisérka neklade většinou módní otázky „Proč a zač jsme bojovali?“ či „Děláme, neděláme správnou věc?“ ani se nepozastavuje nad smyslem války jako takové či této konkrétní. Jí nasekané epizodky mají jediné poselství – válka je hnus a není to žádná prdel. Její epizody jsou syrové, téměř realistické a rozhodně ne patetické. Což je, jak již bylo řečeno, fajn. Co ale fajn není, je fakt, že příběh nikam negraduje, nikam se nevyvíjí. Jasně, jednotlivé epizody nepostrádají atraktivitu – velký výbuch spojený s obrovským kráterem, sebevražedný atentátník z donucení s časovačem nastaveným na šibeniční lhůtu – bohužel právě určitá dějovost či charakter postav je tím, co zoufale chybí, aby se z tohoto pseudodokumentu stal opravdu film s velkým F. Dokonce i tematicky podobný, válkou v Iráku svázaný seriál Generation Kill měl větší hloubku, stejně jako výpovědní hodnotu. Zde chybí vše, co dělá film filmem – záporák, hrdina, chronologie, moment překvapení, prvek napětí. Zde je jen zřejmé, že válka není sranda. Takže zapomeňte na výkřiky, že  Kathryn Bigelow natočila novodobou Četu, nečekejte, že tento pohled do válečného Bagdádu je našlapanější než Avatar, kterého na oscarovém klání porazil. To je naprostá blbost. Co však můžete čekat, je přímočará, falešným hrdinstvím naštěstí nezkreslená sonda do válečné zóny. Což určitě není málo. Ale stejně tak to není megašleha, ze které byste se vzpamatovávali ještě několik měsíců po jejím absolvování.

Péče společnosti Palace Pictures, týkající se tohoto filmu, je opravdu dojemná. Když opomineme fakt, že sehnat jej není taková sranda, jak by se mohlo zdát, zůstává zde ještě jeho technické provedení. Na formát BD zapomeňte, takto vyšel film jen v zahraničí. Co je však zrůdné, je fakt, že se u takového filmu dočkáte originálního zvuku ve formátu DD 2.0 a dabingového upmixu do DD 5.1, který si může o nějaké prostorovosti nechat jen zdát. A bonusy? Jen trailer napálený hned do hlavního menu. Prostě jeden velký výbuch. Stejně jako velká amatérština.

Válka se prý může stát drogou, z čehož vyplývá, že nejeden z amerických vojáků je válečný feťák. Bombastické sdělení, stejně jako dvouhodinové poselství.

Je-li válka peklo, proč se tolik mužů hlásí do armády? V době, kdy se armády skládají nikoliv z rekrutů, ale z dobrovolníků, a muži se dobrovolně pouští do vojenské služby, je adrenalinové prostředí bojiště silným a neodolatelným lákadlem, často přímo závislostí. Snímek je napínavým příběhem elitních vojáků, kteří mají jedno z nejnebezpečnějších povolání na světě – uprostřed bojové vřavy deaktivují bomby. Když se nový seržant James (Jeremy Renner) ujme špičkového pyrotechnického týmu, překvapí své dva podřízené, Sanborna a Eldridge (Anthony Mackie a Brian Geraghty) tím, že je vtáhne do smrtelné hry městských bojů. James se chová tak, jako by mu nedocházelo, že může zemřít. Zatímco se oba muži snaží svého nového velitele udržet pod kontrolou, ve městě kolem nich se rozpoutá naprostý zmatek a Jamesova skutečná povaha se ukáže způsobem, který všechny z nich navždy poznamená. (oficiální text distributora)